تاریخ انتشار: ۰۳:۰۴ - ۱۳ تير ۱۳۹۹

ساعت طلایی خواب شب چه زمانی است؟

داشتن خواب شبانه خوب و به اندازه کافی بسیار مهم و حائز اهمیت است، همچنین کمبود خواب شبانه می‌تواند موجب بسیاری از مشکلات برای بدن انسان شود

ساعت طلایی خواب

رویداد۲۴ خوابیدن به اندازه غذا خوردن و تنفس کشیدن مهم است و کمبود خواب نه تنها باعث بروز خواب آلودگی بلکه باعث کاهش بهره وری نیز خواهد شد. کمبود خواب همچنین علت اصلی بسیاری مشکلات مانند استرس، افسردگی و فشار خون بالا است. علاوه بر میزان ساعات خواب، کیفیت خواب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بزرگسالان به ۶ تا ۸ ساعت خواب در طول شبانه روز نیازمندند. بیدار شدن در اول صبح و قرار گرفتن بدن در معرض نور خورشید باعث انتقال پیامی از مغز به بدن و تحریک متابولیسم آن خواهد شد. بار‌ها در مطالب مختلف بخش سلامت نمناک گفته ایم که قرار گرفتن در معرض آفتاب اول صبح همچنین سطح ملاتونین را افزایش داده و باعث می ‎شود که در هنگام شب راحت‌تر به خواب بروید، اما با این حال نحوه دستیابی به این میزان خواب شبانه، بحث دیگری است.
بیشتر بخوانید: دلایل عجیب و باورنکردنی سکته قلبی!


زمان خواب شب

برای مثال اگر باید ساعت ۷ صبح از خواب بیدار شوید، باید ساعت ۱۱ شب به رخت خواب بروید. جالب است بدانید که خواب بودن در طول ساعات ۲ تا ۴ بامداد، عمیق‌ترین و با کیفیت قسمت خواب است. در صورت عدم دستیابی به خواب در این ساعات احتمالا در ساعات ۱ تا ۳ بعد ازظهر شدیدا احساس خواب آلودگی خواهید کرد. البته لازم به ذکر است ساعت بیولوژیکی هر فردی با فرد دیگر متفاوت است، به این معنی که برخی افراد علاقه‌مند به خوابیدن در اوایل شب و برخی دیگر علاقه دارند که تا پاسی از شب بیدار بمانند و بنابراین ساعت بیولوژیکی بدن، خواب و بیداری و عملکرد‌های مختلف بدن را تنظیم می‎ کند.

به عبارت دیگر هیچ جنبل و جادویی در این رابطه وجود ندارد و بهترین روش برای داشتن میزان کافی خواب تطبیق دادن خود با ساعت فیزیولوژیکی بدن می ‎باشد.

بهترین زمان خواب شب

** ساعت طلایی خواب بین ۱۰ شب تا ۲ صبح است، بهتر است افراد این زمان را از دست ندهند. **

به منظور بهبود ساعات خواب خود، روز‌ها کمی زودتر از خواب بیدار شوید و به این ترتیب در هنگام شب زودتر از سایر مواقع خواب آلود شده و به رخت خوابتان خواهید رفت. فقط کافیست روزانه ۲۰ دقیقه از خواب خود بکاهید تا تغییر چشمگیر آن را در بهبود ساعات خوابتان را مشاهده کنید.

بهترین ساعت خواب

نکته مهم پس از بهبود ساعات خوابتان حفظ آن در روز‌های پایانی هفته است. انجام این کار، برخوردار شدن از ساعت خوابی مشخص و یکنواخت را برای شما فراهم خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که بهره مندی از خواب کافی به شما در داشتن روحیه مثبت و انرژی بالا‌تر در طول روز کمک زیادی خواهد کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خواب ، اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان