تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
رییس سازمان توسعه تجارت:

کمتر از ۱۰ درصد صادرکنندگان، تعهدات ارزی خود را ایفا کردند

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: حدود ۹.۵ درصد از صادرکنندگان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به طور کامل تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند که به موجب آن ۱۳ میلیارد یورو به کشور بازگشته است.
تعهدات ارزی صادرکنندگان
رویداد۲۴ «حمید زادبوم»، با اشاره به ابلاغ دستورالعمل تسویه تعهدات سال ۹۷ و ۹۸ و مقررات بازگرداندن ارز سال ۹۹ در ۲۴ تیرماه، تصریح کرد: کارگروه پایش رفتار تجاری، اختیاراتی برای اجرای قوانین واردات و صادرات نسبت به سوء رفتار صادرکنندگان دارد.

وی افزود: طبق دستورالعمل این کمیته که با حضور نمایندگان از سازمان توسعه تجارت، گمرک، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی برگزار می‌شود، در خصوص تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی افرادی که ارز حاصل از صادرات خود را بازنگردانده‌اند تصمیم گیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افراد دارای کارت بازرگانی به دو گروه تولیدی و غیرتولیدی تقسیم می‌شوند، اظهار داشت: صادرکنندگانی که در دسته واحد‌های تولیدی قرار دارند تا ۳۱ شهریورماه مهلت دارند نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام کنند که در غیر اینصورت کارت بازرگانی آن‌ها تعلیق خواهد شد که البته این زمان تعیین شده، مهلتی برای ایفای تعهدات ارزی نیست بلکه برای تعامل با بانک مرکزی برای جلوگیری از تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی صادرکنندگان تعیین شده است.

وی در خصوص تعهدات ارزی آن دسته از صادرکنندگان که در گروه غیرتولیدی قرار دارند، تصریح کرد: بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، کارت بازرگانی صادرکنندگانی که اقدامی برای ایفای تعهدات ارزی خود انجام نداده اند در پایان مردادماه تعلیق شده است و افرادی که یک تا ۳۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانده اند تا ۱۵ شهریور فرصت تعامل با این نهاد را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: همتی: از ابتدا با اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم، هنوز هم مخالفم/ نرخ سود سپرده بانکی تغییر نکرده است
وی افزود: صادرکنندگانی که به میزان ۳۱ تا ۶۹ درصد از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده اند نیز ۳۱ شهریورماه اقدام به تعلیق کارت بازرگانی آن‌ها خواهد شد که البته به طور روزانه مکاتباتی با بانک مرکزی داریم و شرکت‌هایی که تعهد خود را ایفا می‌کنند می‌توانند به فعالیت تجاری ادامه دهند.

زادبوم با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص استفاده صادرکنندگان از منابع و لزوم بازگرداندن آن به چرخه اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: بر همین اساس طی جلساتی در یک ماه گذشته با ۳۰۰ شرکتی که هیچ درصدی از تعهدات ارزی خود را ایفا نکرده اند، به تفاهمی دست پیدا کردیم و بر همین اساس حدود ۶۰۰ میلیون دلار تعهدات آن‌ها رفع شده است.

وی با اشاره به ثبت ۲۱ هزار و ۱۸۴ صادرکننده طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ با کارت‌های مختلف بازرگانی تصریح کرد: حدود دو هزار شرکت به طور کامل تعهدات ارزی خود را ایفا کردند و ۱۳ میلیارد یورو ارز را به کشور برگرداندند که باید تدابیری برای تشویق آن‌ها داشته باشیم؛ حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر نیز هیچ میزان از ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگردانده‌اند که بیش از ۱۲ هزار نفر از آن‌ها تعهدی زیر ۱۰۰ هزار یورو دارند که جمع آن رقم بزرگی نمی‌شود.

به گفته وی، بقیه صادرکنندگان یک تا ۹۹ درصد ایفای تعهد ارزی داشتند که باید نسبت به تکمیل آن اقدام کنند.

زادبوم با بیان اینکه درخصوص تعلیق کارت بازرگانی، هر چهار عضو کارگروه پایش رفتار تجاری تصمیم گیری می‌کنند، خاطرنشان کرد: تاکنون اقدام به ابطال کارت‌های بازرگانی نکرده ایم، اما بعد از پایان مهلت اعلام شده ارزیابی‌های صورت خواهد گرفت تا برخی از این کارت‌ها را باطل اعلام کنیم.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان