تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹

حضور کودکان و نوجوانان در جبهه‌های جنگ

حضور کودکان در جنگ موضوعی بوده که در طول تاریخ وجود داشته است. با این حال در ۱۹۷۰ پیمانی میان کشور‌های جهان منعقد شد که از کودکان در جنگ استفاده نکنند.

حضور کودکان در جنگ

رویداد۲۴ تصویر ثبت شده از خط مقدم جبهه‌های جنگ ایران و عراق که کودکان و نوجوانان در آن مشخص هستند. بر اساس پیمان جنگی درباره حقوق کودکان که در سال ۱۹۷۰ منعقد شد، حضور کودکان در جنگ ممنوع شد. ماده ۳۸ پیمان‌نامه حقوق کودک اعلام می‌کند که از افراد زیر پانزده سال در جنگ نباید استفاده شود. با این حال این پیمان توسط هیچ کشوری تا کنون اجرا نشده است.

در جریان جنگ ایران و عراق حضور کودکان زیر پانزده سال، جنبه اجباری نداشت و البته در دوره‌ای به خاطر تلفات بالای نیروی انسانی در جنگ، افراد زیر پانزده سال به صورت داوطلبانه به جبهه‌ها اعزام می‌شدند، در به جز دو دوره معدود، حضور کودکان ممنوع بود.

اسناد بسیاری از آن دوره وجود دارد که افراد با دستکاری در شناسنامه‌هایشان و بزرگتر نشان دادن سنشان، خودشان را به جبهه‌ها می‌رساندند. تعداد این افراد به حدی بود که برای برگرداندن آنها، نیاز به واحدی جداگانه وجود داشت و به همین دلیل معمولا آنها در جنگ می‌ماندند و در عملیات‌های مختلف نیز شرکت می‌کردند و گاه به عنوان نیروی کمکی در پشت خط مقدم انجام وظیفه می‌کردند.


بیشتر بخوانید: ضعف دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق


به گزارش رویداد۲۴ حضور کودکان در جنگ ایران و عراق، انتقادهای زیادی را در پی داشت و منتقدان می‌گفتند از کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده شده است. در برخی موارد آمارهای عجیبی نیز منتشر می‌شد؛ از جمله آمار کریستوفر هیچنز روزنامه نگار بریتانیایی که گفته بود ایرانیان یک میلیون و نیمی از بچه‌های خود را در جنگ ایران و عراق از دست دادند. این در حالی است که کل تلفات جنگ برای ایران به پانصد هزار نفر نمی‌رسید. انتقادها به ایران البته به دوران جنگ ختم نشد و برخی کشورهای دیگر ایران را به خاطر حضور کودکان در سازمان‌های نظامی همچون بسیج نقد می‌کردند؛ در آخرین نمونه نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل، روز بسيج دانش آموزی در ایران را نشان دهنده استفاده ايران از كودكان در جنگ توصيف کرده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان