تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۱۰ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

دیدار محمدرضا شاه با آیت الله

در تصویر تاریخی امروز، عکس کمیابی از دیدار محمدرضا شاه پهلوی و آیت الله بروجردی در بیمارستان فیروزآبادی شهر ری را ببینید. آیت الله بروجردی از جمله روحانیون غیرسیاسی بود و به همین دلیل شاه رابطه دوستانه‌ای با او داشت.

محمدرضا شاه پهلوی

رویداد۲۴ محمدرضا شاه پهلوی به روحانیون غیر سیاسی علاقه خاصی داشت. آیت الله بروجردی که در آن زمان مرجعیت عام جهان تشیع را بر عهده داشت، به دلیل مواضع محافظه‌کارانه سیاسی خود مورد علاقه خاص محمدرضا پهلوی بود. تا حدی که با ارتحال آیت الله بروجردی سه روز عزای عمومی اعلام کرد و نخست وزیر خود را برای برگزاری مراسم ترحیم به قم فرستاد.

تصویر دیدار شاه و آیت الله بروجردی در تاریخ سیزدهم آذر ۱۳۲۳ گرفته شده است؛ زمانی که آیت الله بیمار شده و در بیمارستان فیروزآبادی شهر ری بستری شدند. شاه جوان به ملاقات آیت الله آمد و از حالات مذهبی و عرفانی خود برای او گفت.


بیشتر بخوانید: محمدرضا شاه پهلوی؛ مردی برای افسوس یا دیکتاتوری بی‌رحم؟


به گزارش رویداد۲۴ به گفته حاضران شاه جوان برای آیت الله بروجردی از ملاقاتش با امام زمان گفته است. شاه در مصاحبه با اوریانا فالاچی نیز ادعا می‌کند امام زمان او را از خطر مرگ نجات داده و همواره در طول زندگی اش احساس می‌کرده نظر کرده‌ی اولیای خداست.

او در مصاحبه با اوریانا فالاچی ادعا کرد در جریان سفرش به امامزاده داوود زمانی که از اسب به زمین افتاده و هیچ گونه آسیبی ندیده و اطرافیانش از این رخداد شگفت‌زده شده‌اند: «ناچار برای آن‌ها فاش کردم که در حین فرو افتادن از اسب، حضرت ابوالفضل (ع) فرزند برومند حضرت علی (ع) ظاهر شد و مرا در هنگام سقوط گرفت و از مصدوم شدن مصون داشت.»

محمدرضا شاه در کتاب پاسخ به تاریخ نوشته در محوطه کاخ سعدآباد با امام زمان دیدار کرده است. ماروین زونیس ریشه استبداد بعدی او را همین احساس برگزیده بودن از سمت خداوند که حاصل روان ضربه‌های کودکی او بود و توجیه اقداماتش بر پایه خرافات مذهبی می‌دانست.

رابطه محمدرضا شاه با روحانیون سیاسی، رابطه‌ای دوستانه نبود و به همین دلیل هر چقدر که او با شخصیت‌هایی همچون سید حسن امامی و آیت الله بروجردی و ... رابطه‌ای دوستانه داشت، با چهره‌هایی همچون آیت الله خمینی و آیت الله منتظری و ... نمی‌توانست مدارا کند چراکه آنها نسل روحانیون سیاسی بودند که معتقد به اسلام سیاسی بودند و این موضوع برای شاه به معنای دخالت روحانیون در امور مملکت‌داری بود بنابراین برایش خوشایند محسوب نمی‌شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
هیوا پریشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
0
7
سلام تنها چیزی که توی این عکس برام جالب بود این بود که خداییش الان حضرات توی چه شرایطی زندگی میکنند اون موقع توی چه وضعیتی زندگی میکردند،مردم الان توی چه شرایطی زندگی میکنند اون موقع توی چه شرایطی زندگی میکردند؟ البته برا حضراتی در سطح آیت الله بروجردی نه همه آخوندها
جواد مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
0
1
این حس قداست بخشیدن به خود در وجود تمام حکام ایرانی بوده و هست از داریوش کبیر تا به امروز ، آنها رگ خواب مردم را می دانند و استفاده می کنند . امام زمان عج در طول غیبت اجازه ندارند با کسی ملاقات کنند و هرکس چنین ادعایی کند یا دچار خرافات ایمانی شده یا کذاب است ، خرافه ایمانی این است که فرد مومن از شدت ایمان و حالات روحانی دچار خرافه می شود و تصور می کند اشخاصی را می بیند یا صداهایی می شنود که البته واقعیت ندارن و همه اوهام است .
نظرات شما
پیشخوان