تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

روسای جمهور پاکستان و ترکیه در مراسم ازدواج هویدا

امیرعباس هویدا رکورددار حفظ دولت در تاریخ ایران است و سیزده سال نخست وزیر ایران بود. او با لیلا امامی نوه دختری وثوق الدوله ازدواج کرد. در مراسم ازدواج او روسای جمهور ترکیه و پاکستان حضور داشتند. تصویر تاریخی از مراسم ازدواج هویدا را ببینید.

ازدواج امیر عباس هویدا

رویداد۲۴ عکس ثبت شده در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۴۵ رامسر. محمدرضا پهلوی، جمال گورسل رئیس جمهور ترکیه و ژنرال ایوب خان رئیس جمهور پاکستان در مراسم ازدواج امیر عباس هویدا و لیلا امامی.

لیلا امامی نوه وثوق الدوله و خواهر همسر حسنعلی منصور بود که از زنان روشنفکر و نوگرای آن دوران محسوب می‌شد. امامی در دوران تحصیلاتش در پاریس با صادق هدایت و حسن شهید نورایی دوست شد و با امیر عباس هویدا سال‌ها رابطه و دوستی نزدیک دلشت تا اینکه بالاخره در سال ۱۳۴۵ ازدواج کردند و لیلا امامی به عنوان همسر شخص دوم مملکت با هویدا به سفرهای دیپلماتیک بسیاری رفت.


ببینید: قلیان کشیدن هنری کسینجر و هویدا


به گزارش رویداد۲۴  با وجود علاقه و دوستی شدید هویدا و امامی، دخالت ساواک و محافظان شخصی هویدا در زندگی خصوصی آنها لیلا امامی را آشفته و ناراضی کرده بود. همین امر باعث زیست انزواطلبانه لیلا امامی می‌شد و اغلب هویدا به بهانه ناخوش احوال بودن لیلا به تنهایی در مراسم و تشریفات شرکت می‌کرد. این نارضایتی زمانی به اوج رسید که باغبان خانه لیلا و هویدا توسط محافظان نخست وزیر کشته شد و لیلا پس از گذشت چهار سال از ازدواجش از هویدا جدا شده و برای همیشه به پاریس مهاجرت کرد.

هویدا رکورددار حفظ دولت در تاریخ ایران است. هویدا شش بهمن ۴۳ کار خود را به عنوان نخست وزیری آغاز کرد و سال ۵۶ آن تحویل داد و به زندان رفت.

پیوند عاطفی و دوستانه لیلا امامی و هویدا اما پس از جدایی نیز ادامه پیدا کرد و لیلا پس از انقلاب تلاش‌های بسیاری کرد تا هویدا را راضی به خروج از ایران کند که موفق نشد. سرانجام امیر عباس هویدا در فروردین ۱۳۵۸ اعدام شد و لیلا امامی در تیر ماه ۱۳۹۷ در پاریس به مرگ طبیعی درگذشت.

در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ارتش اعلام بی‌طرفی می‌کند. نگهبانان فرار می‌کنند. گفته شده برای کمک به هویدا، کلید یک اتومبیل و یک هفت‌تیر نیز به او می‌دهند اما هویدا نمی‌پذیرد و می‌گوید خود را تسلیم مقام‌های دولت جدید خواهد کرد. او چنین کرد و در نهایت با یک آمبولانس از ویلای ساواک به دفتر جبهه ملی منتقل می‌شود. داریوش فروهر (عضو جبهه ملی که در ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای کشته شد) به استقبال هویدا می‌رود و او را به مدرسه رفاه (محل اقامت آیت‌الله خمینی) انتقال می‌دهند. مسعود بهنود درباره تسلیم هویدا نوشته است او در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ پس از فرار نگهبان‌ها از پادگان جمشیدآباد از زندان بیرون آمد و به منزل آیت الله طالقانی تلفن می‌زند و از آن طریق خود را تسلیم کرد.

امیرعباس هویدا در دادگاهی به ریاست آیت الله صادق خلخالی به اعدام محکوم می‌شود اما گفته‌اند قبل از اتمام دادگاه در وقت تنفس کشته می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
0
1
اونوقت کسی عدالت در مورد خلخالی رو اجرا کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
1
1
خدا رحمتشون کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
1
1
لعنت به قاتلینش
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان