تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۴ تير ۱۳۹۹

معاینه دندان همایونی توسط پزشک اجنبی

در تصویر تاریخی امروز، معاینه دندان ناصرالدین شاه قاجار توسط دکتر هیبنت را مشاهده کنید. این تصویر به اشتباه با عنوان رنگ کردن سبیل شاه ثبت شده بود اما مشخص شده که این عکس معالجه دندان همایونی است نه سبیل شاه.
ناصر الدین شاه قاجار
رویداد۲۴ تصویر ناصرالدین شاه که توسط آنتوان سوروکین و در سال ۱۲۷۱ هجری شمسی در کاخ شهرستانک گرفته شده است. مدت‌ها تصور می‌شد که این تصویر رنگ کردن سبیل پادشاه است، اما اخیرا مشخص شده که فرد حاضر در تصویر دکتر هیبنت دندانپزشک مشهور دربار است در حال معاینه دندان‌های همایونی.
 
دکتر هیبنت از نخستین دندانپزشکانی بود که به ایران آمد. دندانپزشکی مدرن با ورود موسیو پیلو به ایران تاسیس شد و پس از پیلو هیبنت به ایران آمد و سال‌های متوالی در دربار مشغول به کار شد.

هیبنت پزشکی سوئدی بود که در پاریس مشغول به کار بود و توسط صدر اعظم وقت به ایران دعوت شد تا در سلک طبیبان دربار خدمت کند و قراردادی برای مدت سه سال با او بسته شد که مدام تمدید شده و نهایتا هیبنت مدت ۳۵ سال را در ایران به سر برد.
بیشتر بخوانید:دیدار محمدرضا شاه با آیت الله

عبدالله مستوفی درکتاب خود درباره تاریخ اجتماعی و اداری عصر قاجار می‌نویسد: «دندانسازی در ایران هیچ نبود. اطبا به معالجة لثه می‌پرداختند و اگر حاجتی به دندان کشی پیدا می‌شد به دستور طبیب، سلمانی ها، به این کار می‌پرداختند.ناصرالدین شاه در سفر دوم خود به فرنگ، یک نفر دندانساز هم به ایران آورد و پس از چندی دکتر «هبنت» جانشین او شد. ولی عامه مردم، هنوز به گذاشتن دندان عاریه عادت نداشتند و حتی از اعیان هم کسی رجوعی به این دکتر نمی‌کرد. سلمانی‌ها همچنان به دندان کشی خود مشغول و با کلبتین‌های ساخت اصفهان کار خود را بدون هیچ تزریقی انجام می‌دادند و بعضی از آن‌ها واقعاً زبردست بودند.»
 
هیبنت در اکثر سفرهای ناصرالدین شاه همراه او بود و در اواخر عمر لقب مسنن السلطنه را به او داده بودند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان