تاریخ انتشار: ۰۵:۴۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

قماربازهای دوره‌گرد عصر قاجاریه

قماربازی در دوره قاجاریه بسیار رایج بوده است و با اینکه جامعه ایران کاملا سنتی بوده، این تفریح، تفریحی کاملا عادی به شمار می‌رفته است. در تصویر تاریخی امروز، عکسی از قماربازی مردم تهران در سال ۱۲۷۴ را ببینید.

قماربازی دوره قاجاریه

رویداد۲۴ تصویر ثبت شده از قماربازان دوره‌گرد که در نزدیکی محله دروازه دولاب تهران مشغول قماربازی هستند. این عکس در دوره قاجاریه ثبت شده است.

در دوران قاجار شیوه زیست مردم بسیار سنتی بود، اما ظاهرا در مورد قماربازی تساهل و تسامح وجود داشت؛ تا جایی که بسیاری از ثروتمندان در برخی شب‌های سال تا صبح مشغول قماربازی می‌شدند.

عبدالله مستوفی دولتمرد مشهور عصر قاجار در کتاب خاطراتش چنین می‌نویسد: «به جز مقدسینی که قبل از افطار راهی مسجد می‌شدند و آنها که دم صبح هم همین کار را می‌کردند، دسته سومی هم بودند که شب را به قمار صبح می‌کردند و می‌گفتند اگر به این سرگرمی مشغول نشوند، ناچارند بخوابند و روز دیگر خواب نمی‌روند و روزه برای آنها مشکل خواهد شد.» بنا به روایت مستوفی قمار بازی یک سرگرمی عادی بود!


بیشتر بخوانید: تظاهرات می‌گساران در آمریکا!


به گزارش رویداد۲۴ اصطلاح «به سیم آخر زدن» نیز در همین دوران باب شد. «سیم» در اینجا به معنی سکه نقره است و به سیم آخر زدن یعنی تا آخرین دارایی را در قمار گرو گذاشتن.

احمد گلچین معانی در مقاله‌ای با عنوان «بازی‌های بردوباختی قرن سیزدهم» انواع قماربازی را توضیح داده و البته نوشته است: «تنها کتابی که از نظر اشتمال بر انواع بازی‌های برد و باختی و اصطلاحات مخصوص هر بازی واجد اهمیت است، رساله‌ای است که محمد امین میرزای قاجار چهل و چهارمین فرزند فتحعلیشاه در ذم قمار تألیف کرده که به «قمارخانه» موسوم است» و در آن این موارد توضیح داده شده است: «مخترع قمار و استادان آن فن و حیله و مفت‌بری‌های مقامرین و حکایاتی شیرین و اشعاری دلنشین.»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر تاریخی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان