تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۹

مهم ترین دلیل رشد نرخ ارز چیست؟

رییس اتاق بازرگانی شیراز: افزایش نگرانی ها درباره شیوع موج دوم کرونا، تنش های بین چین و آمریکا و دو کره، سیاست ها حمایتی آمریکا و خوش بینی ها از تولید واکسن کرونا، در مجموع اثرات مثبت و منفی بر بازارهای جهانی داشته است.

 دلیل رشد نرخ ارز چیست؟

رویداد۲۴ جمال رزاقی رییس اتاق بازرگانی شیراز: در هفته منتهی به ۳۰ خرداد نرخ دلار رشد ۳.۲ درصدی را به ثبت رساند که از روز شنبه این افزایش قیمت با شیب بیشتری رخ داده است. با رسیدن نرخ دلار به مرز ۱۸۰۰۰ تومان برخی از معامله گران که به ادامه روند صعودی قیمت ها خوش بین نبوده اند، اقدام به فروش دلارهای خود نمودند و همین امر باعث کاهش اندک نرخ دلار گردید.

به علاوه کاهش حواله درهم نیز در افت قیمت روز شنبه موثر بوده است. روز دوشنبه مجددا نرخ حواله درهم افزایش یافته و منجر به رشد همسوی دارایی های دیگر گردیده است. سکه نیز به تبعیت از دلار در روز شنبه با افت ۰.۷ درصدی مواجه شد اما در هفته مورد بررسی در مجموع رشد ۲.۳ درصدی را به ثبت رساند. در انتهای هفته مورد بررسی سکه به بالاترین نرخ خود، ۷ میلیون و ۶۸۳ هزار تومان، رسید.  بازار سهام، سکه و ارز همسو با یکدیگر و متاثر از هم در حال پیشروی هستند و پیش بینی می شود با توجه به رشد نقدینگی سرمایه گذاری در این بازارها همچنان افزایشی باشد. یکی از مهم ترین دلایل افزایش نرخ ارز اعلام کاهش منابع ارزی کشور و ضعف عرضه ارز می باشد و ممکن است در روزهای آتی از مرز ۱۹۰۰۰ تومان نیز عبور کند.

قیمت جهانی طلا در هفته گذشته با نوسان رو به رو بوده است؛ به طوری که از روز پنجشنبه به جمعه رشد ۰.۳ درصدی داشته، و تغییرات آن تا روز سه شنبه ۰.۶- درصد بوده و تا انتهای هفته، روز پنجشنبه، رشد ۰.۶ درصدی را به ثبت رسانده است. با افزایش نگرانی ها از شیوع موج جدید کرونا به ویژه در چین و ژاپن انتظار می رفت بهای طلا به عنوان دارایی امن افزایش یابد اما با اعلام فدرال رزرو آمریکا مبنی بر اتخاذ سیاست پولی انبساطی، کاهش تقاضا و قیمت طلا را به دنبال داشت.

این سیاست در ادامه باقی گذاشتن نرخ بهره در سطح صفر می باشد. علاوه بر اتخاذ سیاست های فدرال رزرو، خوش بینی ها در خصوص ساخت واکسن کرونا در کاهش بهای طلا موثر بوده است. ناگفته نماند که نگرانی ها از ادامه اوج گیری شیوع کرونا و افزایش تنش ها بین دو کره، چشم انداز افزایش قیمت جهانی طلا را در روزهای آتی رقم زده است.


بیشتر بخوانید: دولت اگر بخواهد می‌تواند قیمت ارز را کنترل کند


در هفته گذشته شاخص کل بورس با رشد ۶.۶ درصدی به ۱ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۶۷۳ واحد رسید. در شرایط کنونی مهم ترین عامل رشد شاخص کل سهام جریان نقدینگی و جو روانی حاکم بر جامعه می باشد و داده ها و تحلیل های بنیادی نقش کمتری به ویژه در مورد تازه واردان به بورس بازی می کند. با وجود تداوم ورود نقدینگی به بازار سهام، رفع موانع موجود برای استفاده از ظرفیت این بازار به منظور تأمین مالی بنگاه ­ها ضروری است. به گفته تحلیلگران برای تداوم رشد بازار سهام، افزایش عرضه های اولیه حائز اهمیت می باشد. پیش بینی می شود با وجود تداوم حمایت های دولت از بازار سرمایه، افزایش گرایش تقسیم سود، افزایش انتظارات تورمی و رشد بازارهای موازی، بازار سهام همچنان با رشد رو به رو باشد.

در هفته منتهی به ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) قیمت انواع نفت در بازارهای جهانی با اندکی کاهش مواجه بوده است. نفت خام آمریکا، برنت و اوپک به ترتیب افت ۴.۱-، ۲.۴- و ۲.۳- درصدی را به ثبت رسانده اند. با بروز نگرانی ها در خصوص شیوع مجدد کرونا و همچنین افزایش مجدد ذخایر نفت آمریکا، تقاضای سوخت و به دنبال آن قیمت نفت کاهش یافته است. بر اساس پیش بینی های نهاد­های بین ­المللی قیمت نفت به دلیل احتمال گسترش موج دوم کرونا، افت تقاضا تا آخر سال، احتمال بازگشت تولیدکنندگان نفت شیل به بازار و افزایش عرضه از سوی اوپک پلاس در آینده، با کاهش قابل توجهی مواجه گردد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: افزایش نرخ ارز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان