تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۷ تير ۱۳۹۹

وزارت علوم در دوران شیوع کرونا چه می‌کند؟/ انجام تحقیقات غیرقابل انتشار

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح دستاورد‌های این وزارتخانه در دوران شیوع ویروس کرونا از همکاری با دولت برای رفع آسیب‌های اجتماعی و روانی پساکرونا خبر داد.
وزارت علوم در دوران شیوع کرونا چه می‌کند؟
رویداد۲۴  منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره خروجی دانشگاه‌ها و دستاورد‌های آموزش عالی در ایام شیوع کرونا گفت: در وزارت علوم، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را داریم و در واقع وزارت علوم مجموعه‌ای از این مراکز است که همگی نقش خود را در ایام شیوع کرونا ایفا کردند.

وی بیان کرد: کرونا به شکل ناگهانی وارد کشور شد و این مجموعه‌ها در بحث کرونا با انعطاف‌پذیری بسیار خوبی به آنچه که بدوا مورد نیاز بود، مانند تامین لوزام بهداشتی ورود کردند. در حال حاضر پژوهشگاه‌ها، پارک‌ها و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌ها از مواد ضدعفونی و ماسک گرفته تا تجهیزات پزشکی را تولید می‌کنند.

غلامی تاکید کرد: پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری به خصوص در روز‌های اول که شیوع کرونا به شکل ناگهانی همه را غافلگیر کرد، شروع به ساخت لوازم مورد نیاز کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تولید ونتیلاتور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌ها گفت: همین بحث‌هایی که بعضا در رسانه‌ها اعلام می‌شود، مانند تولید ونتیلاتور‌ها که اکنون در حال تولید است، مربوط به شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری است. در این میان همچنین توسط مجموعه‌هایی که عنوان شد تب‌سنج‌های زیادی تولید شده است.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این نرم‌افزار‌هایی که آنالیز تفسیر سی تی اسکن‌های ریه را نجام می‌داد، توسط دانشگاه‌های ما تولید شد. ضمن اینکه تست‌ها و کیت‌هایی که تولید شده از جمله اقدامات دیگر بود که از سوی شرکت‌های دانش بنیان انجام شد.

وزیر علوم در خصوص ساخت واکسن توسط پژوهشگاه مهندسی ژنتیک بیان کرد: پژوهشگاه مهندسی ژنتیک ما اکنون یک مرکز آزمایشگاهی برای تولید کیت‌ها و برای آزمایش نمونه‌ها هستند. البته این پژوهشگاه به طور کل ۹ ماموریت را همزمان پیش می‌برد از جمله پیگیری و بحث شناسایی ویروس کرونا و انشالله در آینده بحث ساخت واکسن را در پیش دارد.
بیشتر بخوانید: 
روحانی: اقدامات ایران در مقابله با ویروس کرونا بر بسیاری از قضاوت‌ها نسبت به نظام، دولت و مردم، خط بطلان کشید

غلامی اشاره کرد: لذا دانشگاه‌ها با توجه به تشخیص و ضرورت‌هایی که بوده به کار‌ها ورود پیدا کردند، اما متاسفانه در تبلیغات کم کار کردند که این روند نیز ماهیت مراکز علمی است. مراکز علمی و دانشگاهی تا چیزی را به دست نیاورند، تبلیغ آن را نمی‌کنند. انشالله زمانی برسد که دستاورد‌های خیلی بهتری داشته باشیم و در زمان خودش تبلیغ آن را هم انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از نگرانی‌های موجود دغدغه پساکرونا، مسائل اجتماعی و آسیب‌های مربوط به آن است، آیا دولت برای حل این موضوع از دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های علوم انسانی کمکی درخواست کرده است یا اینکه از آن‌ها بخواهد در حوزه روانشناختی ورود کنند؟ گفت: بله، در حال حاضر دانشگاه‌ها پژوه‌های تحقیقاتی متعددی در حوزه بررسی مسائل روز کشور دارند.

غلامی خاطر نشان کرد: چندین پروژه و تحقیق از بخش‌های اجتماعی و فرهنگی گرفته تا حوزه کرونا، در حال انجام است که نتیجه آن به طور مرتب به دولت و وزارت‌خانه‌های ذیربط منتقل می‌شود. این‌ها مواردی نیست که قابل انتشار باشد، زیرا کار تحقیقاتی و جزئیاتی خاصی دارد، ولی حتما در حال همکاری با دولت هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: ما گزارش‌های متعددی از اساتید و کارشناسان درباره این حوزه به ریاست محترم جمهوری و نهاد‌های آن ارسال کردیم.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان