تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۹
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد:

تعیین سلیقه‌ای قیمت در بازار مسکن/ ولنجک نوساز متری 50 تا 150 میلیون

بازار مسکن به حال خود رها شده است. مشاورین املاک دیگر نقشی در تعیین قیمت فروش یا رهن و اجاره خانه‌ها ندارند و این مالکان هستند که بر اساس بازار سکه، طلا و تورم اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند. رویداد۲۴ در گفت‌وگو با چند مشاور املاک در تهران به بررسی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد، قیمت‌گذاری‌ها و همچنین پدیده سکونت ۲ خانواده در یک خانه و پشت‌بام خوابی پرداخته است.

قیمت مسکن

رویداد۲۴زینب غبیشاوی: قیمت مسکن در کشور به ویژه در تهران، همانند قیمت ارز، سکه، طلا و سایر اقلام به صورت روزانه و لحظه‌ای بالا می‌رود و بازار نابسامانی دارد. به نظر می‌رسد که در این موضوع هیچ منطق و اساسی وجود ندارد و صاحب‌خانه‌ها بر اساس سلیقه و قیمت ارز، ارزش ملک خود را مشخص می‌کنند؛ همین مسئله در کنار سایر فاکتورها باعث افزایش بی‌رویه و البته بی‌منطق قیمت‌ها و سخت شدن تامین مسکن برای قشر بسیاری از مردم شده است.

پدیده سکونت 2 خانواده در یک خانه و پشت‌بام خوابی نیز به مساله بغرنج دیگری تبدیل شده و منجر به آن شده است که منتقدان به سیاست‌های اقتصادی دولت حمله کرده و خواستار چاره‌اندیشی در این زمینه شوند، یک نماینده مجلس البته در این باره اقدام به چاره اندیشی کرده و از دولت خواسته است که اقدام به ساخت خانه‌های 25 متری تا 45 متری کرده و آنها را در اختیار مردم قرار دهد، البته  این نماینده مجلس یک شرط هم برای این طرح خود گذاشته و عنوان کرده است که این خانه‌ها نباید در اختیار افراد مجرد قرار بگیرد. اظهارنظر این نماینده جدید مجلس با واکنش‌های جدی و طنز بسیاری در رسانه‌ها و فضای مجازی همراه بوده است و بسیاری از فعالان فضای مجازی عنوان کردند که این خانه ها و این طرح‌ها در شان مردم ایران نیست.

براساس آخرین آمارها از بازار مسکن، میانگین قیمت خانه در شهر تهران به هر مترمربعی حدود ۱۹ میلیون تومان رسیده است و به صورت روزانه و ماهانه این مسیر با افزایش بیشتری روبه رو است و همین موضوع، پیدا کردن خانه برای متقاضیان به ویژه خانه اولی‌ها را به شدت سخت کرده است و بسیاری از آن‌ها را وادار کرده تا از محل زندگی خود به مناطق پایین‌تر نقل مکان کنند.



بیشتربخوانید: هر متر مسکن در تهران چقدر گران شد؟


برای مشخص شدن وضعیت خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن به سراغ چند مشاور املاک در برخی از مناطق تهران رفتیم. یکی از مشاورین املاک در خیابان مرتضوی به رویداد ۲۴ می‌گوید: از وقتی تورم بالا رفته قیمت مسکن نیز همچون سایر کالا‌ها افزایش قیمت پیدا کرده است. طی دو سه سال اخیر ما چند مقطع داشتیم که یکباره قیمت افزایش پیدا کرد. از اسفند ماه سال ۹۷ تا کنون قیمت‌ها به صورت ۱۰ میلیون تومان ۱۰ میلیون تومان بالا رفت و تا اواخر اسفند که قیمت‌ها بار دیگر افزایش پیدا کرد.

 

صاحب‌خانه‌ها به دنبال اجاره هستند 

 

وی با بیان اینکه قیمت خانه در این مدت در منطقه مرتضوی افزایش ۳۰ درصدی داشته است، تصریح کرد: در این منطقه خانه نوساز متری ۹ میلیون تومان بود که الان به متری ۱۵ میلیون تومان رسیده است، اما فروشنده نیست، خرید و فروش وجود دارد اما با توجه به افزایش قیمت‌ها بسیاری از صاحبخانه‌ها ترجیح می‌دهند که ملک خود را به فروش نرسانند.

وی افزود: در این محدوده رهن خانه نوساز متری ۲ میلیون تومان و خانه‌های قدیمی متری ۱ و نیم میلیون تومان است. یا اگر سال گذشته خانه ۶۰ متری با قیمت ۸۵ الی ۹۰ میلیون به رهن می‌رفت اکنون همان خانه ۱۲۰ الی ۱۳۹ تومان رهن می‌رود. از سوی دیگر قیمت رهن و اجاره هم به یکباره افزایش بسیار زیادی پیدا کرد. بسیاری از مستاجران ترجیح می‌دهند که اگر وسیله‌ای دارند آن را بفروشند و بتوانند رهن کامل بگیرند و اجاره ندهند، اما از آنطرف بسیاری از صاحبخانه‌ها نیز می‌گویند پول رهن به کار ما نمی‌آید و می‌خواهند که ماهیانه اجاره دریافت کنند تا کمک هزینه‌ای برای زندگیشان باشد.

 

انتقال مستاجران به چند محله پایین‌تر/حاشیه‌نشینی افزایش پیدا کرده است



رویداد۲۴یکی دیگر از مشاورین املاک (شیرزاد) در خیابان کمیل نیز به رویداد ۲۴ می‌گوید: شرایط بسیار وخیم شده است و مستاجران وضعیت نگران کننده و ناراحت کننده‌ای دارند. بیش از ۵۰ درصد مشتریان ما که سال‌هاست در این منطقه ساکن بودند بعد از این گرانی‌ها به چند محله پایین‌تر رفته‌اند که بتوانند مناسب با پولی که دارند خانه رهن و یا اجاره کنند. مستاجرانی که آن سمت بودند هم به سمت مناطق پایین‌تر مثلا در اسلامشهر و یا جاده ساوه رفته‌اند. در این مدت متاسفانه حاشیه‌نشینی افزایش پیدا کرده است.

 

قیمت مسکن

 

می‌گویند خانواده پرجمعیتی هستند اما در واقع دو خانواده هستند

 

او در ادامه با اشاره به انتشار خبر‌هایی مبنی بر سکونت دو خانواده در یک خانه و یا ظهور پدیده پشت‌بام خوابی نیز گفت: خداروشکر دراین محدوده چنین چیزی نداریم و این اتفاق ممکن است در مناطق جنوبی شهر رخ دهد. به طور مثال در سمت دروازه غار و آن محدوده خانه‌هایی هستند که مثلا حیاط یا یک اتاق را به چند نفر به صورت روزانه اجاره می‌دهند و فقط جای خواب است و هزینه زیادی هم ندارد. مثلا شبی ده هزار تومان. در شرایط فعلی اینکه دو خانواده یک خانه اجاره کنند هم ممکن است اما طبیعتا به صاحبخانه یا املاکی این موضوع را نمی‌گویند و فقط می‌گویند ما خانواده پرجمعیتی هستیم.

 

انتخاب سلیقه‌ای قیمت رهن و اجاره از سوی صاحبخانه‌ها/ مشاورین املاک هیچ نقشی ندارند

 

یکی از مشاورین املاک در محدوده توحید و میدان جمهوری با انتقاد از وضعیت فعلی و نبود هیچ اساس و منطقی برای افزایش قیمت‌ خانه به رویداد ۲۴ می‌گوید: صراحتا باید به شما بگویم که اکنون دیگر مشاورین املاک در تعیین قیمت هیچ نقشی ندارند و صاحبخانه‌های محدود و انگشت شماری هستند که به مشاورین املاک اعتماد کنند و از آن‌ها بپرسند که مثلا امسال چند درصد افزایش قیمت داشته باشیم. مابقی خودشان بدون هیچ منطقی می‌گویند مثلا این میزان مبلغ پول پیش می‌خواهیم با ۳ میلیون تومان اجاره؛ و زمانی هم که به آن‌ها می‌گوییم برای این منطقه و خانه شما این مبلغ زیاد است می‌گویند نه ما همین مبلغ را می‌خواهیم، جا‌های دیگر هم همینقدر از ما اجاره می‌گیرند. صاحبخانه‌ها به صورت سلیقه‌ای میزان رهن و اجاره و قیمت را مشخص می‌کنند و نمی‌گذارند بنگاهی‌ها که کارشناس هستند قیمت دهند. همین مسئله در کنار سایر فاکتور‌ها باعث افزایش بی‌منطق قیمت مسکن شده است.

 

قیمت خانه با قیمت دلار و سکه بالا و پایین می‌شود

 

با توجه به شرایط موجود سری هم به برخی مشاورین املاک در مناطق شمالی تهران زدیم. پوریا میرحسینیان، یکی از کارشناس املاک در منطقه ولنجک تهران به رویداد ۲۴ می‌گوید: قیمت‌‌گذاری‌ها هیچ منطق و اساسی ندارند و جدیدا با توجه به قیمت دلار و سکه قیمت‌ها بالا و پایین می‌شوند. شما فکر می‌کنید که افزایش قیمت‌ها اساس و منطقی ندارد، اما وقتی تورم بالا است و ارزش پول ما روزبه روز کاهش پیدا می‌کند، قیمت مسکن نیز متاثر از همین بی‌ارزش شدن پول است. کاهش ارزش پول ملی، طرح تفصیلی‌های شهرداری که تراکم کمتری را می‌دهند، سخت شدن فرایند ساخت و ساز و افزایش قیمت متریال ساختمان و ناامنی اقتصادی از جمله عوامل افزایش قیمت مسکن هستند.

 

خرید و فروش خانه کم نشده/ فروش خانه در ولنجک و زعفرانیه متری ۵۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان

 

رویداد۲۴ این کارشناس ادامه داد: در یک سال گذشته قرارداد‌های تمدیدی ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده و قرارداد‌ها برای افراد جدید چیزی حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است. دراین محدوده خرید و فروش خانه اصلا کم نشده است و اتفاقا به دلیل وجود تقاضا، بیشتر هم شده است و نزدیک به ۸۰ درصد از مشتریان در همین منطقه خانه خود را می‌خرند و قرارداد خود را تمدید می‌کنند و درصد خیلی کمی هستند که برای خرید خانه مجبور می‌شوند به مناطق پایین‌تر بروند.

وی درباره زندگی دوخانوار در یک خانه نیز گفت:  در این منطقه اصلا چنین موردی نداریم که دو خانواده باهم زندگی کنند و حتی به خانواده‌هایی بیشتر از ۳ الی ۴ نفر هم به سختی خانه می‌دهند. در این منطقه یعنی محدوده زعفرانیه و ولنجک خانه نوساز متری بین ۵۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان و برای رهن متری ۶ تا ۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. البته برخی از خانه‌ها با توجه به شرایطی که دارند متری بیش از ۱۳۰ میلیون تومان هم معامله می‌شوند.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات شما
پیشخوان