تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
الخلیج آنلاین:

آمار‌هایی از میزان مراودات اقتصادی تهران و ابوظبی/ میزان سرمایه گذاری تجاری ایران در امارات چقدر است؟

به زبان آمار و ارقام، امارات در صدر دولت‌های عربی قرار دارد که با ایران تجارت می‌کنند. در طول سال ۲۰۱۹، صادرات امارات به ایران به نسبت ۱۶.۸ درصد جهش داشت و همچنین ۸۰ درصد از حواله‌های مالی ایران از طریق امارات جریان دارد.

ایران و امارات

رویداد۲۴ الخلیج انلاین نوشت: امارات تنها به تحکیم روابط اقتصادی خود با ایران اکتفا نمی‌کند، بلکه تعدادی از شرکت‌های اماراتی، تحریم‌های آمریکا علیه ایران در زمینه صادرات نفتی را نادیده می‌گیرند و همین مساله باعث شده است تا واشنگتن تحریم‌هایی را متوجه برخی نهاد‌های اماراتی کند.

در ادامه این مطلب آمده است: شرکت‌های اماراتی، به ایران کمک می‌کنند تا تولیدات و فرآورده‌های نفتی خود را که قیمت آن‌ها به میلیون‌ها دلار می‌رسد، صادر کند، این در حالی است که به دلیل تحریم‌های آمریکا، ایران در صادرات کالا‌های خود سخت در تنگنا قرار دارد.

آخرین تحریم‌هایی که وزارت خزانه داری آمریکا علیه شرکت‌های اماراتی به دلیل کمک به فروش نفت ایران اعمال کرد، علیه این سه نهاد بود: (CHEMTRANS PETROCHEMICALS TRADING LLC)، و (PETROTECH FZE)، و (TRIO ENERGY DMCC).

براساس گزارش وزارت خزانه داری آمریکا، این شرکت‌ها با ایران در زمینه انرژی همکاری داشته و در انتقال و فروش فرآورده‌های نفتی ایران سهیم بوده اند. در ادامه این گزارش آمده است که شرکت‌های اماراتی صد‌ها هزار تن از فرآورده‌های پتروشیمی شرکت ملی نفت ایران را خریداری کرده و اینگونه وانمود می‌کردند که فرآورده‌های مذکور از عراق آمده است.

شرکت‌های اماراتی که به این دلیل تحت تحریم آمریکا قرار گرفته اند، عبارتند از: «پتروگراند اف زد ای»، «آلفابت اینترنشنال دی ام سی سی»، «سویستول ترید دی ام سی سی» و «الوانیو ال ال سی کو».

در آغاز سال جاری، دولت آمریکا همچنین تحریم‌هایی را متوجه تعدادی از شرکت‌ها در بخش نفتی کرد، که یکی از آن‌ها در دبی قرار دارد و اتهام آن، کمک به شرکت ملی نفت ایران برای صادراتی به ارزش صد‌ها میلیون دلار بوده است.


بیشتر بخوانید: پشت پرده عادی سازی روابط با اسرائیل/ آیا بن زاید می‌خواهد بن سلمان را از دور خارج کند؟


مصطفی شاهین، استاد اقتصاد دانشگاه اوکلاند آمریکا، تاکید می‌کند که شرکت‌های اماراتی که به دلیل همکاری با ایران تحت تحریم آمریکا قرار گرفته اند، اساسا اماراتی نیستند، اما در این دولت فعالیت دارند.

وی در گفتگو با الخلیج انلاین تصریح کرد که شرکت‌های مذکور به کمک امارات، سعی در دور زدن تحریم‌های آمریکا و به بازار رساندن نفت ایران دارند، اما ایالات متحده سازمان‌هایی دارد که با استفاده از آن‌ها می‌تواند فعالیت‌های این شرکت‌ها را کنترل و ارزیابی کند.

در رابطه با امکان تاثیر پذیری دولت امارات از تحریم‌های آمریکایی علیه شرکت‌هایی که در خاک امارات فعالیت دارند، شاهین تاکید می‌کند که این شرکت‌ها پس از جلب موافقت رسمی امارات و آمریکا، با استثنا‌هایی که دولت آمریکا طبق تفاهم‌های سیاسی برایشان در نظر می‌گیرند، قادر به ادامه فعالیت خواهند بود.

این استثناها، به برگه‌های برنده‌ای مربوط می‌شود که ایران در منطقه از آن برخوردار است، به اضافه خدماتی که در گذشته به ایالات متحده ارائه داده است و مهترین آنها، تسهیل در روند حمله آمریکا به عراق و ورود به افغانستان است. این استاد دانشگاه اوکلاند در آمریکا می‌گوید: اگر امارات احساس کند که همکاری این شرکت‌ها با ایران و هموار کردن مسیر صادرات نفت این کشور، به معنای مقابله با ایالات متحده است، همکاری اش با ایران را متوقف می‌کند. علاوه بر اینکه ایالات متحده تمایلی به افزایش فشار‌ها بر تهران ندارد.

میزان مبادلات تجاری امارات و ایران

به زبان آمار و ارقام، امارات در صدر دولت‌های عربی قرار دارد که با ایران تجارت می‌کنند، همانطور که در سال ۲۰۱۷ ارزش معاملات بین دو کشور به ۱۱ میلیارد و ۱۱۴ میلیون دلار رسید. در طول سال ۲۰۱۹، صادرات امارات به ایران به نسبت ۱۶.۸ درصد جهش داشت و همچنین ۸۰ درصد از حواله‌های مالی ایران از طریق امارات جریان دارد و می‌توان میزان سرمایه گذاری‌های ایران در این دولت را تا ۳۰۰ میلیارد دلار تخمین زد.

براساس آمار موجود، در هر هفته، شرکت‌های هواپیمایی حدود ۲۰۰ پرواز از شهر‌های مختلف ایران به امارات دارند، که طی ان، ۱۰۰ هزار گردشگر ایرانی به این کشور عربی سفر می‌کنند، گذشته از اینکه ۶۰۰ هزار شهروند ایرانی، مقیم همسایه جنوبی ایران، یعنی امارات هستند.

آمار‌های ایرانی حاکی از ان است که تهران تنها ۱۰ درصد تمام واردات خود را از امارات وارد می‌کند. این در حالی است که ۱۵ درصد صادرات ایران به امارات است و ۸ هزار تاجر ایرانی در امارات فعالیت دارند.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان