تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۲۱ تير ۱۳۹۹
در ناحیۀ فولادسازی فولاد مبارکه انجام شد؛

بومی سازی کلید‌های برق قدرت کوره‌های قوس الکتریکی و پاتیلی

با همت و تلاش کارشناسان فولاد مبارکه و با همکاری شرکت‌های سازندۀ داخلی، کلید‌های قدرت ۷۲.۵ کیلوولت کوره‌های قوس الکتریکی و ۳۶ کیلوولت کوره‌های پاتیلی که در شرایط تحریم با صرف مبالغ قابل‌توجهی ارز و از محل واردات تهیه می‌شد، در سایۀ الطاف الهی بومی‌سازی شد و با موفقیت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رویداد۲۴ رئیس برنامه‌ریزی، کنترل، نگهداری و تعمیرات ناحیۀ فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه با بیان مطلب فوق و در خصوص نقش این کلید‌ها گفت: وظیفۀ کلید‌های قدرت در کوره‌های قوس و کوره‌های پاتیلی، قطع و وصل تغذیۀ الکتریکی است و به تبع آن برقراری به‌موقع جریان الکتریکی در کوره جهت ایجاد قوس الکتریکی و انجام عملیات ذوب و قطع به‌موقع جریان الکتریکی، به عملکرد صحیح این کلید بستگی دارد. به‌نحوی‌که عملکرد نامناسب این کلید‌ها علاوه بر توقفات سنگین کوره و عملیات ذوب، باعث بروز خسارت به سایر تجهیزات جانبی نظیر ترانسفورماتور‌ها (ارزشمندترین تجهیز کوره‌های قوس)، برقگیر‌ها و دیگر تجهیزات فشارقوی تا پست برق واقع در توزیع برق نیز می‌گردد.

عباس محمدی با تأکید بر این‌که ۱۶ عدد کلید ۶۳ کیلوولت روی کوره‌های قوس و ۴ عدد کلید ۳۶ کیلوولت روی کوره‌های پاتیلی از سال‌ها قبل توسط شرکت‌های سازندۀ خارجی تولید و نصب شده بود، افزود: تعداد کلیدزنی زیاد این کلید‌ها ایجاب می‌کند که به‌طور منظم پل‌های کلید و قطعات زیرمجموعۀ آن جهت اورهال اساسی یا جایگزینی خرید و تأمین شود، ولی در سال‌های اخیر به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه و عدم امکان خرید کلید از سازندۀ اصلی یا جایگزینی از طریق سایر سازندگان معتبر خارجی، ادامۀ تأمین کلید و زیرمجموعه‌های آن جهت اورهال اساسی، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد. ضمن این‌که سازندۀ اصلی خارجی از چند سال پیش با شرکت‌های بزرگ‌تر ادغام شده و تیپ اصلی هم تولید نمی‌شود؛ ازاین‌رو نگرانی‌های بسیار زیادی ایجاد شده بود.

وی در تشریح فرایند بومی‌سازی این کلید‌های خاص اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود و با پیگیری مستمر واحد‌های عملیاتی ناحیۀ فولادسازی و مدیریت‌های بومی‌سازی و خرید، فاز ارزیابی با برگزاری جلسات فنی متعدد و همچنین بررسی‌های لازم برای انطباق شرایط کلید با موقعیت موردنظر انجام گرفت و تغییرات موردنیاز شامل نیازمندی‌های سازه، باس بار، اتصالات، سیم‌کشی‌ها و سیگنالینگ و تغییر مسیر کلیۀ داکت‌ها و... استخراج و در نهایت پروسۀ ساخت از طریق سازندۀ داخلی آغاز شد.

رئیس برنامه‌ریزی، کنترل، نگهداری و تعمیرات ناحیۀ فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه درخصوص نحوۀ تست این کلید‌ها اظهار داشت: پس از ساخت و تست موفقیت‌آمیز کلید در آزمایشگاه شرکت سازنده و حمل آن به فولاد مبارکه، فازبندی مراحل نصب و راه‌اندازی کلید انجام شد و با توجه به آماده‌سازی‌های ذکرشده، مونتاژ و بهره‌برداری کلید در کوتاه‌ترین زمان و با حداقل توقف کوره صورت گرفت و کلید با موفقیت در مدار بهره‌برداری کوره قرار داده شد.

محمدی در خاتمه گفت: مایۀ مباهات است که با حمایت‌های بی‌دریغ مدیریت ناحیه، همت و تلاش کارکنان تعمیرات کوره‌های قوس، کوره‌های پاتیلی و پیگیری‌های دفتر فنی تعمیرات فولادسازی در کنار همکاری و مشارکت واحد‌های مهندسی قطعات و تجهیزات، تولید کوره‌های قوس و کوره‌های پاتیلی، خرید قطعات یدکی، بومی‌سازی، تعمیرات مرکزی، تعمیرگاه مرکزی و شرکت پارس‌سوییچ تمامی این زحمات به بار نشست و در سال جهش تولید برگ زرین دیگری به افتخارات فولاد مبارکه افزوده شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان