تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ به بهانه لو رفتن سوالات امتحانات نهایی

سکوت آموزش و پرورش بیش از این جایز نیست

برگزاری امتحانات نهایی سال تحصیلی 94-95 با حرف و حدیث های گسترده ای پایان یافت. از یک سو دشواری سوالات انتحانات نهایی به اندازه ای بود که دانش آموزان، آمادگی آن را نداشتند و از سویی دیگر شایعه لو رفتن سوالات دروس مختلف امتحانی دلسردی آنها را بیش از پیش کرد.
رویداد۲۴ - برگزاری امتحانات نهایی سال تحصیلی ۹۴-۹۵ با حرف و حدیث‌های گسترده‌ای پایان یافت. از یک سو دشواری سوالات انتحانات نهایی به اندازه‌ای بود که دانش آموزان، آمادگی آن را نداشتند و از سویی دیگر شایعه لو رفتن سوالات دروس مختلف امتحانی دلسردی آن‌ها را بیش از پیش کرد. 

سوالات امتحانات نهایی در برخی دروس مانند شیمی، فیزیک و جغرافی از طریق فضای مجازی در اختیار دانش آموزان قرار گرفت به گونه‌ای که شیادان با اعلام شماره حساب به دانش آموزان و دریافت مبلغ ۲۰۰ هزار تومان سوالات امتحانات نهایی را صبح روز امتحان و در فاصله ۲۰ دقیقه مانده به برگزاری امتحانات در اختیار دانش آموزان قرار می‌دادند. 

دانش آموزان هم بنا به دلایل متفاوتی از جمله اهمیت سوابق تحصیلی و نقش معدل دیپلم در قبولی آزمون کنکور، این سوالات را خریداری کرده‌اند. 

از سویی دیگر آموزش و پرورش خبر لو رفتن سولات امتحانات نهایی را تکذیب می‌کرد و مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران، دهم خرداد با واکنش نسبت به لو رفتن سوالات امتحانی در درس آمادگی دفاعی این موضوع را تکذیب کرد. 

 ثقفی در این رابطه عنوان کرد: سوالات امتحانی هماهنگ درس آمادگی دفاعی که در ساعت ۱۰ صبح برگزار شد پیش از آن در هیچ فضای مجازی منتشر نشده است. 

آیا تاسف آموزش و پرورش مشکلات را حل می‌کند؟ 
این درحالیست که مهدی نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته آموزش و پرورش، امتحانات مطمئن و ایمنی برگزار کرده است، اظهار کرد: لو رفتن سؤالات و تخطی از قانون بسیار کم اتفاق می‌افتاد و در برخی موارد، مانند حادثه‌ای که متاسفانه چند روز قبل پیش آمد، علی رغم وجود قوانین و ضوابط، توسط خطای انسانی، تخلفی صورت گرفته است که باید با این موضوع برخورد قانونی شود که سیستم طبق ضوابط با آن برخورد خواهد کرد. 

به اعتقاد وی،برای صیانت و حفاظت از امتحانات، ضوابط و قوانین مختلفی اعم از انتخاب طراح سؤال، تعداد افراد و ویژگی‌های طراح، قرنطینه کردن سؤالات، صیانت از سؤالات، بانک سؤالات و در مرحله بعد برگزاری امتحانات و مراقبت از امتحانات، تدوین شده است. 

نوید ادهم درباره این موضوع که اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، سوالات درس آمادگی دفاعی را بر خلاف عرف امتحانات هماهنگ استانی که باید از طریق قرنطینه و به صورت مهر و موم در اختیار مدارس قرار بگیرد، ‌ از طریق اتوماسیون اداری به مدارس ارسال کرده، معتقد است: استفاده از تکنولوژی‌های جدید بحث جدیدی است که به دوستان گفته‌ام که بررسی کنند اگر نیاز است، مصوبه جدیدی در شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص به تصویب برسد. 

وی تاکید کرد، در این مسئله به نظر من، در اجرای قانون تخطی شده است، مانند آنکه به فردی می‌گویند که این خیابان ورود ممنوع است و ورود می‌کند و خطای انسانی بوده که با آن برخورد خواهند کرد. 

عدالت در مدارس خدشه دار شده است
هرچند مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران از جمله سخنگوی تهران، قاطعانه از جعلی بودن این خبر در مورد سوالات آمادگی دفاعی سخن می‌گویند، اما چنین قاطعیتی در مورد درس جغرافی سال دوم وجود ندارد و آموزش و پرورش معتقد است هیچ مستنداتی مبنی بر لو رفتن سوالات درس جغرافی وجود ندارد. 

انکار لو رفتن سوالات امتحانات نهایی، تغییری در روند اتفاقی که رخ داده ایجاد نمی‌کند. به هر روی تعدادی از دانش آموزان قبل از امتحانات به سوالات دسترسی داشته‌اند و همین موضوع سلامت برگزاری امتحانات نهایی را زیر سوال می‌برد. سلامت نبودن امتحانات نهایی دلیلی محکم بر آن است که تغییری در برگزاری امتحانات نهایی اعمال و یا حتی امتحانات دروس مطرح شده، باطل شوند. در چنین شرایطی بهتر بود، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و همچنین رییس مرکز سنجش وزارت اموزش و پرورش نسبت به این موضوع پاسخگو باشند، در حالی که هیچکدام از مسئولان و حتی وزیر آموزش و پرورش هیچ واکنشی نشان نداده‌اند. 

این در حالیست که چندی پیش خبری مبنی بر وقوع تقلب در امتحانات عراق و مصر و برکناری و مجازات تعدادی از مسئولان برگزاری امتحانات منتشر شد. اما تاکنون هیچ خبری ار توضیح و یا توبیخ هیچ یک از مسئولان آموزش و پرورش کشور منتشر نشد. با وجود یکسان بودن خبر لو رفتن سوالات در ایران، عراق و مصر، شاید بهتر بود پیگیری‌های بیشتری در این زمینه انجام می‌شد. 

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده تا مسئولان آموزش و پرورش فکری برای استفاده از روش‌های جدید در برگزاری امتحانات داشته باشند. به واقع  آیا تنها راه تثبیت برنامه درسی ملی، برگزاری امتحانات هماهنگ است و آموزش و پرورش راهکار نظارتی دیگری ندارد؟ 

از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش بهتر است، توضیح دهد عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش باعث بی‌عدالتی شده یا مسئله دیگری مطرح است. تعدادی از دانش اموزان به سوالات دسترسی داشته‌اند و نمراتشان واقعی نیست و همچنین تعداد زیادی هم به سوالات دسترسی نداشته‌اند وهمین موضوع عدالت آموزشی را خدشه دار می‌کند.

بنابراین به نظر می رسد سکوت بیش از این جایز نیست و ضروری است پیش از آنکه انگشت اتهام به راس هرم آموزش و پروش نشانه رود اقدامی صورت گیرد و مسوولان امر نسبت به این اتفاق پاسخی در خور ارایه دهند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان