تاریخ انتشار: ۲۰:۰۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

افزایش قیمت خودرو آرزوی دیرینه خودروسازان

دبیر انجمن واردکنندگان افزایش قیمت خودرو را آرزوی دیرینه خودروسازان عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت خودرو متناسب با ارز ادعای خودکفایی در تولید خودرو واهی است.

افزایش قیمت خودرورویداد۲۴ مهدی دادفر با اشاره به وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: بنابر آمار‌های ۱۰ سال گذشته نیاز بازار ایران به خودرو سالیانه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است در حالی که سال ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۹۰۰ هزار و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد و این نشان کسری تولید ۹۰۰ هزار دستگاه طی دو ساله گذشته دارد، از سوی دیگر وضعیت تولید در سال جاری نیز چندان تغییر نکرده است.

ممنوعیت واردات خودرو به بهانه حمایت از تولید داخلی

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: در سال ۹۵ به بهانه حمایت از تولید داخلی شرکت‌های غیرنمایندگی واردکننده خودرو را حذف کردند و سال ۹۶ سایت ثبت سفارش خودرو را بستند و شرکت‌های نمایندگی را حذف کردند و طی چهار سال گذشته خودرویی به کشور وارد نشده است.

وی افزود: پیش از این التهابات ارزی و تحریم‌ها ظالمانه ادعا‌های فراوانی از سوی برخی مسئولان حوزه صنعت مبنی بر تولید داخلی خودرو و خودکفایی در این صنعت به کرات عنوان شد، اما با تحریم‌های بین المللی و افزایش نرخ ارز صحت این ادعا زیر سوال رفت.

دادفر بیان کرد: حمایت از تولید داخلی مخصوصا در خودرو به عنوان یکی از بخش‌های اصلی صنعت امری انکارناپذیر است، اما توقع مصرف کننده برای استفاده از خودرو باکیفیت نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: در حال حاضر تنها باید مدل و نظریاتی را مورد توجه قرار داد که منجر به کاهش قیمت‌ها و توزیع مناسب شود و هدف‌های دیگر را در اولویت بعدی قرار داد.

وی افزود: طی سه دهه گذشته به دلیل ضعف در قراردداد‌ها و عدم پیگیری مدیران شرکت‌های خودرو سازی شاهد عدم خودکفایی در تولید قطعات خودرو‌های هستیم که نزدیک به ۳۰ سال به مونتاژ آن مشغول هستیم که از فناوری روز نیز بهره نمی‌برند.
به گفته وی، وابستگی ارزی بسیاری از خودرو‌ها بالا است به گونه‌ای که خودرو پراید نزدیک به ۲۵۰۰ دلار وابستگی ارزی دارد.

بیکاری ۱۶ هزار نفر در پی ممنوعیت واردات خودرو

دادفر عنوان کرد: ممنوعیت واردات خودرو نزدیک به بیکار شدن ۱۶ هزار فعال این بخش شده است و زیان‌های جبران ناپذیری به این بخش در جهت حمایت از خودروسازانی شد که تحت مالکیت وزارت صمت است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این سوال که ممنوعیت واردات خودرو با هدف جلوگیری از خروج ارز صورت گرفته است؛ اظهار کرد: از سال ۷۴ تا ۹۷ با ردیف کد تعرفه ۸۷۰۳ که مربوط به واردات خودرو است، مجموعا ۶۷۸ هزار و ۱۴۲ دستگاه خودرو وارد شده و در بهترین سال واردات ۹۵ هزار و ۶۵۶ خودرو به ارزش ۲ میلیارد و ۲۴ هزار دلار که معادل ۴.۵ درصد از سهم واردات سالانه کشور را به خود اختصاص داده و از سال ۷۴ تا ۹۷ مجموعا تنها ۲.۸۳ درصد از مجموع صادرات ایران بوده است.
وی افزود: آیا سهمی که واردات خودرو در مقابل خدماتی که از قبیل کاهش مرگ ومیر، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و افزایش رفاه مردم و متعادل سازی بازار خودرو ارائه می‌دهد، در مقابل ممنوعیت واردات تناسب دارد؟

زیان انباشته خودرو سازان به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است

دادفر عنوان کرد: افزایش قیمت اولین و آخرین آرزوی خودروسازان بوده و این موضوع به دلیل حضور این دو شرکت در شاخه‌های متعدد و فراوان تویلد قطعات است که هیچ توجیه اقتصادی ندارد، این تصمیم باعث افزایش زیان انباشته به ۳۰ هزار میلیارد تومان شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: خودرو سازان برای تامین این زیان انباشته دو راه پیش رو دارند راه اول این است که نهضت کاهش هزینه و تغییر ساختار انجام دهند و راه دیگر افزایش قیمت نهایی خودرو است.
دادفر بیان کرد: چابک سازی خودروسازان به معنی تعدیل نیروی انسانی نیست و باید نسبت به تعدیل فعالیت‌های که هیچ توجیه اقتصادی ندارند مانند مشارکت در تولید تجهیزات فرعی خودرو، رنگ، آینه و ساخت کارخانه‌های خودروسازی در کشور‌های که زمینه توسعه ندارند، اقدام کرد.

شکاف قیمت میان خودرو داخلی و خارجی زمینه افزایش قیمت

وی با اشاره به ممنوعیت واردات خودرو و استراتژی آن‌ها برای افزایش قیت تصریح کرد: سال ۹۴ سانتافه ۲۸۰ میلیون تومان و هایما ۹۰ میلیون تومان بود، زمانی می‌توان هایما را ۳۰۰ میلیون رساند که قیمت سانتافه به ۱ میلیارد تومان برسد و این موضوع شرایط را برای ایجاد فاصله بین قیمت خودرو داخلی و خارجی فراهم می‌کند و زمینه افزایش قیمت خودرو‌های داخلی به صورت پلکانی همان طور که امروز اتفاق افتاده، ایجاد می‌شود.
دادفر عنوان کرد: مهندسی بازار خودرو از سال ۹۴ به همراه تحریم‌های ظالمانه شرایط برای افزایش بی رویه خودرو را فراهم کرد.

کاهش ۵۰ درصدی قیمت خودرو‌های خارجی با آغاز واردات

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: با دلار ۲۵ هزار تومانی یک سانتافه به قیمت ۱ میلیارد تومان به دست مصرف کننده می‌رسد در حالی که قیمت این روز‌های خودرو سانتافه به دلیل نبود عرضه به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون رسیده است.

وی افزود: با فراهم شدن زمینه واردات و این کاهش حدودی ۵۰ درصدی خودرو‌های خارجی، سایر اتومبیل‌های بازار نیز با ریزش قیمت مواجه می‌شوند، اما برخی نمی‌خواهند این مهم اتفاق انجام شود و به دنبال جبران ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشت شده؛ هستند.

پیش فروش خودرو تنها راهکار کاهش التهاب در بازار نیست

دادفر بیان کرد: طرح‌های پیش فروش خودرو به دلیل عدم توانایی تولید خودرو و توزیع مناسب برای مصرف کننده، التهابات بازار را افزایش می‌دهد و در شرایط فعلی باید توزیع خودرو در بازار را افزایش داد و شرایط برای واردات خودرو توسط خود مردم را فراهم کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: با کاهش التهابات بازار و تامین نیاز می‌توان به فکر تولید خودرو باشند، با توجه به زمانبر بودن تولید قطعات مهم در صورت تصمیم گیری برای تولید در همین امروز، نتیجه آن سال آینده مشخص می‌شود، آیا می‌توان بازار را تا سال آینده ملتهب نگه داشت؟


بیشتر بخوانید: قرعه کشی فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو فردا برگزار می‌شود


وی افزود: در شرایط فعلی نمی‌توان چندان به وضعیت بازار خودرو امیدوار بود و حتی می‌توان ادامه سیر افزایش قیمت را پیش بینی کرد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: یکی از تاکتیک‌های کاهش التهاب بازار پیش فروش است و نمی‌توان برای مدیریت مصرف تنها به این روش اکتفا کرد، در صورتی که مصرف کنندگان از پس از ثبت نام در این طرح‌های پیش فروش خودرو خود را در زمان سررسید دریافت نکنندف اعتماد مردم به این موضوع از بین خواهد رفت و التهابات بازار افزایش خواهد یافت.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
0
باید واردات خودروهای ارزان قیمت و دست دوم برای قشر ضعیف جانعه فراهم شود.
نظرات شما
پیشخوان