تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳۱ نظر

علم‌الهدی: یعنی طلاب، اندازه دانش‌آموزان نیستند

حجت الاسلام علم الهدی با تأکید بر اینکه آموزش در همه حوزه‌های علمیه باید با تجهیزات و امکانات روز همراه باشد، گفت: امروز طلبه‌های ما از نظر معیشت در مصیبت اند، اما درس برای طلاب از معیشت هم مهم‌تر است و حداقل باید امکانات آموزشی برای آنان فراهم کنیم که امیدواریم در تحولات حوزه این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

علم‌الهدی

رویداد۲۴  حجت الاسلام علم الهدی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان که با حضور طلاب، روحانیون و اساتید حوزه و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم مجموعه مجاهدت‌هایی که امسال در جریان تحصیل و آموزش و پژوهش در عرصه توسعه دانش‌های دینی در حوزه صورت می‌گیرد مورد رضایت و خشنودی صاحب ما حضرت بقیه الله (عج) قرار بگیرد، مشمول دعای خیر آن حضرت باشیم و مجموعه‌ی توفیقات لازم در این جهت با عنایت خاص آن حضرت برای ما فراهم گردد.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه در طول تاریخ مسیر‌های پر پیچ و خمی را پشت سر گذاشته اند، بیان کرد: اگر با یک تعمق و دقت در تاریخ حوزه علمیه و آموزش دینی نگاه کنیم با کیفیات متنوع و متعدد در طول تاریخ روبرو هستیم، در هر زمان و برحسب شرایط موقعیت‌های مختلفی برای حوزه پیش آمده؛ گاهی در عمق اختناق دشمنان شیعه و اهل بیت و گاهی در پهنه عظمت و قدرت مکتب تشیع بوده است.
بیشتر بخوانید: علم‌الهدی: نباید به دستان بچه روستایی تبلت بدهیم که یک بخش آن درس و ۱۰ برابرش مراکز فساد است
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اهمیت پاسداشت از ارزش‌های حوزه ادامه داد: وقتی زندگی علمای بزرگ و فضلای گرانقدر را بررسی می‌کنیم در راس و در طلیعه همه مجاهدت‌ها و فعالیت‌های ارزشمندی که در طول تاریخ داشته اند، تاسیس حوزه علمیه و راه اندازی جریان آموزش دینی در شکل‌های مختلف بوده است و تلاش تمام بزرگان در عرصه تعلیم و تربیت، به وجود آوردن یک جریان خاص در جامعه مسلمین تحت عنوان آموزش دانش‌های دینی بوده است. در دوره‌ای که امکانات لازم نبود در شرایط خاص و در دوره‌ای که امکانات فراهم بوده در یک فضای گسترده فعالیت می‌کردند.

وی افزود: علت اینکه بزرگان بر تعلیم اصرار داشته اند، آن است که مسئله آموزش و پژوهش به صورت یک نهاد موثر، همیشگی شود و در زندگی اجتماعی اسلام و تشیع تثبیت گردد چرا که باید علم دین را آموخت و بر اساس آن تربیت و پرورش را تنظیم و از همه امکانات در توسعه این تعلیم و تربیت استفاده کرد.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه حوزه علمیه دارای سه رکن رکین و اصیل است، گفت: عزیزانی که امروزه در صدد انجام یک فعالیت مجاهدانه و تحول بخشی به حوزه هستند باید از همین سه رکن اصلی تفقه، پژوهش و انذار در تنظیم حوزه استفاده کنند مسئله تفقه در دین برای طلبه یک امر واجب است و اگر تفقه در دین برای طلب واجب شرعی شد، مقدمات آن هم بر او واجب می‌گردد که تفقه در دین مقدمات زیادی در عالم طلبگی و روحانیت دارد لذا درس خواندن برای طلبه واجب شرعی است البته تفقه در دین تنها با درس خواندن نیست بلکه با درس دادن هم توسعه پیدا می‌کند؛ بنابراین درس دادن و درس خواندن در حوزه واجب شرعی است.

حجت الاسلام علم الهدی در ادامه با اشاره به حوزه‌های علمیه قبل از انقلاب بیان کرد: ساختار گذشته جریان نظام‌مندی مثل امروز نداشت و کسی نبود به ما بگوید چه چیزی بخوانیم و چگونه عمل کنیم؟ و این موقعیت خوب امروز به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا به وجود آمده که ساختار نظام مندی بتواند برای تحصیل طلبه برنامه ریزی نموده و از آن مراقبت کنند. اما آن ساختار گذشته حوزه در دوره‌ای به سر می‌برد که فساد‌های اخلاقی غوغا می‌کرد و طلبه‌ها خود به تنهایی برای تحصیل مجاهدت می‌کردند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه اکنون مسئله مهم در حوزه‌ها آمیختگی پژوهش و آموزش است، افزود: با آن که امروزه در عرصه پژوهش هم در حوزه علمیه خراسان و هم در حوزه علمیه قم نظام‌ها و استعداد‌های پرفراز و برجسته‌ای در پژوهشکده‌های مختلف در حال شکوفایی هستند و حوزه اکنون آثار قابل توجهی در عرصه پژوهش دارد، اما آنچه مهم است آمیختگی آموزش و پژوهش است. مشکلی که ما امروزه در حوزه داریم آن است که آموزش و پژوهش با هم آمیخته نیست در حالی که وضعیت علمی اسلامی ما اگر پژوهش در کنار آموزش برای طلب وجود نداشته باشد رشدی هم شکل نخواهد گرفت.

حجت الاسلام علم الهدی در ادامه با اشاره با بیان اینکه باید کلاس‌های درس خارج در حوزه علمیه با نظام مندی بیشتری طرح ریزی شوند گفت:طلبه‌ای که امروز پای درس خارج می‌نشیند با طلبه‌ای که ۱۰ سال قبل پای درس خارج می‌نشست از نظر استعداد، فهم و رشد متفاوت است. در عرصه‌های مختلف اجتماعی سیاسی وقتی با نسل‌های جدید رو به رو می‌شویم به راحتی متوجه می‌شویم که این‌ها از رشد بهتری برخوردارند و این مسئله در تدریس و تحصیل نسل جدید هم مشهود است اگر امروز استاد درس خارج بخواهد یادداشت‌های ۱۰ سال قبل را امروز هم برای طلبه‌ها بازگو کند باعث جلوگیری از رشد طلبه می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه که مهم در مسئله سازماندهی درس خارج مهم است یکی تقریرات و یکی هم تحقیق طلبه است چرا که در درس خارج، مطالعه کردن برای طلبه واجب‌تر از استاد است، زیرا درس خارج یک درس آموزشی نیست که صرفاً طلبه بخواهد آن را از استاد فراگیرد و درس خارج واقعاً باید سازماندهی شود که الحمدالله سازماندهی آن آغاز شده و ان شاءلله ادامه می‌یابد.

امام جمعه مشهد در ادامه با تاکید بر این که آموزش باید حوزه علمیه با پژوهش باشد، افزود: در همه حوزه‌های علمیه آموزش باید با تجهیزات و امکانات روز همراه باشد. مدرکی که حوزه علمیه به طلاب می‌دهد در همه شهر‌های محروم و غیر محروم یکسان است بنابراین باید همه طلبه‌ها از یک ظرفیت و امکانات علمی برخوردار باشند همه حوزه‌ها به تجهیزات روز مجهز شوند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع آموزش مجازی طلاب، بیان کرد: به ما گفتند باید در فضای مجازی درس بدهیم، آمدند فیلمی از تدریس ما ضبط کردند و روی سایت حوزه گذاشتند، اما به نظر من آموزش آفلاین و این که فیلم ضبط شده در سایت بارگذاری شود خوب نیست، زیرا بعضی از طلبه‌ها بعد از تدریس آفلاین ما در سایت، نزد ما آمدند و گفتند بعضی از حرف هایتان را نفهمیدیم و بعضی‌ها را اصلاً قبول نداشته و نسبت به آن ایراداتی داریم. نیاز است که امکانات و تجهیزات لازم برای حوزه‌ها فراهم باشد تا بتوانند حداقل آموزش آنلاین در فضای مجازی داشته باشند و من می‌گویم امکانات فقط یک دانشگاه برای کل حوزه خراسان کافی است.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به کمک‌های کمیته امداد جهت خرید تبلت برای دانش آموزان کم بضاعت، افزود: اکنون می‌گویند کمیته امداد چه مقدار لپ تاپ و تبلت خریداری کرده و می‌خواهد در اختیار کودکان بی بضاعت حاشیه نشین قرار دهد تا بتوانند از آموزش مجازی استفاده کنند. یعنی این طلاب ما به اندازه دانش آموزان ابتدایی ارزش ندارند؟! باید امکانات در اختیار طلاب بگذاریم یا حداقل کمک کنیم آن‌ها را تهیه کنند.

وی افزود: امروز طلبه‌های ما از نظر معیشت در مصیبت اند، اما درس برای طلاب از معیشت هم مهم‌تر است و حداقل باید امکانات آموزشی برای آنان فراهم کنیم که امیدواریم در تحولات حوزه این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام علم الهدی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع تبلیغ دین افزود: اگر انذار و تبلیغ نباشد، درس خواندن طلبه هم بی‌نتیجه است اگر ما انذار کننده در جامعه نباشیم و نتوانیم در تهاجمات فکری از جامعه دفاع کنیم و جامعه را در جهت دین تربیت کنیم درس خواندن ما چه فایده‌ای خواهد داشت؟ امروز باید ارزیابی کنیم چقدر به درد امام زمان (عج) می‌خوریم و به همان قدر هم ارزش خواهیم داشت نه به اندازه اینکه چقدر سواد داریم. آن فقیه و مجتهد بزرگ هم ارزشش به واسطه سوادش نیست بلکه ارزش او به واسطه خدمتی است که برای امام زمان انجام می‌دهد.

امام جمعه مشهد در پایان گفت: مشهد در زمانی کانون بهترین منبری‌های کشور بود، اما امروز آستان قدس و حرم مطهر رضوی اگر برنامه‌ای داشته باشد سخنرانش را از تهران می‌آورد و این یعنی باید در جهت تربیت و پرورش مبلغ موثر در حوزه خراسان توجه بیشتری کرد.
منبع: شفقنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
14
16
حجت اسلام علم الهدی مگه طلاب خوندنو نوشتن بلد نیستند.طلاب رو با دانش اموزان مقایسه میکنی.طلاب که بابت تحصیل حقوق هم بهشون پرداخت میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
0
11
حمیدرسایی نماینده سابق مجلس در یک توییت با تاکید بر اینکه بازگشایی مدارس استمرار نخواهد داشت، گفت: آیا پشت پرده این بازگشایی موقتی، سود و منافع مدارس غیر انتفاعی در کار است؟

رسایی
به گزارش همشهری‌آنلاین، حمید رسایی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «اخبار حکایت از این می‌کند که بازگشایی مدارس استمرار نخواهد داشت. آیا پشت پرده این بازگشایی موقتی، سود و منافع مدارس غیر انتفاعی در کار است؟! چند درصد از تصمیم گیران و تصمیم سازان در وزارت آموزش و پرورش از منفعت این مدارس برخوردارند.»
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
19
12
طلاب اخرش میشن یکی مثل روحانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
اگر بنده نفس باشن بله ، میشن کسی مثل روحانی، اما اگه بنده ی خدا باشن میشن یکی مثل خمینی، شهید بهشتی، خامنه‌ای، مطهری، علامه طباطبایی و...
عاشق رهبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
خواهشاازچیزی که اطلاع ندارین حرف نزنین حق الناس میوفته گردنتون
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
برن سرکار درسم بخونن
یا مثل دانشجوها دست تو جیب پدر باشن
چرا از همین اول به کمک شدن عادتش ن میدین
آقا فرمودند که ليسانس ها برا کار چشمشون به دولت نباشه
حالا َطلا برا تبلت چشم ش دنبال بیت المال باشه؟
علی آبای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
2
11
نظر علم الهدی متین است باید مرکز خدمات به طلاب حوزه تبلت قسطی بده وهمچنین به دانشجویان عزیز از طریق دانشگاه بهشون بدن چون لازمه ادامه تحصيل شونه اون 200 تومان شهریه حوزه هزینه غذای ماهانه مدرسه علمیه نمیشه بخدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
9
8
مگه به دانش آموزان هم حقوق می دهند مثل طلاب.‌؟؟؟ اگه قرار بر حمایت باشه دانشجو هم واجب تر از طلبه ها هستند.
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
شما برید سرانه هر دانشجو رو از بودجه دولت رو حساب کنید بعد بیان با طلاب مقایسه کنید
در ضمن هیچ طلبه ای بابت درس خواندن از دولت حقوق نمیگیره،مگر اینکه کارمند دولت باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
6
10
سلام وجدان بهترین محکمه است طلبه متاهل با ۷۰۰ شهریه بت دو تا بچه چ جور زنگی کنه بله زندگی میکنن درس هم میرن انصاف داشته باشید طلبه خودش خونوادش در این جامعه نفس نمیتونن بکشن از مسخره کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
زحمت بکشه بره کار کنه مگه امامان ما همگی شغل نداشتند حضرتت علی با دست خودش چاه می کند و نخلستان ایجاد میکرد حدیث کار در مزرعه امام باقر رو مطالعه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
9
9
مگه طلبه ها چه گلی به سر مردم زدن ، سوادت رو شکر علم الهدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
شما عنصر نامطلوب چکار کردی برای این مملکت که خدمات جهادی طلاب رابرای مردم زیر سئوال میبری
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
عنصر نامطلوب چه با حال حرف میزنی .... اخوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
جواب منافق هایی مثل شما از این بهتر نمیشه مااز قماش شما منافق ها نیستیم که هرچی به دهنمان بیادبگوییم
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
خدمات جهادی که انجام میدید دقیقا چی هست؟ از کی تا حالا خدمات جهادی شده شغل و کار و ...؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
نیازی به گفتن نیست چمشات راباز کنی بهتر میبینی ولی فکر نکنم چون شما نه گوش شنوا داری نه چشم بینا شما ندیده افراد راقضاوت میکنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
5
2
تا پاتو تو کفش طلبه نکردی وباهاش راه نرفتید لطفا نظرات مبارک ندید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
دروغ بسته طمع و مفت خوری بسته تنبلی و دشمن تراشی بسته
همه ميدونند که شما به هیچ دردی نمی‌خورید و فقط درد جامعه رو افزایش میدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
1
7
طلبه نه کار میکنه سربازیم نمیره چرا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
طلبه ها مثل دانشجوها تا زمانیکه مشغول به تحصیل باشند از سربازی معافند کار وفعالیت هرکسی نسبت به شغلش مشخصه کسیکه پزشک هست انتظار نداشته باش بیل وکلنگ دستش بگیره بر ه کار کنه طلبه ها هم همینطورهستند کارشان مشخص هست شما معلومه خیلی عقب افتاده ذهنی هستیکه فکر میکنی همه باید برند کارگری کنند
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
بر اساس قانون، همه باید برن سربازی، چه پزشک، چه کارگر، حالا چرا طلبه ها نمیرن؟ خونشون از بقیه رنگین تره؟ نخبه ان؟ چین دقیقا؟ اینکه نوشتید کار طلبه ها مشخصه، دقیقا کار طلبه ها چی هست؟ طلبه ها هیچ کار خاصی انجام نمیدن، هیچ خدمات مشخص و موثری در جامعه ندارن، هیچ تاثیری بر ارتقا فرهنگ و خرد جامعه ندارند، هیچ ابتکارات آموزشی و علمی ندارند، دقیقا چرا باید از این همه امتیاز برخوردار باشند. طلبگی شغل نیست برادر من، به فکر یک شغل برای خودتون باشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
جوابت داده شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
0
4
آخه من چی بگم به تو آخه. میخای یارانه معیشتی دوبله سوبله بگیریند اینو خودت شکم پروری کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
....شما غصه خودت رابخورطلبه ها نیازی به یارانه معیشتی دوبله وسوبله ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
2
1
زرشک
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
2
2
کاری نداره،هر کی فکر میکنه طلبه شدن خوبه و مزایا داره بیاد طلبه بشه،چرا نمیان؟ برا دانشجو شدن سرو دست میشکنین بعد برا طلبه شدن چی؟ اگه خوبه بیاین دیگه،اسمه طلبه داشتن به تمام سختی ها میچربه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
3
3
گروه های جهادی طلبه ها پیش رو هستن در این ایام کرونا بسته های معیشتی تهیه میکنن پیش قدم هستن سیل میاد خود جوش بی مزد و منت میرن جهادی کار میکنن‌ زلزله بیاد بازم‌قشر طلبه زودتر از همه حاضر میشن خواهشا همه رو با یه چوب نرانید من‌طلبه نیستم ولی میبینم که در همه کارهای انسانی و خیر خواهانه پیش قدم هستند چقدر شهید طلبه در دوران جنگ‌ دادیم همچنان چقدر شهید طلبه مدافع حرم دادیم طلبه ها هم‌سربازی میرن محض اطلاعتان سربازی امام زمان بودن لیاقت میخواد که نشیب هر کسی نمیشه خود آقا باید بطلبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
درسته یه عده شون واقعا بخاطر خدا وارد این لباس شدند و خالصانه و بی چشمداشت در خدمت دین و مردمند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
0
1
بابا دعوا نکنید دولت پول تب لت خریدن نداره چه طلبه چه دانش آموز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
0
0
خجالت بکشید کم دروغ بگید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان