تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

تضمین موفقیت بغداد در سایه حمایت تهران/ پیام ایران به الکاظمی چه بود؟

از نظر سیاسی، اهمیت نتایج سفر الکاظمی به ایران متحد کردن دیدگاه‌های مختلف موجود در کشور نسبت به نخست وزیر جدید عراق در مرحله پیش رو بود. در غیر این صورت فروپاشی اقتصادی در عراق ناگذیر خواهد بود و این امر ابتدا به روند سیاسی در این کشور ضربه وارد خواهد کرد. همچنین به الکاظمی در سفر به ایران این پیام داده شده است که حمایت تهران از وی به عنوان یک انتخاب استراتژیک بوده است و موفقیت وی در این سمت یعنی پیروزی در دوره دوم. رویداد۲۴ در این گزارش به جزئیات و ماحصل سفر الکاظمی به تهران می‌پردازد.
روابط ایران و عراق
رویداد۲۴ هفته گذشته، سفر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به تهران انجام شد، سفری که برای تهران و بغداد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. مذاکرات اقتصادی و تجاری از یک سو و از سوی دیگر مباحثات امنیتی و سیاسی میان مقامات ارشد تهران و بغداد منجر به آن شد که این سفر از اهمیت ویژه‌ای در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار شود.

اهمیت سفر الکاظمی، نخست وزیر جدیدالورود عراق به ایران، اما زمانی پررنگ‌تر شد که از وی به عنوان میانجی در بازگرداندن تهران و ریاض به میز مذاکره و صلح یاد می‌شد، هرچند برخی از تحلیل‌گران بر این باور بودند که وی شرایط میانجگری را ندارد و بغداد در شرایط کنونی قادر به انجام این مهم نیست.

سفر هفته گذشته الکاظمی به تهران، اما با حاشیه‌هایی نیز همراه بود، حاشیه‌هایی که تا این لحظه دلیل آن بر کسی روشن نشده است. قرار بود هواپیمای نخست وزیر عراق در نخستین مقصد خارجی الکاظمی در فرودگاه ریاض بر زمین بنشیند و پس از آن وی عازم تهران شود. اما تنها ساعاتی پیش از زمان مقرر سفر وی به عربستان، این سفر به دلایل مبهمی لغو شد. این در حالی است که یک روز پیش از آن وزیر خارجه کشورمان برای نخستین بار پس از ترور فرمانده سپاه قدس ایران عازم عراق شده بود. ناظران بر این باورند که ظریف با دستور کار ویژه اقتصادی-سیاسی- منطقه‌ای به بغداد سفر کرده بود و این سفر در تعویق سفر الکاظمی به عربستان موثر بوده است.

الکاظمی در سفر به تهران با مقامات ارشد کشورمان از جمله رهبری دیدار و گفتگو کرد، در دیدار وی با رهبری مسایل مختلفی از جمله مسائل امنیتی مورد بررسی قرار گرفت. وی در این سفر با رئیس جمهور و رئیس مجلس ایران نیز به گفتگو نشست.

نشریه الاخبار لبنان در گزارشی به ارائه توضیحاتی درباره جمع بندی سفر مهم منطقه‌ای نخست وزیر عراق به ایران پرداخت و نوشت:

به گزارش رویداد۲۴ یک جمع بندی از سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به تهران پایتخت ایران وجود دارد. محافل تصمیم‌گیری در ایران با وجود دیدگاه‌های مختلف، اما اکنون از حکومت عراق و نخست‌وزیر این کشور برای عبور از مرحله بحرانی که عراق در آن قرار دارد، حمایت می‌کنند. این جمع‌بندی ابتدا به رویکرد جدید ایران و چگونگی مدیریت روابط این کشور با عراق مدت کوتاهی پس از ترور فرمانده سپاه قدس این کشور و نایب رئیس گروه حشد الشعبی و همراهان آن در ابتدای سال جاری میلادی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به دست نیرو‌های آمریکایی ارتباط دارد، رویکردی که حمایت از دولت عراق و کمک به حکومت این کشور در پیشبرد اهدافش را برای تهران ضروری کرده است.

این رویکرد با اختلاف نظر‌هایی در دیدگاه مختلف موجود در محافل تصمیم‌گیری در تهران همراه بود. بدیهی است که این موضوع با نامزدی مصطفی الکاظمی برای پست نخست‌وزیری عراق حدود دو ماه پیش همراه شد. یک گروه در تهران خواستار حمایت کامل و همه جانبه از الکاظمی و فراهم کردن شرایط برای موفقیت وی شدند و گروه دیگر از حمایت مشروط از الکاظمی سخن گفتند. در این بین گروهی از شیعیان در عراق نیز از عزم خود برای تشکیل جبهه مخالف حکومت الکاظمی در عراق گفتند.

در میانه اختلاف نظر‌های موجود در ایران و نیرو‌های شیعه در عراق، الکاظمی عازم تهران شد. این در حالی است که قرار بود ایران مقصد دوم وی در نخستین تور منطقه‌ای‌اش پس از ریاض پایتخت عربستان سعودی باشد. تا این لحظه، بغداد هیچ جواب قانع کننده‌ای برای تعویق سفر نخست وزیر این کشور به عربستان ساعاتی پیش از موعد انجام آن ارائه نشده است، این در حالی است که نزدیکان منابع ارشد امنیتی در این باره می‌گویند که تعویق سفر الکاظمی به عربستان در نتیجه فشار‌های آمریکا علیه عربستان سعودی به ویژه پس از سفر شنبه گذشته محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به بغداد صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: بازگشت تحرکات دیپلماتیک به خاورمیانه/ الکاظمی پایه مصالحه میان ریاض و تهران را بنا می‌کند؟

در تهران، اما الکاظمی با مقامات ارشد ایرانی دیدار کرد. می‌توان گفت که مذاکرات دوجانبه ۲ مسیر اصلی را در پیش گرفته بود، اقتصادی –تجاری و سیاسی-امنیتی. در بخش نخست، طرفین راه‌های تقویت روابط دوجانبه و افزایش تبادلات تجاری به بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال را مورد بررسی قرار دادند. در بخش دوم سخنان رهبر ایران بسیار قابل توجه بود، ایشان بر لزوم تسریع دولت عراق در اجرای تصمیم پارلمان این کشور برای خروج نیرو‌های خارجی از عراق تاکید کرد.

از نظر سیاسی، اهمیت نتایج دیدار الکاظمی از ایران متحد کردن دیدگاه‌های مختلف موجود در کشور نسبت به نخست وزیر جدید عراق در مرحله پیش رو بود. در غیر این صورت فروپاشی اقتصادی در عراق ناگذیر خواهد بود و این امر ابتدا به روند سیاسی در این کشور ضربه وارد خواهد کرد. همچنین به الکاظمی در سفر به ایران این پیام داده شده است که حمایت تهران از وی به عنوان یک انتخاب استراتژیک بوده است و موفقیت وی در این سمت یعنی پیروزی در دوره دوم.
 
واضح است که تهران در حکومت جدید عراق، به دنبال گرفتن دست برتر است. دست برتری که بغداد را از ریاض به دور نگه خواهد داشت و یک انتخاب استراتژیک برای ایران به شمار می‌رود. ایران با تاکید بر روابط اقتصادی و تجاری با بغداد به دنبال تضمین موفقیت سیاسی دولت جدید این کشور است. موفقیتی که در سایه حمایت‌های ایران می‌تواند برای الکاظمی محقق شود و نخست وزیر جدید عراق نیز از این مهم آگاه است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان