تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
در گفتگو با رویداد‌۲۴ مطرح شد؛

بدهی ۵۴ هزار میلیارد دلاری صنعت خودروسازی/ وضعیت بازار خودرو تا پایان سال چگونه خواهد بود؟

بازار خودرو در ادامه ۲ سال اخیر، همچنان افزایش قیمت‌های نجومی را تجربه می‌کند. یک کارشناس بازار خودرو در گفتگو با رویداد‌۲۴ می‌گوید: بازار خودرو درمان ندارد و نیاز به یک جراحی دارد. شرکت‌های حقوقی خودرو سازی دچار ورشکستگی شده‌اند و دزدی و فساد بسیار زیادی در خودروسازی‌ها، قطعه سازی‌ها، مدیران و ... رخ داده است.

بازار خودرو

رویداد۲۴فاکتورهای متعدد دخیل در وضعیت اقتصادی کشور، از تورم تا تحریم دست به دست هم داد تا بازار خودرو نیز در امتداد بازار بورس، ارز و طلا بار دیگر شاهد نوسان‌ها و افزایش قیمت‌های چندبرابری شود. قیمت پراید در روز‌های گذشته به بالای ۱۰۰ میلیون تومان رسید و هر دستگاه پژو ۲۰۶ به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

برخی از مسئولان با توجه به افزایش قیمت خودروها همچنان معتقدند که برخی افراد خاص سعی دارند تا با شیطنت بازار خودرو را ملتهب کنند و اصلا اینگونه نیست که افراد برای خرید یا فروش خودرو صف کشیده‌ باشند؛ این درحالی است که کارشناسان براین عقیده هستند که تورم، فساد و سوء مدیریت مدیران اقتصادی، وضعیت بازار خودرو و سایر بازارها را به این روز انداخته است. 

معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره علت افزایش قیمت خودرو‌ها در بازار اعلام کرد:« اتفاقاتی که در بازار خودرو می‌افتد تابعی از شرایط عرضه خودرو نیست و از شرایط فعلی اقتصاد کلان کشور پیروی می‌کند؛ بنابراین بخش عظیمی از افزایش قیمت‌ها به حوزه بانک مرکزی و تامین نقدینگی و بخش دیگری به تعهدات معوق خودروسازان برمی‌گردد.»

اکنون سرنوشت بازار خودرو در ایران در هاله‌ای از ابهام است. از یک سو قیمت های سرسام آور مردم را در شوک فروبرده است و از سوی دیگر، مشخص نیست این افسارگسیختگی در قیمت قرار است تا کجا و تا چه زمان ادامه داشته باشد و آیا اساسی کابوس افزایش قیمت ها در بازار خودرو قرار است به پایان برسد یا نه؟

تورم بیش از 100 درصدی در بازار خودرو

فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفت و گویی به رویداد‌۲۴ می‌گوید: این افزایش و رشد قیمتی که اکنون در بازار خودرو شاهد آن هستیم مختص بازار خودرو نیست و در تمامی بازار‌ها وجود دارد. ما تورم بیش از ۱۰۰ درصدی را در بازار خودرو شاهد هستیم. کشوری مانند ایران که هیچ درآمدی ندارد هیچ یک از هزینه‌هایش را کاهش نداده است؛ مانند فردی است که بیکار است، اما هفته‌ای دوبار به رستوران گران قیمت می‌رود. روحانی و معاونان در حالی مدام به بخش خصوصی انتقاد می‌کنند که چرا ارز را برنمی‌گردانید و آن‌ها را خائن خطاب می‌کند در صورتی که خودشان هم ارزی به کشور وارد نمی‌کنند.


بیشتربخوانید: قیمت خودروها شیب نزولی گرفت/ بازگشت پراید به زیر ۱۰۰ میلیون تومان


زاوه با بیان اینکه دولت به جای اینکه نماینده مردم باشد خود را مدعی می‌داند، تصریح کرد: دولت نه تنها هزینه‌هایش را کاهش نداده است بلکه مدعی هم است. روز گذشته سرپرست وزارت صمت اعلام کرده بود که قیمت خودرو واقعی نیست، اصلا قیمت کدام کالا واقعی است؟ تورم نسبت به سال گذشته ۲۰۰ برابر بیشتر شده است و تا پایان سال وضعیت بسیار وحشتناک خواهد شد.

این کارشناس با بیان اینکه دولت باید تیم اقتصادی خود را تغییر دهد، گفت: اگر دولت دست به تغییر تیم اقتصادی خود نزند کشور به قهقهرا می‌رود و به شرایط غیرقابل برگشت دچار می‌شویم. من شخصا در سال ۹۲ و ۹۶ از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردم و اکنون هم معتقدم که در آن شرایط او بهترین گزینه بود. اما از همان ابتدا اگر موضوعی رخ می‌داد انتقاد می‌کردیم. اکنون هم می‌گویم اگر شرایط را تغییر ندهیم، به جای بسیار خطرناکی می‌رسیم. قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده است و توانایی زندگی عادی را ندارند و این وضعیت مختص جنوب شهر‌ها نیست، حتی در مناطق بالای تهران هم گرانی بیداد می‌کند و روی زندگی مردم تاثیر گذاشته است.

بازار خودرو نیازمند جراحی است

فرید زاوه ادامه داد: بازار خودرو درمان ندارد و نیاز به یک جراحی دارد. شرکت‌های حقوقی خودرو سازی دچار ورشکستگی شده‌اند و دزدی و فساد بسیار زیادی در خودروسازی‌ها، قطعه سازی‌ها،مدیران و ... رخ داده است. چندماه گذشته ۵۴ هزار میلیارد دلار این شرکت‌ها بدهی و کمبود دارایی داشتند، مشخص نیست که اکنون این رقم چقدر شده است و احتمالا این بدهی و کسری را کسانی که خودرو ثبت نام کرده‌اند باید تامین کنند. من به عنوان کسی که ۲۵ سال است فعالیت اقتصادی می‌کنم و واردات و صادرات انجام می‌دهم، شرایطی ایجاد شده است که نمی‌توانم هیچ توصیه‌ای به مردم داشته باشم؛ اما در همین اندازه بگویم که اگر پولی دارند بهتر است در بورس یا طلا سرمایه‌گذاری کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان