تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
روحانی:

مراسم سوگواری امام حسین (ع) حتماً باید برگزار شود/ کرمانشاه، کردستان و خوزستان از وضعیت قرمز بیرون آمدند

رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید امید به آینده در جامعه وجود داشته باشد. یأس باید از بین برود، یأس سرباز شیطان است و باید بدانیم با داشتن امید به موفقیت می‌رسیم.
روحانی
رویداد۲۴حجت السلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه امروز ستادملی مبارزه با کرونا گفت: از مردم خواستیم در عروسی و تجمعات شرکت نکنند بله این کار سخت است و مردم در سختی و فشار قرار می‌گیرند، اما این کار نیاز است.

رئیس جمهور با اشاره به تحریم‌ها و بیماری کرونا، عنوان کرد: ملت بزرگ ایران طی ۲ سال گذشته و در طول ۵ ماه گذشته که بیماری آمد بسیار مقاومت کردند و نشان دادند به زانو در نمی‌آیند و زیر باز زور نخواهند رفت.

وی تاکید کرد: باید امید و تدبیر را برای ادامه کار‌ها داشته باشیم. باید امید به آینده در جامعه وجود داشته باشد یاس باید از بین برود، یاس سرباز شیطان است و باید بدانیم با داشتن امید به موفقیت می‌رسیم.

روحانی گفت: محور بعدی؛ تدبیر است. ما باید برای اداره جامعه برنامه و تدبیر برای عبور از مشکلات داشته باشیم. برنامه‌ریزی ارکان مهم اداره کشور است.

وی ادامه داد: کادر درمان، تولید و توزیع، جابهجایی و حمل و نقل همه دست به دست هم دادند تا روز‌های سخت را بگذرانیم اگر یکی از این کادر‌ها نبود، ما نمی‌توانستیم کار را پیش ببریم.

رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: فکر کنید ما ونتیلاتور، دارو اقلام را تولیدنمی‌کردیم چه اتفاقی می‌افتاد؟ اولا که اگر دارویی تولید می‌شد به ما نمی‌دادند، ثانیا اگر می‌دادند مشخص نبود کی به دست ما می‌رسید.

وی افزود: اگر کادر درمان ماسک N ۹۵ نداشت و تولید نمی‌کردیم چه وضعی پیش می‌آمد، کاری کردیم چشم ما به بیرون نباشد. همه کادر‌هایی که باید مسئولیت برعهده گرفتند علیرغم تحریم و بیماری مشکل و بحرانی نداشتیم.

روحانی گفت: ما دو طرح مهم درخصوص اجاره‌بها آوردیم یک آرامشی را به وجود آورد، وام ارزان قیمت در اختیار مستاجران که این روز‌ها فشار مضاعف را تحمل می‌کنند، قرار داده شود.

وی افزود: به کسب و کار‌هایی که در این مدت به مشکل برخوردند، وام‌هایی داده شود و در این مدت به ۳ میلیون که شرایط خاصی داشتند وام دادیم. دولت تلاش خودش را انجام داده و می‌کند که هرچه در توان داشته باشد، به کار گیرد.

رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: امروز با گذشت ۵ ماه از شیوع ویروس کرونا هم ما و هم دنیا یک تجربه نسبتا روشنی به دست آورده‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که توجه ما باید به نظام بهداشت باشد، یعنی باید کاری کنیم که افراد نیاز نداشته باشند به بیمارستان مراجعه کنند. این می‌تواند از طریق زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و در مجموع اجرای پروتکل‌های بهداشتی و حتی در برخی موارد تعطیل کردن اجتماعات باشد و در همه این‌ها که انجام می‌شود تاکید و تمرکز بر نظام بهداشت است و اگر در جایی مشکل ایجاد شد، دیگر نظام درمان باید وارد شود.

وی ادامه داد: خب در روز‌های ابتدایی و اولیه همه دنیا در این مساله تجربه‌شان یک تجربه ویژه‌ای بود و اکثریت به سوی ممنوعیت و محدودیت رفتند و گفتند که از خانه خارج نشوید، کسب و کار‌ها تعطیل شود و مواردی از این قبیل، اما بعدا معلوم شد که اینگونه نیست و برخی از این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها خودش هم ایجاد مشکل می‌کند؛ چراکه وقتی شما همه چیز را تعطیل می‌کنید، زندگی مردم هم با مشکل مواجه می‌شود و در اینجا همه کشور‌های دیگر به یک نتیجه واحد رسیده‌اند و آن این است که باید بازگشایی‌ها البته با رعایت دستورالعمل‌ها انجام شود.

روحانی بیان داشت: شما می‌بینید که اکنون کشور‌های مختلف یکی پس از دیگری ماسک زدن را اجباری می‌کنند، برای نزدن ماسک جریمه تعیین می‌کنند و جریمه‌ها را هم افزایش می‌دهند، همه این‌ها نشان می‌دهد که ما باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم و نظارت را هم باید سفت و سخت انجام دهیم، در اینجا گفتیم که باید با استحکام در برابر این مساله یعنی رعایت پروتکل‌ها بایستیم تا تخلفی صورت نگیرد. همچنین امروز در خصوص ماه محرم تصمیماتی هم گرفتیم و بازهم تاکید کردیم که آن‌هایی که مسئولیت دارند باید مسئولیت را بپذیرند که پروتکل‌ها را به خوبی اجرا کنند.

روحانی اظهار کرد: اولین مسأله در هر امری داشتن روحیه لازم است، اگر جامعه روحیه خودش را ببازد دچار اضطراب و افسردگی خواهد شد، ما نباید به مردم اضطراب دهیم، ترس معقول درست است، اما اضطراب و دلهره ناشایست است. ما در تبلیغات و تولید باید به اصولی که مردم باید انجام دهند، تأکید کنیم.

وی افزود: یعنی وقتی به زدن ماسک تاکید می‌کنیم باید مقدمات آن در نظر گرفته شود به گونه‌ای که اول وفور و سپس قیمت مناسب باید در نظر گرفته شود که مسئولیت این موضوع با وزرات صمت است؛ از آن طرف روحیه بلند نوع‌دوستی، وطن‌خواهی و یاری یکدیگر باید پررنگ‌تر شود.

وی ادامه داد: ان‌شاالله مراسم عرفه با شکوه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود؛ ماه پیش‌رو ماه بسیار مهمی است و ماهی است که باید همه را یاری کنیم. از مردم عزیز ایران خواهش می‌کنم که ما این موضوع ویروس را کوتاه‌مدت نبینیم، بحث هفته و ماه نیست، بلکه ما باید برای کل سال و حتی ماه‌های سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ها و نظارت‌های ما بلندمدت باشد.

رئیس دولت دوازدهم گفت: امروز خبر خوشی داشتیم که در برخی از استان‌ها با تلاش پزشکان و مسئولان و اجرای پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، کرمانشاه، کردستان و خوزستان از وضعیت قرمز بیرون آمده‌اند، اما بعضی از استان‌ها همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

روحانی بیان کرد: مسأله سوگواری در ماه محرم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زندگی ما مردم، ایرانیان، مسلمانان و شیعیان با عشق امام حسین (ع) عجین شده است. ایرانیان همواره به خوبی عزاداری می‌کنند و توجه خاصی نسبت به امام حسین (ع) دارند. برهمین اساس تأکید ویژه برای عزاداری امام حسین (ع) شده است و عشق به امام حسین (ع) در عمق جان ماست.

وی اضافه کرد: ما هم باید سوگواری امام حسین (ع) را به عنوان یک فرهنگ بلند پاس بداریم و هم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، بنابراین سوگواری حتماً، جلوگیری از شیوع این بیماری هم قطعاً؛ هردو باید در کنار هم باشند و هیچ اشکالی هم وجود ندارد.

رئیس‌جمهور گفت: در ماه مبارک رمضان نیز همه مردم قرآن سر گرفتند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند، الحمدلله هم تمام شد هیچکس هم نگفت که ماه رمضان باعث شیوع شد؛ در حال حاضر هم ما باید برای محرم کاری کنیم که معاندان اظهار نکنند که محرم باعث افزایش شیوع کرونا شد.

وی تأکید کرد: در همه جا باید عزاداری امام حسین (ع) را انجام دهیم، اما با تراکم کمتر؛ زمان عزاداری در اختیار خودمان است طولانی شدن زمان عزاداری ممکن است ما را در مسیر شیوع قراردهد.

روحانی با بیان اینکه زمان عزاداری در دست خودمان است، یادآور شد: می‌توانیم زمان کوتاه‌تری را به عزاداری‌ها اختصاص دهیم؛ برخی از روز‌ها مانند عاشورا، تاسوعا و اربعین زمان‌های خاص هستند، می‌توانیم زمان عزاداری و زمان حضور در مراسم عزاداری را کوتاه کنیم، اما اصل عزاداری باشکوه و با عظمت مثل همه سال‌ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: امسال ماسک نیز شکوه عزاداری است، فاصله‌گذاری و تجمع و تراکم نکردن نیز جزء آن شکوه است. هم عشق به امام حسین (ع) و هم قدرت خدا را نشان می‌دهیم. با رعایت پروتکل‎‌های بهداشتی این شکوه، جلال و عظمت را نشان می‌دهیم. ایران باید الگوی سایر شیعیان و کشور‌هایی که عزاداری امام حسین (ع) را می‌کنند، شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بین حوزه علمیه سازمان‌های تبلیغاتی، دفتر تبلیغات و وزارت بهداشت و درمان هماهنگی خوبی انجام شده است، اظهار داشت: همه کسانی که می‌خواهند نذر ادا کنند، می‌توانند به صورت خام و خشک اقلام را تحویل دهند؛ اما آن‌هایی هم که می‌خواهند غذا تحویل دهند، اصول بهداشتی را رعایت کنند و به صورت بسته‌بندی بهداشتی انجام دهند. فضای امسال محرم ما حسینی، با شور اباعبدالله و عاشورایی خواهد بود و در عین حال توأم با انجام دستورالعمل‌ها خواهد بود، کسی نمی‌تواند بین دین و علم فاصله ایجاد کند این دو از هم جدایی ندارند.

وی افزود: از همه علما، مبلغان، مداحان و متولیان فرهنگی و تبلیغی و آن‌هایی که متولی تکایا و مساجد هستند، می‌خواهم که همراهی کنند و دست در دست هم در چارچوب اصول دین مبین اسلام و حفظ سلامتی یکدیگر رفتار کنیم؛ هم می‌خواهیم در عزاداری امام حسین (ع) شرکت کنیم و هم می‌خواهیم یک عزادار امام حسین (ع) را مبتلا نکنیم؛ این چیزی است که هم امام حسین (ع) هم دین و هم علم از ما می‌خواهد.

رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: بیشتر مراقب سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، باشیم و به آن‌ها بیشتر توصیه کنیم و همه مراقب آن‌ها باشیم. این افراد می‌توانند از طریق تلویزیون و فضای مجازی مراسم باشکوه محرم را ببینند.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان