تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

سقوط بی‌پایان شاخص بورس

بازار سرمایه روز گذشته، نوسان فراوانی به خود دید و سهامداران باز هم صف‌های طولانی برای فروش سهام خود تشکیل دادند. بورس روز عرضه تنها در ۳۰ دقیقه اولیه بازار بیش از ۲.۵ درصد افت کرد
بورس
رویداد۲۴ بازار سرمایه روز گذشته، نوسان فراوانی به خود دید و سهامداران باز هم صف‌های طولانی برای فروش سهام خود تشکیل دادند. بورس روز عرضه تنها در ۳۰ دقیقه اولیه بازار بیش از ۲.۵ درصد افت کرد می‌توان گفت فشار عرضه در نماد‌های شاخص ساز دلیل این افت است. طی روزهای اخیر با ادعای فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی امریکا جو بی‌اعتمادی نسبت به بازار را افزایش داده و حقیقی‌ها مسیر خروج از بازار سرمایه را پیش گرفته‌اند. همچنین عرضه اولیه وسپهر و نبود انگیزه و هدف برای سهامداران بازار را به سمت وسوی قرمز بودن برده است. در آخرین روز تابستان نماد‌های شاخص وضعیت بدی را تجربه کردند و نماد‌های فولاد، فملی، وملی و فارس با صف‌های فروش روبه‌رو شده‌اند و نماد‌های بانکی خودرویی نیز با افت قیمت و صف روبه رو شدند. باتوجه به اینکه کلیت بازار منفی شده است اما؛ اینبار ریزش قیمت و صف‌های فروش به جان نماد‌های اصلی و بنیادین بازار افتاده و پیش‌بینی می‌شود طی هفته جاری بازار از وضعیت نامطلوبی برخوردار شود.

بازار طی صبح روز مذکور صف خرید ۶۰۰ میلیارد تومانی داشت اما؛ پس از گذشت ساعاتی از بازار این صف‌ها تبدیل به صف فروش شدند و بازار سراسر قرمزپوش شد. همچنین در جریان دادوستد‌های روز گذشته بازار سرمایه ۳میلیارد و ۳۵۵میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۴هزار و ۹۴۸میلیارد تومان در ۴۷۷هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۵۷هزار و ۲۵۱واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۹۵هزار و ۱۵۴واحد قرار گرفت. همچنین پیش‌بینی می‌شود بازار طی چندهفته آینده وضعیت نامناسبی را داشته باشد و اغلب سهم‌ها قرمزپوش باشند. در نهایت می‌توان گفت مهم‌ترین عامل قرمزی بازار بی اعتمادی مردم نسبت به سخنان رییس‌جمهوری در خصوص بورس است و در این میان امریکا نیز با ادعای فعال شدن مکانیسم ماشه بی اعتمادی بیشتری در بازار به وجود آورد و موجب شد بازار یکپارچه قرمزپوش شود. براین اساس تمامی صف‌های خرید بازار به صف فروش تبدیل شد و در نهایت میانگین قیمت اغلب سهم‌های اصلی و بنیادی بازار با رکود مواجه شد. همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: ما دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت رکود و رشد را در بازار داشته‌ایم و در ورای این تحولات چیزی که موفقیت را رقم می‌زند صبوری و پرهیز از هیجان و مطالعه دقیق وضعیت شرکت‌ها است.
بیشتر بخوانید: چرا بورس مثبت نمی‌شود؟
حقوقی‌ها همیشه باید در بازار منفی خریدار و در بازار مثبت فروشنده باشند؛ یعنی، چون قصد دارند تعداد بالای سهام را ارزان بخرند، نباید موقعیت اصلاح بازار را از دست بدهند و در بازار مثبت هم برای رشد بیشتر نباید فروش را زیاد به تاخیر اندازند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: یک بازار زمانی رشد یا افت می‌کند که تحت تاثیر چند دسته عوامل قرار گرفته باشد. نخستین دسته عوامل اقتصادی است به عبارت دیگر عواملی مثل رشد اقتصادی، تورم، تغییر تکنولوژیک و موارد دیگر می‌تواند باعث رشد بازار شود. دسته دوم عوامل اقتصادی سیاسی است؛ یعنی دولت‌ها با اتخاذ سیاست‌هایی زمینه رشد بازار را فراهم می‌کنند؛ به عنوان مثال در ابتدای سال جاری، بحث کاهش نرخ بهره یک عامل سیاستی بود که به رشد بازار منجر شد. یا مثلا کاهش یا افزایش تعرفه‌ها، کاهش یا افزایش مالیات‌ها و موارد دیگر. حال اگر بخواهیم در مورد رشد آتی بازار صحبت کنیم باید ببینم عوامل یاد شده در جهت این رشد هست یا خیر.

دارابی اظهار داشت: در مورد صنایع و بنگاه‌ها قطعا دلاری‌ها و صادراتی‌ها در موقعیت بنیادی خوبی قرار دارند. قیمت دلار در بازار آزاد و نیما به هم نزدیک شده و دورنمای حذف نرخ نیمایی دیده می‌شود. این روز‌ها نرخ نیما عملا به یک تنبیه برای صادرکنندگان تبدیل شده و باعث می‌شود صادرکننده ارز خود را به قیمت پایین‌تر از بازار به واردکننده بدهد که خودش مفاسد زیادی دارد. براساس گفته این کارشناس، با یکی شدن نرخ بازار و نیما صادرات تشویق شده و عملا صادرکننده‌های خوب ما که بیشترشان بورسی هستند، موقعیت سود آوری بهتری را به دست می‌آورند.

منبع: تعادل
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
0
0
مردم حرف های ترامپ را قبول دارند یا مقامات ایران ؟ چوپان دروغگو کیست ؟
نظرات شما
پیشخوان