تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۲۲ تير ۱۳۹۹

اختلاس در دومین مدرسه مدرن ایران

مدرسه رشدیه دومین مدرسه مدرن ایران پس از دارالفنون بود که توسط میرزا حسن رشدیه تاسیس شد. روحانیون و محافظه‌کاران که آموزش به سبک جدید را خطری بزرگ برای دین و سنت می‌دانستند.
مدرسه رشدیه
رویداد۲۴ تصویر ثبت شده از بچه‌های مدرسه رشدیه در حال جشن گرفتن دومین سال تاسیس آن. در دومین سال تاسیس مدرسه معلمان و دست در کاران مدرسه از حیف و میل شدن بودجه یازده هزار تومانی که برای آن مقرر شده بود گلایه داشتند و این عکس را ثبت کردند.
 
دانش آموزان روی تخته سیاه مدرسه نوشته‌اند «مکتب رشدیه یازده هزار تومان پول داشت. کدام مردمان عادل و متمدن [این پول را] خوردند که دیناری به ما نرسید.
 
مدرسه رشدیه از نخستین مدارس مدرن ایران بود که توسط میرزا حسن رشدیه در تبریز تاسیس شد. میرزا حسن رشدیه از مشروطه‌خواهان بنام بود که در سفر‌های خارجی‌اش با نظام جدید آموزشی در دنیا آشنا شد و هنگام بازگشت ناصرالدین شاه از فرنگ مامور تاسیس مدراسی به سبک غربی قرار گرفت.
 
میرزا حسن رشدیه ابتدا به ایروان رفت و مدرسه‌ای در آنجا تاسیس کرد و پس از آن به فکر تاسیس مدرسه‌ای در ایران افتاد. تاسیس مدرسه رشدیه با حواشی بسیاری همراه بود.
بیشتر بخوانید: معاینه دندان همایونی توسط پزشک اجنبی
به گزارش رویداد۲۴ روحانیون و محافظه‌کاران که آموزش به سبک جدید را خطری بزرگ برای دین و سنت می‌دانستند تاسیس چنین مدارسی را محکوم کردند و مردم عامی به تحریک روحانیون بار‌ها به مدرسه رشدیه حمله کردند و به تخریب آن پرداختند.
 
در زمان مظفرالدین شاه، امین الدوله که معتقد بود برای رشد کشور باید در نظام آموزش تحول ایجاد کرد از میرزا حسن رشدیه دعوت کرد تا به تهران بیاید و مدرسه‌ای ابتدایی تاسیس کند. میرزا نیز بلافاصله راهی شد و رشدیه تبریز را به برادر خود سپرد. میرزا حسن رشدیه در تاریه ۱۲۷۶ نخستین مدرسه ابتدایی را در تهران تاسیس کرد و این‌چنین تبدیل به پدر آموزش و پرورش در ایران شد.   
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قاجاریه
نظرات شما
پیشخوان