تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

۱۰ نکته درباره ورود و سرمایه‌گذاری در بازار بورس/ تاثیر گشایش اقتصادی بر بازار سرمایه: سبز یا قرمز؟

بازار بورس، با اقبال خوبی مواجه شده است و در کنار بازار ارز، طلا و سکه به یکی از مقاصد مهم سرمایه‌گذاری مردم در سال جاری تبدیل شد. اکنون با انتشار خبر‌هایی درباره گشایش در وضعیت اقتصادی، نگرانی‌ها و ابهاماتی نیز درباره تاثیر این اتفاق بر بازار بورس وجود دارد. رویداد ۲۴ علاوه بر اینکه به این سوال پاسخ داده است در این گزارش تلاش کرده تا به ۱۰ نکته درباره ورود و سرمایه گذاری در بازار بورس نیز اشاره کند.

بازار بورس

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: از ابتدای سال جاری و بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش سود سپرده‌های بانکی،جهت سرمایه‌گذاری مردم تغییر کرد. مردم سعی کردند تا سپرده‌های خود را دربازار‌های پرسودتری همچون سکه، طلا و بورس وارد کنند تا بتوانند از این راه در شرایط نامناسب اقتصادی و تورم بالا، راهی برای کسب درآمد و سود و همچنین حفظ ارزش دارایی خود داشته باشند.

اکنون که زمزمه‌هایی از گشایش در وضعیت اقتصادی کشور شنیده می شود، این نگرانی و ابهام نیز وجود دارد که با بهبود شرایط اقتصادی کشور و کنترل قیمت‌ها، بازار بورس به چه سمت حرکت خواهد کرد. یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با رویداد24 در این باره با بیان اینکه هراتفاقی به ویژه در عرصه اقتصادی و سیاسی بر بازار بورس تاثیرگذار است، گفت: خبرهای خوب در در زمینه اقتصاد کشور تاثیر مثبتی بر بازار بورس به دنبال خواهد داشت.

بورس یکی از همین بازار‌های پرسود و البته پرریسکی است که بخشی از مردم با ثبت نام در سجام و گرفتن کد بورسی و بعد از آن انتخاب کارگزاری، بخشی از سرمایه خود را وارد این بازار کردند. این افراد که عمدتا آگاهی و علم بازار پیچیده بورس را ندارند، تمام یا بخشی از سرمایه و حتی ماشین و خانه خود را فروختند تا در این بازار حضور داشته باشند. در مقابل بخشی دیگر، اما سعی کردند تا با پس انداز خود وارد این بازار پرفراز و نشیب شوند.

در این بازار عمدتا خرید و فروش سهام شرکت‌ها و کارخانه‌های کوچک و بزرگ دولتی و خصوصی صورت می‌گیرد و با توجه به نوسانات اقتصادی، تورم، قیمت دلار و غیره، این بازار نیز نوسان‌های خود را دارد. پیچیدگی بازار بورس از آن جهت است که اگر آگاهی و شناخت کاملی از آن نداشته باشید، نمی‌دانید که اصلا چه سهامی خریداری کنید، چه زمانی آن را بفروشید یا بخرید و اصلا سهام کدام یک از شرکت‌ها ارزش خریداری دارند.

در این گزارش سعی داریم به چند نکته درباره این بازار پرسود و پرریسک اشاره کنیم:

نخست: افرادی که تصمیم دارند وارد بازار بورس شوند بهتر است هدفمند و با صبر و تحمل وارد شوند و انتظار یک شب پولدار شدن را نداشت باشند.

دوم: رابطه سوددهی در بازار بورس ارتباط مستقیمی با زمان دارد. به این صورت که وقتی که سرمایه‌گذاری می‌کنید باید زمان بگذرد تا در طولانی مدت بتوانید به سود دست پیدا کنید.

سوم: بازار بورس امنیت و سوددهی خوبی نسبت به بازار‌هایی همچون طلا و سکه و ارز دارد و اگر تصمیم به فعالیت در این بازار را دارید باید بدانید که کدام سهم‌ها جای رشد دارند و کدام یک دارای ریسک.

چهارم: بهتر است با مطالعه و یادگیری وارد این بازار شوید و اگر آگاهی ندارید و افراد مطلعی در این خصوص در اطراف خود ندارید، به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا سبدگردان‌های مجوز دار مراجعه کنید که آن‌ها برایتان خرید و فروش سهم را انجام دهند.

پنجم: حداقل سرمایه نیاز برای ورود به بورس ۵۰۰ هزار تومان است.

ششم: عرضه اولیه‌ها همیشه جای رشد دارند و استثناء این عرضه اولیه‌ها با کمتر از ۵۰۰ هزار تومان هم می‌توان آن را خریداری کرد و بهتر است که حتما آن را خریداری کنید.

هفتم: صنایع فولادی، پتروشیمی، پالایشی، دارویی و فلزات از جمله شرکت‌های بسیار خوب و سود آوری هستند که بهتر است در سبد خود سهام این شرکت‌ها را داشته باشید.

هشتم: بهتر است که همه سرمایه خود را برای خرید یک سهم خرج نکنید. توصیه می‌شود که پول خود را به چند بخش تقسیم کرده و با هر بخش آن بخشی از سهام شرکت‌های مختلف از جمله فلزات، پتروشیمی و ... را خریداری کنید.

نهم: اتفاقات سیاسی روی بازار بورس تاثیرات منفی دارد، اما این تاثیر کوتاه مدت است.

دهم: از طریق مشاهده صورت حساب شرکت مورد نظر که می‌خواهید سهام آن را خریداری کنید، می‌توانید متوجه شوید که شرکت امن و قابل اتکایی برای سرمایه‌گذاری است یا خیر.

افزایش سرمایه‌گذاری در بورس؛ کمک به اقتصاد کشور

حسین فرد منوچهری یک فعال بازار بورس نیز در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ گفت: اینکه مردم سرمایه خود را به صورت هدفمند وارد بورس کردند را اتفاق خوب و مثبتی می‌دانم، زیرا از دید کلان این نقدینگی تاکنون هر کجا که رفته آن بخش را ویران کرده است. به طور مثال این نقدینگی وارد بازار مسکن، دلار، سکه و هر بازار دیگری که شده آن را ویران کرده است. اما این نقدینگی از اواخر سال گذشته و خصوصا امسال به صورت هدفمند وارد بازار بورس شد که اتفاق خوبی است. زیرا در مقایسه با کشور‌های دیگر که نگاه می‌کنیم، تا چندی قبل درصد افرادی که در ایران در بورس سرمایه گذاری می‌کردند، به شدت پایین‌تر از کشور‌های اروپایی و آمریکایی بود، از همین رو این اتفاق را مثبت و هم راستا به کمک به اقتصاد کشور می‌دانم.

وی ادامه داد: متاسفانه افرادی هستند که کد بورسی می‌گیرند و سپرده‌های خود را وارد بورس می‌کنند و فکر می‌کنند که می‌توانند در یک شب پولدار شوند که معتقدم این بدترین اتفاقی است که می‌تواند در هر سرمایه گذاری رخ دهد. به نظرم این دید باید تصحیح شود، زیرا باعث می‌شود که بازار به شدت نوسانی شود. به طور مثال ما سهمی را می‌بینیم که امروز در سقف معاملات +۵ است و فردا -۵ می‌شود که این چیزی جز هیجان و هدف اشتباه نیست. به صورت کلی افرادی که می‌خواهند وارد بورس شوند، باید بدانند که امنیت و سوددهی این بازار رابطه مستقیم با زمان و مدتی دارد که می‌خواهند در بازار بمانند.

صنایع دارویی و شیمیایی در صدر صنایع در حال رشد در بورس امسال

این فعال بازار بورس و سرمایه ادامه داد: امسال چند صنعت محکوم به رشد هستند. صنعت‌های سرمایه‌گذاری که در بورس فعال هستند، صنایع دارویی و صنعت شیمیایی که تولید کننده مواد ضدعفونی و ... و برخی دیگر از  آن‌ها که مرتبط با ویروس کرونا هستند. این صنایع امسال می‌توانند رشد خوبی داشته باشند. البته صنایع فلزی که مرتبط با قیمت جهانی فلزات هستند نیز طبیعتا رشد خوبی دارند.

فرد منوچهری با اشاره به بخش‌های پرریسک بورس، اشاره و تصریح کرد: بازار بورس به دو بخش بورس و فرابورس تقسیم می‌شود. فرابورس بخشی دارد که سهم‌های فرابورس پایه هستند که به سه قسمت تابلوی زرد نارنجی و قرمز تقسیم می‌شوند. این بخش‌ها معمولا پرریسک‌تر هستند و قرمز‌ها معمولا شرکت‌های ورشکسته یا در آستانه ورشکستگی هستند و البته سهم‌های پرریسک با دامنه نوسان کمتر. از سوی دیگر یکی از فاکتور‌هایی که می‌تواند روی شرکت‌های بورسی تاثیر بگذارد قیمت دلار است. البته باید بدانید ارز نیمایی ملاک صورت حساب شرکت‌ها است و شرکت‌هایی که صادراتی هستند اگر قیمت دلار نیمایی افزایش پیدا کند روی سود‌آوری آن‌ها تاثیر می‌گذارد. در مقابل برخی شرکت‌های وارداتی هستند که این اتفاق می‌تواند به صورت برعکس برای آن‌ها رخ دهد و هرچه قیمت دلار کاهش پیدا کند به نفع این شرکت‌ها خواهد بود.

تاثیر گشایش اقتصادی بر بازار بورس

این فعال اقتصادی درباره زمزمه های گشایش اقتصادی در کشور و نتایج آن بر بازار بورس با بیان اینکه هراتفاقی به ویژه در عرصه اقتصادی و سیاسی بر بازار بورس تاثیرگذار است، گفت: خبرهای خوب در زمینه اقتصاد کشور تاثیر مثبتی بر بازار بورس به دنبال خواهد داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس ، کد بورسی
نظرات شما
پیشخوان