تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۹

نحوه آموزش هنرستانی‌ها در روز‌های کرونایی

مصطفی آذرکیش گفت: دروس کارگاهی صرف مثل تراشکاری، جوشکاری، مکانیک خودرو، منبت و برق ساختمان یا طراحی دوخت و…را نمی‌توان در فضای مجازی ارائه داد، اما برای آن برنامه داریم.
نحوه  آموزش هنرستانی‌ها در روز‌های کرونایی 
رویداد۲۴  مصطفی آذر کیش مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و کاردانش در خصوص اینکه آموزش‌های مهارتی هنرستان‌ها قرار است تا اواخر مرداد ادامه داشته باشد و آیا این تداخلی با بازگشایی مدارس در شهریور ندارد، گفت: ما در بخشنامه‌ای که برای بازگشایی مدارس در ۲۳ اردیبهشت اعلام کردیم در واقع یک تفویض اختیاری را به استان‌ها دادیم به جهت استقرار خدمات آموزشی در هنرستان‌ها. ما بازه زمانی پایان مرداد را پیش بینی کرده ایم. در این صورت اگر مدارس در شهریور هم بازگشایی شوند، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته در همان بخشنامه ما نگفتیم همه هنرستانی‌ها باید تا ۱۵ مرداد به مدرسه بروند بلکه اولویت با پایه ۱۲ بود که فرایند آموزشی آن‌ها تا الان باید تکمیل شده باشد. بر اساس گزارش‌هایی که داشتیم نمره‌ها نیز وارد شده است. برای پایه دهم و یازدهم نیز ما یک بازه‌ای را وقت دادیم و اعلام کردیم دانش آموزان به نوبت به هنرستان‌ها برای تکمیل فرایند آموزش‌های مهارتی مراجعه کنند و این را هم پیش بینی کردیم که اگر به هر دلیلی تا پایان شهریور ماه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم نتوانند دروس پودمانی را به پایان برسانند در طول سال آینده این فرصت را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: 
شاد؛ استرس‌زاترین برنامه آموزشی/ اینترنت و موبایل در مدارس قدعن بوده، حالا می‌گویند آنلاین درس بدهید!

آذرکیش در پاسخ به این پرسش که سال تحصیلی آینده نیز احتمالاً درگیر کرونا خواهیم بود و با این وجود برنامه مشخص‌تری برای دروس کارگاهی دارید، گفت: مطمئناً سال آینده استان‌ها یا وضعیت قرمز دارند و یا سفید و زرد و استان به استان وضعیت متفاوت خواهد بود؛ و حتی در یک استان منطقه به منطقه وضعیت متفاوتی دارد. ما متناسب با هر استان باید وضعیت درس را مشخص کنیم. البته در طراحی و برنامه ریزی وضعیت‌های مختلف دیده شده است و هر منطقه‌ای که وضعیت مناسبی داشت به صورت حضوری آموزش‌ها ارائه خواهد شد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و کاردانش با بیان اینکه هر تصمیمی گرفته شود متناسب با مصوبات ستاد ملی کرونا خواهد بود و اینکه انعطاف در برنامه‌ها در شرایط بحران و اضطرار را داریم، بیان کرد: اولین اولویت ما در آموزش و پرورش سلامت بچه هاست. اما باید تعادلی میان سلامت و آموزش نیز برقرار کنیم.

وی درباره اینکه آیا در برنامه‌های آموزش درسی تلویزیونی سهم آموزش‌های مهارتی افزایش خواهد یافت، گفت: ما برای هنرستان‌ها یک سری اقتضائاتی داریم. سهم آموزش‌های مهارتی در برنامه درسی تلویزیونی را زیاد کرده ایم و از همه روش‌های دیگر هم کمک می‌گیریم تا به تکمیل فرایند آموزش برسیم. درسنامه، تهیه فیلم، اسلاید و استفاده از بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در بحث محتوای کاردانش و فنی حرفه‌ای را در نظر داریم و چندین باکس هم در برنامه تلویزیونی خواهیم داشت. شبکه شاد نیز برای تدریس و رفع اشکالات است. اما باید توجه کرد که برخی دروس کارگاهی هستند و در تلویزیون ما بخشی از دروس و رشته‌ها را می‌توانیم آموزش دهیم.

آذرکیش گفت: دروس کارگاهی صرف مثل تراشکاری، جوشکاری، مکانیک خودرو، منبت و برق ساختمان یا طراحی دوخت و… رشته‌هایی نیستند که بتوان آن‌ها را صورت مجازی آموزش ارائه داد. هر چند برای همین دروس نیز در سه وضعیتی که گفتم طراحی‌هایی داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، به نظر می‌رسد در سال تحصیلی پیش رو به دلیل ماهیت دروس فنی و حرفه‌ای و کاردانش شاید همچنان بیشترین چالش‌ها متوجه تکمیل فرایند آموزشی این رشته‌ها باشد به گونه‌ای که اطمینان حاصل شود فارغ التحصیلانی با مهارت، خروجی این رشته هاخواهد بود. این روز‌ها جریان هدایت تحصیلی نیز برقرار و ممکن است نگاهی به فرایند آموزش هنرستان‌ها با توجه به ماهیت کارگاهی و تقریباً غیرممکن بود آموزش‌های مجازی دروس کارگاهی آن در دوران تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا تأثیری مستقیم و غیرمستقیم در تمایل خانواده‌ها به این رشته‌ها ایجاد کند.

از همین رو لازم است که برای هنرستان‌ها جدای از فرایند عمومی تعلیم و تربیت و راه حل‌های معمول مثل آموزش مجازی، پروتکل بهداشتی جدی تری برای آموزش حضوری و جریان آموزشی تعریف کرد و این مهم را به صورت شفاف‌تری با خانواده‌ها در میان گذاشت. در صورت عملی نبود شرایط آموزش حضوری در صورت تداوم بیماری کرونا و شدت گرفتن آن، باید ر =به راه حل‌های خلاقانه تری برای آموزش در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اندیشیده شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان