تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

بررسی سه ماهه نخست بازار مسکن؛ خرید خانه رویا می‌شود؟

خانه‌ها هر روز گران‌تر می‌شوند و توان خرید مردم کمتر. صحت این مسئله را می‌توان با بررسی گزارش‌های بانک مرکزی از رشد روز به روز قیمت واحد‌های مسکونی در تهران نیز دریافت.
بازار مسکن
رویداد۲۴ مقایسه قیمت خرید و اجاره واحد‌های مسکونی در سه ماهه امسال خبر از افزایش افسار گسیخته قیمت املاک می‌دهد. در فروردین امسال، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. در ماه بعد این قیمت با افزایش ۱۱ درصدی، به متوسط هر متر مربع ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید. خردادماه نیز با رشد ۱۱.۶ درصدی این قیمت را به نزدیک ۱۹ میلیون تومان در متوسط هر متر مربع رساند.

فروردین؛ حداقل معاملات

بازار مسکن سال جدید را با افت شدید معاملات آغاز کرد. مسکن نیز مانند دیگر بازارها، متاثر از همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت‌های قانونی، تعطیل شد و معاملات در آن به حداقل خود رسید.

در نخستین ماه امسال، تنها هزار و ۲۴۳ واحد مسکونی در شهر تهران معامله شد که نسبت به اسفندماه ۸۷.۸ درصد و نسبت به فروردین ماه سال گذشته، ۶۳.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در اسفند سال ۹۸، ۱۰ هزار و ۲۱۴ واحد و در فروردین سال ۹۸، ۳ هزار و ۴۲۳ واحد مسکونی معامله شده‌اند.

خریداران در ماه فروردین بابت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی، متوسط ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه کردند که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد کاهش داشته است. اگرچه بازار مسکن در فروردین ماه، با کاهش قیمت نسبت به اسفند مواجه بود، اما همچنان در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، خرید و فروش با ۳۵.۷ درصد افزایش قیمت انجام گرفت.

با توجه به ارزش ریالی واحد‌های مسکونی در فروردین‌ماه ماه امسال، کرایه مسکن واحد‌های مسکونی اجاری نسبت به ماه مشابه سال قبل در شهر تهران معادل ۲۸.۷ درصد و در کل مناطق شهری ۳۱ درصد رشد قیمت را تجربه کرد.

اردیبهشت؛ رونق بازار

اردیبهشت ماه، اما بازار روی دیگری از معاملات را نشان داد. در این ماه بر خلاف فروردین که معاملات بسیار ناچیزی انجام گرفت، در پی کاهش التهاب همه‌گیری کرونا و رفع ممنوعیت‌های تجاری، بازار مسکن متحول شد و با رشد عجیب بیش از ۸۰۰ درصدی نسبت به فروردین ماه در معاملات، جای دوباره‌ای گرفت. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در حالی که در فروردین ماه شاهد انجام تنها هزار و ۲۴۳ معامله ملکی بودیم، در این ماه تعداد واحد‌های مورد معامله با ۸۰۶ درصد رشد نسبت به نخستین ماه سال ۹۹، به ۱۱ هزار و ۳۱۰ واحد مسکونی معامله شده افزایش یافت.

اما این افزایش تنها در تعداد معاملات نبود. با رشد معاملات، قیمت مسکن نیز به شکل عجیبی افزایشی شد به طوری که در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۶ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱۱ درصد رشد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در اردیبهشت ماه امسال نشان دهنده رشد به ترتیب ۲۸.۵ و ۳۱.۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

 ببیشتر بخوانید: سته دولت برای کنترل بازار مسکن جواب داد؟
خرداد؛ حداکثر قیمت‌ها

با عادی‌تر شدن شرایط، معاملات به حالت عادی خود بازگشت، اما قیمت‌ها سر به فلک گذاشت. در خرداد ماه امسال، هر متر مربع واحد مسکونی با متوسط قیمت ۱۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به فروش رسید تا رکورد گرانی در بازار مسکن زده شود. رشد قیمت در این ماه نسبت به ماه قبل ۱۱.۶ درصد، اما نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۲.۵ درصد بوده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در این ماه، ۱۰ هزار و ۷۷۸ واحد مسکونی در شهر تهران معامله شد که نسبت به خرداد ماه سال گذشته، ۸۰.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد چرا که در خرداد سال ۹۸، ۵ هزار و ۹۸۶ واحد مسکونی معامله شده‌است.

قیمت اجاره واحد‌های مسکونی شهر تهران در خرداد، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۸.۲ درصد افزایش یافته است؛ و البته مستاجر‌ها بابت واحد‌های مسکونی در کل مناطق شهری در این ماه، نسبت به ماه مشابه سال ۳۰.۱ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

روند رشد قیمت مسکن و اجاره بها در شهر تهران (درصد)

بازار مسکن

برگرفته از گزارش آمار اقتصادی بانک مرکزی
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مسکن ، بازار مسکن
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
0
0
خرید خانه برای پنجاه درصد مردم , چندین سال است رؤیا شده!!!!!
نظرات شما
پیشخوان