تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۹

با سهام عدالت غیر از فروش، چه می‌شود کرد؟

مسئولان به پشتوانه سهام عدالت طرح‌هایی مانند وام ودیعه مسکن، کارت اعتباری خرید کالا و عرضه خودرو را عنوان کرده‌اند، در کدام یک از این طرح‌ها از سهام عدالت استفاده شده است؟

سهام عدالت

رویداد۲۴ «مردم سهام عدالت خود را نفروشند» از زمان آزادسازی سهام عدالت این جمله بارها از زبان رئیس‌جمهور تا مدیران رده پایین تکرار شد، اما به نظر می‌رسد تنها جایی که این سهام ارزش ندارد در نهادهای دولتی و طرح‌های مصوب دولت است.

کارت اعتباری

در خرداد ماه با قابل فروش شدن سهام عدالت، یک عضو شورای عالی بورس از تبدیل سهام عدالت به کارت اعتباری خبر داد.

براساس این طرح قرار بود سهامداران تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش‌دارایی سهام‌ عدالت خود از بانک کارت اعتباری خرید دریافت کرده و با مراجعه به مراکز خرید موجودی آن را به صورت اعتباری خرج کنند.

اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز از شعب بانک‌های ملت، ملی، اقتصاد نوین و سپه حاکی از آن است که دستورالعملی برای اجرای این طرح به شعب ابلاغ نشده است و فقط بخشنامه اولیه به دست شبکه بانکی رسیده است. بنابراین سهامداران همچنان قادر به دریافت کارت اعتباری سهام عدالت از بانک‌ها نیستند.

اجرایی نشدن این طرح در حالی رخ داده که معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، طی بخشنامه‌ای، تمامی بانک‌ها را موظف کرد، اطلاع‌رسانی لازم را در مورد پذیرش سهام عدالت به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری انجام دهند.

به گفته معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، این بخشنامه به مدیران عامل ۱۷ بانک دولتی، غیر دولتی، شرکت دولتی پست‌بانک و موسسات اعتباری ابلاغ شده است اما اظهارات سهامداران نشان می‌دهد این ابلاغیه اجرا نشده است.


بیشتر بخوانید: مشمولان سهام عدالت امسال چقدر سود گرفتند؟


ضامن وام ودیعه مسکن

محمود محمودزاده، معاون وزارت راه‌وشهرسازی در 19 مرداد ماه در خصوص ضمانت وام ودیعه مسکن به تجارت‌نیوز گفت: بانک مرکزی سعی کرده که این تسهیلات با شرایط آسانی با متقاضیان پرداخت شود؛ برای حقوق‌بگیران نامه کسر از حقوق و دارندگان سهام عدالت با استفاده از سهامشان می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند. برای کسانی هم که این دو را ندارد ساده‌ترین شرایط درنظر گرفته خواهد شد.

در اطلاعیه بانک مرکزی نیز در خصوص وثایق قابل قبول برای وام کمک ودیعه مسکن از سهام عدالت نام برده شده است، اما براساس اظهارات متقاضیان، بانک‌ها از پذیرش سهام عدالت به عنوان ضمانت‌نامه پرداخت وام اجاره امتناع می‌کنند.

سهام عدالت به عنوان ضامن وام 50 میلیون تومانی کمک ودیعه مسکن از سوی بانک‌ها پذیرفته نمی‌شود، اما ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی تا روز گذشته به ۱۶ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان رسیده و برگه‌های یک میلیون تومانی نیز بیش از 30 میلیون تومان ارزش دارد؛ همچنین این سهام در مرداد ماه تا مرز 40 میلیون تومان نیز پیش رفت.

عرضه خودرو با سهام عدالت

ابتدا علی موسوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی برای خودرودارکردن خانواده‌های نیازمند خبر داد، اما علی جدی، نائب رئیس دوم این کمیسیون در گفتگو با تجارت‌نیوز این موضوع را رد کرد.

اما موسوی در مصاحبه دیگری از تدوین این طرح گفت و آن را بدون هزینه برای دولت عنوان کرد، وی اظهار کرد: ما سعی کردیم سازوکار شفاف و روشنی را طراحی کنیم و استفاده از سهام عدالت را به عنوان سازوکار تامین مالی پیش‌بینی کردیم.

در حالی هر روز مسئولان از اجرای طرح‌های جدید با استفاده از سهام عدالت می‌گویند که حتی برخی از کارگزاری‌ها که مسئولیت فروش سهام عدالت مردم را بر عهده دارند در خصوص عملکرد خود پاسخگو نیستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سهامداران
نظرات شما
پیشخوان