تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

متهم گرانی خودرو کیست؟

این‌ بار اولی نیست که انتشار تصاویر هوایی از پارکینگ خودروسازان حاشیه‌ساز می‌شود و هر بار هم خودروسازان احتکار را تکذیب کرده‌اند و توپ گرانی به زمین تقاضاهای سوداگرانه خریداران افتاده است. با این حال کمیته مستقلی ماجرا را به صورت دقیق بررسی و نتیجه را اعلام نکرده است.

افزایش قیمت خودرورویداد۲۴ انتشار تصاویر عجیب از دپوی خودرو در بابل واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشت. یک عکاس صداوسیما تصویری هوایی از کارخانه ایران‌خودرو بابل منتشر کرد که نه‌ تنها انبار کارخانه که زمین‌های اطراف کارخانه هم محل دپوی خودروهای تولیدی شده است. این تصاویر نشان می‌داد که فقط تعداد اندکی از خودرو‌ها از پارکینگ خارج شده‌اند. ایران‌خودرو درباره این تصاویر پاسخ داد که زمین‌های اطراف این کارخانه خریداری شده تا خودرو‌هایی که نقص فنی دارند در آن نگهداری شوند.

البته این‌ بار اولی نیست که انتشار تصاویر هوایی از پارکینگ خودروسازان حاشیه‌ساز می‌شود و هر بار هم خودروسازان احتکار را تکذیب کرده‌اند و توپ گرانی به زمین تقاضاهای سوداگرانه خریداران افتاده است. با این حال کمیته مستقلی ماجرا را به صورت دقیق بررسی و نتیجه را اعلام نکرده است.

صعود تند خودرو

جهش عجیب قیمت خودرو در روزهای اخیر حواشی بسیاری را به دنبال داشته است. فروشندگان بازار خودرو می‌گویند که در یک هفته قیمت خودرو حدود ٣٠‌درصد رشد داشته است. بهای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۵۹‌میلیون تومان در پانزدهم شهریور به قیمت ۱۷۵‌میلیون تومان رسید و مدل فول این خودرو که پانزدهم شهریور ۱۶۳‌میلیون تومان قیمت داشته است به قیمت ۱۷۸‌میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین خودروهای پژو ۲۰۶ اس دی، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس و پژوپارس ساده که در پانزدهم شهریور به ترتیب ۱۹۳، ۱۴۱ و ۱۷۵‌میلیون تومان قیمت داشتند، به قیمت ۲۱۵، ۱۶۰ و ۱۹۰‌میلیون تومان رسیده‌اند. خودروهای تیبا ‌هاچ‌بک هم از ۱۰۸‌میلیون تومان به ۱۱۹‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان رسیده است و خودرو کوییک دنده‌ای که ۱۲۱‌میلیون تومان قیمت داشته است به قیمت ۱۳۴‌میلیون تومان قیمت جهش داشت.

بیشترین افزایش قیمت مربوط به خودروهای مونتاژ است؛ به ‌طوری که سوزوکی گراند ویتارا که ۷۹۰‌میلیون تومان قیمت داشته است، به ۹۴۱‌میلیون تومان رسیده است در این بین اما کیا سراتو مونتاژ که ۶۶۰‌میلیون تومان قیمت داشته به قیمت ۶۵۲ ‌میلیون تومان رسیده است.

هشدار روحانی به وزارت صنعت

صعود سریع قیمت خودرو ظرف یک هفته واکنش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، را به دنبال داشت. روحانی که پیش از این در اردیبهشت‌ رضا رحمانی، وزیر صنعت، را به بهانه ناتوانی در کنترل بازار خودرو برکنار کرده بود، بار دیگر مدیران این وزارتخانه را مورد خطاب قرار داد و تأکید کرد که اجازه ندهند سوداگران در بازار خودرو جولان دهند.

این هشدار روحانی و انتشار تصاویر خودروهای دپو موجب شد که دیروز مدیران وزارت صمت با رسانه‌ها مصاحبه کنند و از دلایل گرانی خودرو حرف بزنند و البته باز توپ گرانی خودرو به زمین مردم افتاد.

وزارت صنعت: مردم مقصرند

جعفر سرقینی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیروز در حاشیه نشست هفتگی دولت به خبرنگاران رسانه‌ها گفت که قیمت‌های بازاری خودروها غیرواقعی است و تفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروها نباید این‌قدر زیاد باشد. او ادامه داد: «گرانی خودرو در بازار بیشتر روانی است و مردم دوست دارند پول‌های در دست خود را تبدیل به کالا کنند.»

او درباره تصاویر خودروهای دپوشده بابل هم توضیح داد: «خودروسازان می‌دانند این کار جرایم سنگینی دارد و بعید می‌دانم با هدف افزایش قیمت آن را انجام داده باشند ولی ما دستور دادیم موضوع را بررسی کنند و به مردم نتیجه کار را اطلاع می‌دهیم.» سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت هم ماجرای جهش یک هفته‌ای قیمت خودرو را به ریزش شاخص بورس و رشد قیمت طلا هم مربوط دانست و گفت: «در شرایطی که تقاضای منطقی و مصرفی باشد تولید خودرو می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود. در حال حاضر تقاضا برای خرید خودرو منطقی نیست و راهی برای سرمایه‌گذاری است. در روزهای اخیر هم با کاهش شاخص بورس، نقدینگی به سمت بازار خودرو سرازیر شده است، زمانی که شاخص بورس افت و نرخ سود بانک‌ها کاهش پیدا کند پول‌های سرگردان به این سمت سوق پیدا می‌کنند. نباید فراموش کرد تمامی بازارها بر یکدیگر اثر گذارند به همین دلیل نباید بازار خودرو را جدا از بازارهای دیگر در نظر گرفت.»

مردم خودرو نمی‌خرند و بازار راکد است

در شرایطی که مدیران وزارت صنعت جهش قیمت خودرو را به تقاضاهای سوداگرانه نسبت می‌دهند و دپوی خودرو به وسیله خودروسازان را رد می‌کنند، فعالان بازار به رکود سنگین معاملات خودرو اشاره می‌کنند و می‌گویند که تقاضای چندانی در بازار آزاد وجود ندارد و تزریق خودرو به بازار از سوی خودروسازان به حداقل رسیده است.»

جعفر سرقینی، سرپرست وزارت صمت و خودروسازان، دیروز مدعی افزایش تولید و عرضه خودرو در‌ سال جاری شده و گفته است: «در ماه‌های اخیر با اینکه ارز کمتری دریافت کردیم و به خودروساز‌ان تسهیلاتی پرداخت نشد حدود ٤٠٠‌هزار دستگاه خودرو تا شانزدهم شهریور تولید کردیم. از این تعداد نزدیک به ٣٢٥‌هزار خودرو به بازار عرضه شده و بنابراین تولید نسبت به ‌سال گذشته ٢٠‌درصد و عرضه حدود ٥‌درصد افزایش داشته است.»
در مقابل سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل، به ایرنا گفته است که عرضه خودرو از سوی خودروسازان به حداقل ممکن رسیده است و عمده قیمت‌گذاری‌های اخیر بازار خودرو از سوی افرادی است که خودرو ثبت نام کرده و تحویل گرفته‌اند. او تأکید کرده است نمایشگاه‌داران هیچ سهمیه خودرویی ندارند و نقشی در قیمت‌ها بازی نمی‌کنند.


بیشتر بخوانید: تصاویری عجیب از دپوی محصولات ایران‌خودرو


آرش رازانی، کارشناس صنعت خودرو، درباره این ادعاها به «شهروند» می‌گوید که خودروسازان در شرایطی هستند که باید حدود ٨٠‌درصد خودروهای تولیدی خود را بابت ثبت نامی‌های معوق آن هم با قیمت مصوب تحویل دهند و بنابراین دپوی خودرو برای آنها توجیه عقلانی و اقتصادی ندارد؛ زیرا خودروسازان پس از تحویل خودروهای معوق می‌توانند تولیدات خود را در قالب فروش فوری و به نرخ روز عرضه کنند. بنابراین به نفع خودروسازان است که خودروهای خود را زودتر تکمیل کنند و به افراد ثبت نامی تحویل دهند، نه اینکه خودروها را دپو کنند.

البته ناگفته نماند که در سال‌های گذشته درباره هویت افرادی که برای خودرو ثبت نام می‌کنند اما و اگرهای بسیاری وجود دارد و افراد زیادی معتقدند که این ثبت نام‌ها به صورت صوری یا با ربات‌ها انجام می‌شود و متقاضیان مصرفی موفق نمی‌شوند برای خودروهای پیش‌فروش ثبت‌نام کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
0
0
اگه اسمت غیر از جعفر بود تعجب بود
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان