تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۵

شروع اعتیاد نیمی از زنان قبل از ۲۰ سالگی

زهراسلیمانی: در روزی که دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر از جلسه مسئولان حوزه مواد مخدر با رهبری و توصیه‌های ایشان برای حل معضل اعتیاد خبر داد، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده روند رشد اعتیاد زنان را هشداردهنده دانست و از تغییر در انگیزه‌های زنان برای روی آوردن به مواد مخدر خبر داد. اعتیاد از جمله اصلی‌ترین معضلات اجتماعی حال حاضر کشور است و تغییر در الگوی مصرف مواد مخدر، کاهش سن اعتیاد و زنانه شدن آن هشدارها در این زمینه را جدی‌تر کرده است.

رویداد۲۴-  زهراسلیمانی: در روزی که دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر از جلسه مسئولان حوزه مواد مخدر با رهبری و توصیه‌های ایشان برای حل معضل اعتیاد خبر داد، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده روند رشد اعتیاد زنان را هشداردهنده دانست و از تغییر در انگیزه‌های زنان برای روی آوردن به مواد مخدر خبر داد. اعتیاد از جمله اصلی‌ترین معضلات اجتماعی حال حاضر کشور است و تغییر در الگوی مصرف مواد مخدر، کاهش سن اعتیاد و زنانه شدن آن هشدارها در این زمینه را جدی‌تر کرده است.

زنان جزو نخستین قربانیان بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی هستند. در این میان اعتیاد اگر نه اولین و عمده‌ترین، بلکه یکی از مهم‌ترین آنهاست. تصور اکثر افراد جامعه درباره اعتیاد این است که سوء‌مصرف مواد مخدر عمدتا پدیده‌ای مردانه است. این در حالی است که هر چند آمار دقیقی از میزان جمعیت زنان معتاد در کشور وجود ندارد، اما براساس برخی پژوهش‌ها، ۹/۶ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

 وزارت بهداشت نیز در آمار خود درباره زنان معتاد از رقم یک زن معتاد به ازای هشت مرد معتاد گزارش می‌دهد. از سوی دیگر، به گفته مسئولان زندان‌های کشور در حال حاضر ۵۰ درصد زندانیان زن به دلیل مواد مخدر و اعتیاد در زندان هستند که به نقل از همین مسئولان این آمار در سال‌های اخیر افزایش داشته است. در ایران، در حال حاضر هیچ گونه خدمات اختصاصی به زنان معتاد ارائه نمی‌شود و حتی برخی از خدمات و مراکز فقط به مردان اختصاص دارند.

رشد اعتیاد در زنان سریع‌تر از مردان

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اکنون رشد اعتیاد در زنان بسیار سریع‌تر از مردان صورت می‌پذیرد و اثرگذاری اعتیاد یک زن در جامعه و پیامدهای غیرمستقیم آن ده‌ها برابر آثار و تبعات اعتیاد یک مرد می‌تواند باشد. روز گذشته شهیندخت مولاوردی در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: زنان به لحاظ جایگاه مادری در خانواده بی‌تردید از نقش محوری در امر تربیت برخوردار هستند و درگیری آنها با اعتیاد قطعا فرزندان را با مخاطرات فراوانی مواجه می‌کند. او خاطرنشان کرد: علاوه بر این اعتیاد زنان باردار می‌تواند مخاطرات فراوانی را متوجه نوزادان و کودکان این دسته از مادران کند.

 به همین منظور شایسته است در اقدامات پژوهشی، علمی و نیز سیاستگذاری‌های اجرایی به این مهم توجه شود. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: در یکی از پژوهش‌های میدانی که اخیرا انجام شده ۶۸درصد زنان معتاد اعلام کرده‌اند که قبل از شروع اعتیاد، سیگار و قلیان مصرف می‌کردند و این زنگ خطری است برای همه خانواده‌هایی که با قصد تفریح با دختران خود، اقدام به مصرف قلیان می‌کنند.

او تصریح کرد: آمارهای منتشره درباره گسترش اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در میان قشر تحصیلکرده مبنی بر این است که ۹ درصد پسران و ۱۱ درصد دختران دانشجوی دانشگاه‌های دولتی به مصرف داورهای حاوی مواد مخدر اعتیاد دارند. به گزارش ایرنا، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: همچنین مطالعات نشان می‌دهد که ۵۰ درصد از زنان معتاد در سن ۱۵تا ۱۹سالگی، مصرف مواد را آغاز کرده‌اند، بر این مبنا امیدواریم سیاستگذاری‌های مبتنی بر رویکرد پیشگیری در حیطه زنان جوان در معرض آسیب نظیر دختران دانش‌آموز و دانشجو یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سیاستگذاران و برنامه‌ریزان این عرصه باشد.

 در همین زمینه، یک کارشناس اعتیاد درباره کم و کیف اعتیاد زنان در کشور به «آرمان» می‌گوید: نسل جدید مصرف‌کننده مواد مخدر از سنین نوجوانی رفتارهای پرخطرشان را آغاز کرده‌اند. رویا نوری می‌افزاید: افزایش مصرف مواد مخدر در سنین نوجوانی نشان‌دهنده آسیب‌های شخصیتی در دوران کودکی این افراد است، چون اکثر خانواده‌های مصرف‌کنندگان از وظایف خود آگاهی ندارند. به گفته او یکی دیگر از علل کاهش سن مصرف مواد مخدر عدم ارتباط مناسب بین همسران و فرزندان است که همین امر امنیت روانی افراد را به خطر می‌اندازد. در این شرایط دختران به دلیل اینکه نسبت به فشار روانی آسیب‌پذیرتر هستند بیشتر در معرض آسیب هستند.

 نوری تاکید می‌کند: در خانواده‌های ایرانی به دلیل وجود ممانعت‌های فراوان برای دختران این قشر را نسبت به شرایط اجتماعی آسیب پذیرتر تربیت می‌کنند و به دلیل عدم آموزش‌های مناسب در این زمینه شاهد استقبال نوجوانان از مواد مخدر هستیم. او درباره میزان مصرف مخدر در بین زنان کشور می‌افزاید: براساس بررسی‌های انجام شده در دو سال گذشته ۱۰ درصد معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند و هم اکنون این آمار روبه افزایش است.

ارائه گزارش اعتیاد به رهبری


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: روند برخورد با مواد مخدر در ایران رو به افزایش است و سال گذشته در حوزه مقابله حدود ۱۳ درصد افزایش داشته‌ایم. عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه مراسم سالروز مبارزه با مواد مخدر در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا رهبر معظم انقلاب از وضعیت آسیب‌های اجتماعی و خصوصا مواد مخدر رضایت نداشتند پاسخ داد: در روند کلی مساله، از سال‌ها قبل تا الان، توقع رهبر معظم انقلاب این بوده است که برخوردها باید جدی‌تر صورت گیرد، برنامه‌ریزی‌ها منسجم‌تر باشد و با عنایت به اهمیت موضوع ایشان جلسه‌ای سه ساعته به موضوع آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر اختصاص دادند و جلسه چهارم را آبان ماه برگزار می‌کنیم.

 او ادامه داد: با قراردادن این دستور کار که باید همه دستگاه‌ها در این شش ماه کار فوق العاده‌ای انجام دهند و بعد از آن گزارشات خود را به محضر رهبری ارائه کنند، وزارت کشور نیز به عنوان متولی شورای اجتماعی و نیز جانشین رئیس‌جمهوری مامور شده است هماهنگی‌های لازم را انجام دهد، ماموریت‌ها ابلاغ شود و در مدت شش ماه به جمع‌بندی لازم برسد و به محضر رهبری انقلاب گزارش‌ها را تقدیم کنند.

کشف بیش از ۵۰۰ تن مواد مخدر


فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه نیروی انتظامی در مقابله و مبارزه با وارد کنندگان و توزیع‌کنندگان موادمخدر از مرزها گرفته تا داخل شهرها اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: امیدواریم با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، امسال شاهد مبارزه جدی‌تری در حیطه موادمخدر باشیم. حسین اشتری اظهار کرد: نیروی انتظامی از مرزها گرفته تا داخل شهرها اقدامات خوبی انجام داده و کشفیات ناجا موید تلاش‌های مضاعف انجام‌شده است.

 اوافزد: البته اقدامات انجام‌شده کفایت نمی‌کند و دستگاه‌ها باید تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند.اشتری در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود میزان مصرف موادمخدر در کشور دو تا سه برابر میزان کشفیات موادمخدر است، گفت: آمارها را نمی‌توان به صورت دقیق عنوان کرد،اما کشف بیش از ۵۰۰ تن موادمخدر در سال گذشته اقدام خوبی بوده است.
منبع: آرمان
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان