تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
تخلفات مدارس غیر انتفاعی

انتظار اولیاء برای برخورد با دریافت شهریه های کلان مدارس غیردولتی

با وجود هشدار وزارت آموزش و پرورش درباره شهریه های غیرقانونی، برخی مدارس غیردولتی بویژه در تهران با اعمال نفوذ، به مسئولانی که قصد بررسی پرونده تخلفات آنها را دارند، فشار وارد می کنند.
یک منبع آگاه در آموزش و پرورش منطقه 2 تهران گفت: در پی تشکیل پرونده برای بررسی تخلف یکی از مدارس غیردولتی در این منطقه که تا 17 میلیون تومان از اولیاء شهریه دریافت می کند، به مدیر این منطقه دستور داده شده است تا مسئول مدارس غیردولتی خود را از کار برکنار کند.


این یک نمونه از تخلفاتی است که این روزها در هنگام ثبت نام مدارس غیردولتی اتفاق می افتد و در شرایطی که برای مقطع پیش دانشگاهی مدارس غیردولتی سقف 10 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است اما این مدارس بدون ارائه رسید؛ از اولیای دانش آموزان مبالغی تا 17 الی 20 میلیون تومان دریافت می کنند.

شهریه مدارش در شرایطی بر سر زبان ها افتاده است که در اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «دولت‌ موظف‌ است‌ وسایل‌ آموزش‌ و پرورش‌ رایگان‌ را برای‌ همه‌ ملت‌ تا پایان‌ دوره‌ متوسطه‌ فراهم‌ سازد و وسایل‌ تحصیلات‌ عالی‌ را تا سر حد خودکفائی‌ کشور به‌طور رایگان‌ گسترش‌ دهد.»


* تحصیل ؛ بزرگترین دغدغه خانواده‌ها 

تحصیل، بزرگترین دغدغه خانوادهاست؛ دغدغه‌ای که هر ساله با فرارسیدن ماه تابستان و آغاز ثبت‌نام‌ها شدت بیشتری به خود می‌گیرد و رنگ و روی جدی‌تری پیدا می‌کند.

یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها را می‌توان پیدا کردن یک مدرسه مناسب برای ثبت‌نام فرزندانشان دانست. 

موضوعی که البته در شهرهای بزرگ بیشتر به چشم می‌خورد و برخی از خانواده‌ها به علت تمکن مالی نخستین گرینه‌ای که به ذهنشان خطور می‌کند ثبت‌نام در مدارس غیردولتی است.

شاید زمانی که نخستین مدارس غیرانتفاعی در کشور شروع به فعالیت کردند، کسی تصور نمی‌کرد بدنبال این مدارس، مدارس دولتی نیز از حالت رایگان خارج شوند و شهریه‌هایی برای خود تعیین کنند.

این موضوع یعنی داستان تکراری دریافت پول توسط مدارس دولتی در سال‌های اخیر، دومین دغدغه خانواده‌هایی که زندگی معمولی داشته و از پس شهریه‌های سنگین مدارس غیرانتفاعی برنمی‌آیند.

اگرچه مسئولان آموزش و پرورش هر ساله از ممنوعیت دریافت پول توسط مدارس دولتی خبر می‌دهند اما زخم کهنه دریافت پول اجباری توسط مدارس دولتی هر سال سرباز می‌کند. 

پول‌هایی که البته نه به عنوان شهریه بلکه به عناوین مختلف مانند جمع‌آوری کمک‌های مردمی، کلاس‌های فوق برنامه ، فعالیت‌های کمک آموزشی ، اردوهای تفریحی آموزشی و غیره در ابتدای سال تحصیلی و یا به مرور در طول دوران تحصیل از والدین درخواست می‌شود.

مجتبی زینی‌وند مدیر کل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد : کف شهریه مدارس ابتدایی غیردولتی در شهر تهران 2 میلیون و 22 هزار تومان و سقف آن 5 میلیون و 595 هزار تومان است.

اما بسیاری از مدارس غیردولتی تهران این سقف شهریه اعلام شده را رعایت نمی‌کنند و در همین مدت زمان اندک از آغاز زمان ثبت نام ، برای بیش از 400 مدرسه غیردولتی 69 پرونده تخلف ثبت شده است. 

برخی مدارس غیردولتی تهران این روزها برای اینکه از گزند بازرسان مدارس غیردولتی در امان باشند، با اولیاء مذاکره می‌کنند که در قرارداد شهریه مصوب را دریافت و خارج از قرارداد به شرط پرداخت مبالغ بیشتر، اجازه تحصیل فرزندشان در آن مدرسه را صادر می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش درباره برخورد با اقدام برخی مدارس به دریافت وجوه اضافی از اولیای دانش‌آموزان در زمان نام‌نویسی، گفته است که شورای نظارت برمدارس غیردولتی کاملاً فعال است و با متخلفان بشدت برخورد می‌شود.

علی اصغر فانی افزوده: خود من نیز چند روز قبل با برخی از مدیران کل از جمله مدیرکل شهر تهران دیدار و گفتگو و تاکید کردم که با تخلفات بشدت برخورد شود.

وی ابراز امیدواری کرده که مؤسسان مدارس غیردولتی نیز به دستورالعمل‌های وزارتخانه در مورد میزان شهریه تعیین شده توجه کنند و از سقف معین شده تجاوز نکنند.

البته طی سه سال گذشته مسئولان دولتی بارها وعده برخوردهای جدی با دریافت وجوهات اضافی از والدین را داده‌اند اما در عمل برخورد مناسبی دیده نشده است تا جایی که سال گذشته پای تعزیرات حکومتی هم به این موضوع باز و منجر به کشف تخلفات چند میلیونی شد.

حال که با آغاز تابستان موضوع ثبت نام مدارس و شهریه های کلان مانند گرمای این روزها داغ شده است ، اولیاء دانش آموزان از مدیران وزارت آموزش و پرورش انتظار دارند ، بدون اغماض با مدیران متخلف مدارس بویژه مدارس غیردولتی برخورد جدی و بازدارنده داشته باشند.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان