تاریخ انتشار: ۰۰:۱۲ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آمارهای متناقض درباره تلفات پایگاه عین الاسد/ سخنگوی سپاه: نظامیان آمریکایی را کشته‌ایم

اظهارات فرمانده کل سپاه درباره حمله موشکی به پایگاه عین الاسد با برخی گزارش‌های پیشین در تناقض بود. رمضان شریف سخنگوی سپاه در این باره توضیحاتی به رویداد۲۴ داده و گفته هدف ایران کشتن سربازان نبوده، اما قطعا تعدادی از آن‌ها در این حمله کشته شده‌اند.

حمله موشکی ایران به عین الاسد

رویداد۲۴ سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا در یک برنامه تلویزیونی درباره حمله انتقام‌جویانه ایران به پایگاه عین الاسد آمریکا در بغداد در پی ترور سردار قاسم سلیمانی گفته «ما حتی سربازان شما را در عین الاسد نکشتیم اما بدانید هرکس در آن ماجرا( ترور سردار سلیمانی) نقش داشت زده خواهد شد.» این اظهارات در حالی مطرح شده که پیش از این درباره تلفات نیرو‌های آمریکایی در پایگاه عین الاسد اخبار متعددی از رسانه‌های نزدیک به سپاه منتشر شده بود. 

سپاه پاسداران هجدهم دی در واکنش به ترور شهید قاسم سلیمانی توسط نیرو‌های آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، پایگاه عین الاسد را که بزرگترین پایگاه نیرو‌های آمریکایی در عراق و یکی از بزرگترین پایگاه‌های آن‌ها در منطقه به‌شمار می‌رفت، موشک‌باران کرد.

تنها چند روز پس از حمله ایران به عین الاسد، خبر‌های متعددی از سوی برخی رسانه‌های داخلی از جمله صدا و سیما و خبرگزاری‌هایی نظیر فارس، مشرق و تسنیم منتشر شد که از کشته شدن تعداد قابل توجهی از سربازان آمریکا طی این حمله خبر می‌داد. ساعاتی بعد از حمله یک منبع آگاه همزمان به صدا و سیما، تسنیم و فارس خبر داد که دست‌کم ۸۰ نظامی آمریکایی در این حمله کشته شده‌اند.

برخی کاربران نیز از کشته شدن ۱۵۰۰ سرباز آمریکایی در حمله ایران حرف می‌زدند که البته توسط نهادهای رسمی تایید نشد و آنها در آن مقطع، همان عدد کشته شدن ۸۰ نظامی را تایید می‌کردند.

حمله موشکی به پایگاه عین الاسد

دو روز بعد خبرگزاری مشرق به نقل از یک «فعال رسانه‌ای در حوزه تحولات منطقه» از کشته شدن فرمانده آمریکایی پایگاه عین الاسد خبر داد. 

حمله موشکی به پایگاه عین الاسد

طی روز‌های بعدی سندی در خبرگزاری صدا و سیما منتشر شد که از کشته شدن ۱۳۹ سرباز و مجروحیت ۱۴۶ تن خبر می‌داد.

حمله موشکی به پایگاه عین الاسد


بیشتر بخوانید: از «قادسیه» تا «عین الاسد»/ جزییاتی از پایگاه نظامی آمریکا که ایران به آن حمله کرد


به گزارش رویداد۲۴ اگرچه همان زمان برخی رسانه‌ها با تحلیل محتوا و سربرگ نامه، صحت این سند را زیر سوال برده بودند، اما هیچ یک از رسانه‌های مذکور بر احتمال جعلی بودن آن نیز اشاره نکردند. این رسانه‌ها همچنین تصاویری را به نام وحشت نظامیان عین الاسد منتشر می‌کردند که البته ساعاتی بعد مشخص شد تصاویر انفجار و صدای وحشت مردان و زنان در واقع بازنشر تصاویر ویدئویی «ترس شاهدان عینی از لحظه انفجار گاز تیانجین» در سال ۲۰۱۵ بوده که شاهد انفجار گاز چین بودند و از لحظه انفجار فیلم گرفتند و این فیلم در بی‌بی‌سی نیز پخش شد.

همزمان با انتشار اخبار متعدد از تعداد کشته شده‌های حادثه عین الاسد، سی.ان.ان در گزارشی تصویری از پایگاه هوایی در بغداد به نقل از سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از آسیب مغزی به ۵۰ تن از پرسنل آمریکا در این پایگاه خبر داد. مقامات عراقی از جمله نخست وزیر وقت عراق عادل عبدالمهدی در اظهاراتی از اطلاع رسانی ایران به عراقی‌ها و متعاقبا اطلاع آمریکایی‌ها از حمله ایران چند ساعت قبل از این حمله صحبت کردند.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق درباره این حمله گفته بود: «به ما گفته شد که این حمله تنها شامل مناطق استقرار سربازان آمریکایی خواهد بود. من هم آمریکا را در جریان گذاشتم. در آن هنگام پایگاه عین‌الاسد الانبار و حریر در اربیل عراق هدف قرار گرفت.»

تعداد تلفات نظامیان در عین الاسد به موضوعی پیچیده تبدیل شده است؛ عده‌ای می‌گویند تلفاتی وجود نداشته و کسی کشته نشده است. سردار سلامی فرمانده کل سپاه از جمله کسانی است که در روزهای گذشته گفته حمله ایران به عین الاسد تلفانی نداشته است. با ای حال سخنگوی سپاه پاسداران نظر دیگری دارد. سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران درباره اظهارات روز گذشته سلامی در گفتگو با رویداد۲۴ توضیح داد: «در اینجا دو بحث وجود دارد. اول اینکه ایشان فرمودند هدف ما کشتن تعداد زیادی از سربازان نبوده بلکه هدف ما زدن پایگاهی بوده که تجهیزات ویژه‌ای در آن نگه داشته می‌شد و مبدا حرکت پرنده‌هایی بود که برای اجرای عملیات علیه سردار سلیمانی به کار رفته بودند. هدف از این عملیات پل فرماندهی و تجهیزات بوده، ولی طبیعتا در این پادگان هم تعدادی سرباز حضور داشتند.»

سردار شریف با بیان اینکه خود آمریکایی‌ها هم به بروز تلفات در جریان حمله به عین الاسد اعتراف کردند، می‌گوید: البته آن‌ها از لفظ مرگ مغزی استفاده کردند. اما این چیز روشنی است.

او در پاسخ به اینکه یعنی با این وصغ سربازان آمریکایی کشته نشدند بلکه آسیب مغزی جدی دیده‌اند؟ گفت: چرا! مرگ مغزی که این‌ها می‌گویند تعبیر خودشان است. به صورت طبیعی آن‌ها عدد و آمار نمی‌گویند؛ پادگان هم که صفر تا صد در دست خودشان است، از بیمارستان گرفته تا همه جا. اما بعضی از محلی‌هایی که در این مکان حضور داشتند به ما اعلام کردند که ۹۰ تا ۱۰۰ نفر در این حمله کشته داشتند. جمله سردار سلامی هم این بود که هدف کشتن سربازان آمریکایی نبوده، ولی این به آن معنا نیست که در این حادثه کسی کشته نشده است و قطعا تعدادی کشته شده‌اند.

چقدر احتمال جنگ ایران و آمریکا وجود دارد؟

اظهارات سردار سلامی درباره عدم تمایل ایران به کشتن سربازان آمریکایی را باید در یک بستر دیگر نیز مورد تحلیل قرار داد. برخی از تشدید تنش‌ها میان آمریکا و ایران در روز‌های اخیر و احتمال بروز یک درگیری نظامی خبر داده‌اند. عبدالرضا داوری مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد در توییتر خود در سالروز آغاز جنگ ۸ ساله ایران و عراق نوشته «سایه جنگ از ۱۳۵۹/۶/۳۱ نزدیکتر است.» اگرچه این توییت دست‌کم در آستانه انتخابات آمریکا کمی اغراق به نظر می‌رسد اما در محافل دیگر هم چنین مطالبی مطرح شده است؛ آنها ماجرا را به حمله جرج بوش به عراق تشبیه کردند که چگونه برای پیروزی در انتخابات دست به جنگ‌افروزی زد.

به گزارش رویداد۲۴ مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرده آمریکا همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعمال می‌کند و انتظار دارد همه اعضای این نهاد بین المللی به تعهداتشان در اجرای این اقدامات پایبند باشند. اوگفته علاوه بر تحریم‌های تسلیحاتی که شامل محدودیت‌هایی نظیر ممنوعیت هرگونه غنی‌سازی و فعالیت‌های مرتبط با بازفرآوری اورانیوم است، ایران باید همه آزمایش‌های موشک‌های بالستیک و همه برنامه‌های توسعه موشکی‌اش را متوقف کند و تحریم‌ها علیه فناوری‌های هسته‌ای و موشکی به ایران نیز اعمال می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا گفته در روز‌های آتی ایالات متحده طیفی از اقدامات مضاعف برای تقویت اجرای تحریم‌های سازمان ملل و پاسخگو کردن افرادی که از این تحریم‌ها تخطی میکنند اعلام خواهد کرد.

همزمان با این تحولات، ایالات متحده آمریکا ناو هواپیمابر نیمیتز خود را در یک مانور از تنگه هرمز عبور داد. ناوگان ستون پنجم آمریکا در بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد: این مانور از قبل برنامه ریزی شده بود و ناو هواپیما بر و هفت ناو آمریکایی به سلامت ازتنگه هرمز عبور کرده‌اند.

جیم کرک فرمانده ناوهواپیما بر نیمیتز درباره این مانور گفته گروه حمله نیمیتز در اوج آمادگی خود قرار دارند. این مانور تنها چند هفته بعد از پیامبر اعظم در خلیج فارس و غرق کردن ماکت ناو آمریکایی اجرا شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان