تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه سناریوهای پیش رو پس از ابتلای ترامپ به کرونا/ اگر رئیس‌جمهور آمریکا بمیرد چه خواهد شد؟

دونالد ترامپ ۷۴ ساله، ۳۲ روز مانده به انتخابات آمریکا به همراه همسرش به ویروس کرونا مبتلا شد. سن و وزن ترامپ او را در گروه افراد پر خطر مبتلا به کرونا قرار داده است. در حالی که ترامپ شب گذشته به بیمارستان منتقل شد سوالات و ابهامات بسیاری پیرامون چشم انداز این کشور در برگزاری انتخابات، مناظره‌های انتخاباتی و ...وجود دارد.
ابتلای دونالد ترامپ به کرونا
 
رویداد۲۴ با وجود اینکه دونالد ترامپ، پس از ابتلا به کرونا به بهترین درمان‌ها و شرایط درمانی در جهان دسترسی دارد، اما سن و وضعیت جسمانی او، رئیس‌جمهور آمریکا را در میان گروه‌های پرخطر قرار داده و ممکن است علائم بیماری در او تشدید شود. حال سوال اینجاست که در یک ماه باقیمانده به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر چه سرنوشتی در انتظار مردم آمریکا خواهد بود و این ویروس چطور قرار است بر انتخابات این کشور سایه بیاندازد؟

کمپین انتخاباتی ترامپ متوقف می‌شود؟

اولین اثر ابتلای رییس‌جمهور آمریکا به ویروس کرونا روشن است. به گزارش ام اس ان بی سی، همه برنامه‌های کمپین انتخاباتی او از جمله همایش انتخاباتی در مینه سوتا، پنسیلوانیا، ویرجینیا، جورجیا، فلوریدا و کارولینای شمالی تا اطلاع ثانوی لغو می‌شوند. اگرچه این همایش‌ها ممکن است با جانشینان ترامپ برگزار شوند، اما با توجه به اینکه او برای برگزاری این برنامه‌ها اعتماد زیادی به خانواده، مقامات ارشد و مقامات ستادی خود ندارد و همه آن‌ها نیز ممکن است به کرونا مبتلا شده باشند، احتمالا روند این همایش‌ها با اختلال جدی روبه رو خواهد شد.

مساله بعدی برگزاری مناظره دوم میان ترامپ و بایدن است. این مناظره قرار است ۱۵ اکتبر (کمتر از دو هفته دیگر) در سالنی با حضور مخاطبان و سوال و جواب آن‌ها درمیامی فلوریدا برگزار شود و برگزاری آن الان محل تردید است.احتمال لغو این مناظره وجود دارد چرا که برگزاری مناظره‌های ریاست جمهوری امری بر اساس قانون نیست و احتمال لغو آن در شرایط کنونی وجود دارد.
 
بی بی سی در گزارشی به احتمال برگزاری ویدئو کنفرانسی این مناظره نیز اشاره کرده، اما تاکید کرده این امر هم بستگی زیادی به سلامتی رییس‌جمهور تا آن زمان دارد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تعویق می‌افتد؟

به گزارش این رسانه بریتانیایی، تا الان هیچ بحثی در مورد به تاخیر افتادن زمان انتخابات مطرح نشده و این اقدام نیازمند تصویب کنگره است که ریاست آن را  دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و جمهوری خواهان در مجلس سنا برعهده دارند. از سوی دیگر در برخی ایالات مرحله اخذ رای هم اکنون آغاز شده است.
 
گاردین در این باره نوشته: زمان انتخابات از سال ۱۸۴۵ تاکنون ثابت بوده و هیج اتفاقی اعم از جنگ و بحران این تاریخ را تغییر نداده است. ترامپ خودش پیشنهاد جمهوری خواهان برای به تعویق افتادن انتخابات به دلیل بحران کرونا را قبلا رد کرده بود. قانون می‌گوید رای دهندگان باید روز سه شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر در هر چهار سال یک بار پای صندوق رای حاضر شوند. این تاریخ برای امسال سوم نوامبر است. هرگونه تغییری در این تاریخ نیاز به تصویب مجلس نمایندگان و مجلس سناست.
 
به گزارش رویداد۲۴رویترز در توضیحی در این باره نوشته مجلس نمایندگان در حال حاضر در دست دموکرات‌ها و مجلس سنا در کنترل جمهوری خواهان است. دموکرات‌ها با هر گونه به تعویق افتادن انتخابات مخالفند حتی اگر سنا به این طرح رای مثبت بدهد. در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به هیچ وجه به تعویق نخواهد افتاد.

ابتلای ترامپ به کرونا چه تاثیری بر نظرسنجی‌ها داشته؟

به عقیده بی بی سی برخلاف آشوب‌هایی که آمریکا امسال از جمله پندمی کرونا، وضعیت اقتصادی ناشی از آن، اعتراضات سراسری علیه نژاد پرستی و خشونت پلیس علیه جرج فلوید و بسیار بحران‌های ریز و درشت دیگر از سر گذرانده، تا امروز وضعیت انتخابات آمریکا به طور قابل توجهی با ثبات بوده است.
 
جو بایدن، کاندیدای دموکرات انتخابات آمریکا چندین ماه است که ار نظر آماری از رقیب خود پیش افتاده در ایالات به اصطلاح خاکستری نیز شاید با اختلاف اندک اما این پیشروی را حفظ کرده است. زمان برای تغییر این تفاضل آماری روز به روز کمتر می‌شود.
 
مردم آمریکا به رییس جمهور برای نحوه مدیریت کرونا نمره کمی داده‌اند بنابراین هر اقدامی برای جلب تمرکز مردم بر مساله کرونا می‌تواند در انتخابات به ضرر ترامپ باشد. ابتلای ترامپ به کرونا اظهار نظر‌ها و دست کم گرفتن‌های کرونا توسط ترامپ را بار دیگر به مساله روز تبدیل کرده که این خود بخشی از سو مدیریت او در مواجهه با بحران کروناست.
 
در مناظره اول ترامپ و بایدن، رییس جمهور آمریکا رقیب خود را برای استفاده مکرر از ماسک و اندازه ماسکش مورد تمسخر قرار داده بود. او گفته: من مثل او (بایدن) ماسک نمیزنم. هر بار او را می‌بینی بزرگترین ماسکی که من تا به حال دیدم را بر صورت دارد.
 
با اینکه ترامپ بر اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی و جدی گرفتن ویروس در این مناظره تاکید کرده، اما در ماه‌های گذشته او بار‌ها علم را زیر سوال برده و گفته این ویروس بعد از انتخابات مثل یک معجزه ناپدید می‌شود (منظور اینکه مساله ویروس تنها با هدف شکست او در انتخابات مطرح شده است). از سوی دیگر مساله بازگشایی مشاغل و مدارس یکی از مسائل روز آمریکاست که جریان‌های مختلف بر سر چگونگی آن اتفاق نظر دارند.
 
به گزارش رویداد۲۴ابتلای ترامپ به کرونا بار دیگر همه این اختلافات و اظهارنظر‌ها را رو آورده است و بار دیگر مردم از خودشان می‌پرسند آیا رییس جمهور چه در سطح سیاست گذاری ملی چه در سطح سیاست‌های کاخ سفید، این ویروس را جدی گرفته است؟

چه خطری متوجه دموکرات‌هاست؟

بر اساس گزارش بی بی سی، در زمان بحران‌های ملی، افکار عمومی آمریکا به سمت حمایت از رییس جمهور سوق پیدا می‌کند. در حالی که ترامپ و دولتش با پرسش‌های زیادی در رابطه با ویروس کرونا مواجهند ناگهان خودش و همسرش به این ویروس مبتلا می‌شوند و این مساله همدردی و دعای دیگران را برای سلامتی آن‌ها به دنبال دارد.
 
دموکرات‌ها و منتقدان رییس جمهور شاید بخواهند از عبارت «ما که گفته بودیم» استفاده کنند و بازگشت کارمای سیاسی به سمت ترامپ را جشن بگیرند، اما همواره این خطر وجود دارد که افکار عمومی در شرایط بحران به سمت ترامپ جلب شود.
 
بیش از ۲۰۰ هزار آمریکایی در اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست داده‌اند خانواده و دوستان افراد داغ دیده هیچ گونه مقصر شناسی قربانیان را تحمل نمی‌کند.
 
کمپین انتخاباتی بایدن با چالش نحوه واکنش به این خبر روبه روست. چندین ماه است که کاندیدای دموکرات‌ها از ترس ابتلا به کرونا خودش را قرنطینه کرده و جمهوری‌خواهان از جمله خود ترامپ او را برای مخفی شدن در زیرزمین خانه‌اش در دالویر مسخره کرده‌اند.
 
به گزارش رویداد۲۴بایدن به تازگی برنامه‌های حضوری انتخاباتی‌اش را از سر گرفته و تور‌های اوهایو و پنسیلوانیای غربی را برگزار کرده است. بعید است که بایدن برنامه هایش را در شرایطی که ترامپ در حال درمان است متوقف کند، اما شاید مجبور به تجدید نظر و محدود کردن همایش‌های انتخاباتی شوند.
 
بایدن در توییتی برای بهبود حال رییس جمهور و همسرش دعا کرده است. نامزد دموکرات‌ها تا این لحظه لحن سنجیده‌ای را برگزیده، اما ادامه این روند کمی سخت به نظر می‌رسد.

تبعات ابتلای ترامپ به کرونا چیست؟

تاثیر سیاسی این اتفاق تا حد زیادی به میزان شیوع آن در رده‌های بالای دولت و پروسه درمان رییس جمهور بستگی دارد.
این تردید‌های سیاسی بر روند بهبود وضعیت اقتصادی کشور هم تاثیر گذاشته و آن را مختل کرده است. به این ترتیب اعتماد عمومی خدشه دار شده و درآمد مشاغل نیز بار دیگر کاهش میابد.
 
نگرانی‌ها از بابت ابتلا به ویروس در آمریکا تشدید شده و تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها را به سمت رای‌گیری پستی به جای رای‌گیری حضوری سوق می‌دهد و به این ترتیب زمان اعلام نتیجه انتخابات عقب خواهد افتاد. هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم احتمال یک دعوای حقوقی بر سر اینکه چه کسی پیروز انتخابات است افزایش می‌یابد.
 
بی بی سی در توصیف این وضعیت نوشته: در سال طوفان‌های سیاسی شاید آمریکا باید در انتظار طوفان‌های بیشتری باشد.

اگر ترامپ ناتوان شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ریک پیلادز، استاد حقوق دانشگاه نیویورک در گفتگو با وکس شرایط آمریکا در صورت ناتوانی ترامپ را شرح داده است. او گفته ۲ سناریو در این شرایط به وجود خواهد آمد و این سناریو‌ها بستگی به زمانی دارد که ترامپ ناتوان می‌شود: قبل از نوامبر یا بعد از انتخابات و قبل از تحلیف ریاست جمهوری.

اگر ترامپ قبل از سوم نوامبر ناتوان شود، کمیته ملی جمهوری خواهان که از ۱۶۸ عضو تشکیل شده باید یک کاندیدا را جایگزین ترامپ کند. برای بایدن هم ممکن است همین اتفاق بیوفتد و در این شرایط کمیته ۴۴۷ نفره دموکرات‌ها باید تشکیل جلسه دهند.
 
اعضای کمیته‌های احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در واقع منتخب ایالت‌ها هستند. مقامات کنونی و سابق (روسای جمهور، اعضای کنگره و غیره) و نمایندگان هر ایالت، ناحیه یا کمیته‌های حزبی عضو کمیته ملی حزب‌اند. اگرچه کمیته ملی جمهوری‌خواهان برای اعلام کاندیداتوری ترامپ در تابستان به صورت حضوری تشکیل جلسه داد، اما حزب می‌تواند رای‌گیری غیر حضوری را فعال کند. در این شرایط حزب به رای اکثریت می‌تواند اکتفا کرده و کاندیدای جدید را معرفی کند.

در مورد ترامپ باید بدانید که مایک پنس به طور اتوماتیک کاندیدای بعدی حزب نخواهد بود حتی اگر بر اساس قانون اساسی و متمم ۲۵ به عنوان رییس جمهور بعدی مطرح باشد. شاید پنس یکی از گزینه‌های اصلی باشد، اما فرآیند انتخاب در کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه فرآیند مستقلی است.
 
به گزارش رویداد۲۴بر اساس اساسنامه کمیته ملی حزب جمهوری خواه، کمیته ملی جمهوری خواهان این قدرت را دارد که هر خلای را در صورت مرگ، ناتوانی یا هر اتفاق دیگری برای کاندیدای ریاست جمهوری یا کاندیدای معاوت اولی پر کند. به گفته پیلادز مشکل اصلی زمان است. این اتفاق دو سه هفته مانده به انتخابات بسیار سخت است چرا که همه برگه‌های رای گیری باید بار دیگر چاپ شوند. مردم تا امروز بعضا رای خود را داده‌اند.
 
به گفته بری بردن، کارشناس حقوقی انتخابات، در بیشتر کشور‌ها آرایی که به کاندیدای درگذشته داده شده به طور اتوماتیک باطل می‌شود و قابل تغییر نیست. اما در آمریکا در برخی ایالت‌ها نظیر مینه سوتا و میشیگان به رای دهندگان این اجازه را می‌دهند که رای شان را باطل کرده و یک بار دیگر در انتخابات شرکت کنند. با این حال در بیشتر ایالت‌های آمریکا چنین مجوزی به رای دهندگان داده نشده است. اما در نهایت سرنوشت رای‌های داده شده به دست آرای الکتورال کالج در ماه دسامبر روشن می‌شود.
 
الکتورال کالج هیاتی متشکل از ۵۳۸ الکتور از همه ایالت‌های آمریکاست و هر کاندیدا برای رییس جمهور شدن به رای ۲۷۰ برگزیننده نیاز دارند. انتخاب این الکتور‌ها از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است. بیشتر ایالت‌ها از طریق همایش‌های حزبی این افراد را انتخاب می‌کنند و برخی از طریق کمیته‌های حزبی در ایالت و برخی از میان فرمانداران. به طور معمول پروسه رای الکتور‌ها چیز جذابی نیست، اما در شرایطی که یک کاندیدا مرده باشد یا ناتوان شده باشد این فرآیند اهمیت پیدا می‌کند.

هیات برگزینندگان هر ایالت اصولا به پیروز انتخابات در ایالت شان رای می‌دهند. برخی ایالت‌ها به الکتور‌ها اجازه می‌دهند هر یک از کاندیدا‌ها که خودشان می‌خواهند را انتخاب کنند، اما بیش از نیمی از ایالات موظف به رای دادن به پیروز آرای عمومی در ایالت خود هستند.
 
در ۳۳ ایالت به علاوه ناحیه کلمبیا، ایالت قوانینی برای نحوه رای الکتور‌ها دارد و آن‌ها موظفند به کاندیدایی که بیشترین رای را در ایالت آورده رای بدهند. با این حال کمتر از نیمی از این ایالت‌ها جریمه‌هایی را برای تخلف از این قانون در نظر گرفته‌اند. اگر در هر یک از ایالت‌ها یکی از الکتور‌ها تصمیم بگیرد رای خلاف رای اکثریت بدهد، یا رای او شمرده نمی‌شود یا جایگزین می‌شود. ایالت‌های کلیدی انتخابات ۲۰۲۰ یعنی میشیگان، آریزونا و نوادا جزو این ایالت‌ها هستند.
 
اما از سوی دیگر برخی ایالت‌ها نظیر فلوریدا و ویسکانسین هیچ مجازاتی برای رای خلاف اکثریت تعیین نکرده و رای الکتور‌های متخلف نیز شمرده می‌شود. پیش بینی می‌شود در همه این موارد الکتور‌ها به کاندیدای جایگزین حزب بعد از کاندیدای ناتوان شده یا درگذشته رای بدهند.
 

اگر ترامپ بعد از رای الکتورال کالج و قبل از تایید کنگره بمیرد چه خواهد شد؟

 
در این صورت هم هیات برگزینندگان باید تصمیم بگیرد فقط وضعیت برای کمیته ملی حزب جمهوری خواه (یا هر حزبی که کاندیدایش را از دست داده) سخت ترخواهد شد. در این شرایط هم الکتور‌ها در ایالت‌هایی که کاندیدای درگذشته (در اینجا برای مثال ترامپ) در آن رای اکثریت را گرفته پشت جایگزین حزبی او جمع خواهند شد و به او رای خواهند داد. اما یک سناریوی نهایی نیز وجود دارد و آن اینکه نتیجه کل انتخابات به دست مجلس نمایندگان تعیین شود.

به گزارش رویداد۲۴این اتفاق در شرایط محتلفی می‌تواند رخ دهد: برای مثال اگر ۲۶۹ رای کالج الکتورال به یک کاندیدا داده شود یا اگر کالج الکتورال به شدت دچار اختلاف آرا در مورد کاندیدای جایگزین شود، مجلس نمایندگان ورود خواهد کرد چرا که در واقع هیات برگزینندگان به یک رای اکثریت برای انتخاب رییس جمهور نرسیده اند. در متمم ۱۲ قانون اساسی آمریکا این وضعیت پیش بینی شده است.
 
به گزارش وکس، فرآیند این گونه است که مجلس نمایندگان از میان سه کاندیدایی که بیشترین آرا را در هیات برگزینندگان داشته به عنوان پیروز انتخابات برمی‌گزیند.

در این شرایط هر ایالت یک رای دارد به این معنا که مجمع نمایندگان ایالت‌ها یک رای واحد می‌دهند. در این شرایط مجمع باید ابتدا رای خود را تعیین کند و این یعنی جمهوری خواهان و دموکرات‌های هر ایالت باید ابتدا رای نهایی خود را انتخاب کنند. در برخی ایالت‌ها نظیر کالیفرنیا که همگی دموکرات هستند کار ساده است. در برخی ایالت‌ها کار پیچیده ترخواهد بود، اما در نهایت همه این فرآیند‌ها بعد از انتخابات ۲۰۲۰ مجلس نمایندگان باید رخ دهد و ترکیب حزبی ایالت‌ها را از الان نمی‌توان پیش بینی کرد.
 
نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان از الان برای این سناریو آماده است. او در نامه‌ای به همکاران دموکرات خود این شرایط را پیش بینی کرده و گفته: قانون به جای رای هر نماینده به رای مجمع نمایندگان ایالت یک رای داده است و به عبارت دیگر هرچه تعداد مجامع نمایندگانی که در آن‌ها دموگرات‌ها پیروز شده باشند در انتخابات بعدی بیشتر باشد، شانس انتخاب رییس جمهور همسوی بعدی بیشتر خواهد بود.

اگر رییس جمهور بعد از تحلیف بمیرد چه خواهد شد؟

بر اساس متمم ۲۵ م قانون اساسی آمریکا خود رییس جمهور یا معاون رییس جمهور با توافق هشت نفر از اعضای کابینه و با پذیرش کنگره می‌توانند از معاون اول که در حال حاضر مایک پنس است درخواست کنند که رییس جمهور شود.

بعد از ترور کندی در سال ۱۹۶۷ این متمم برای از بین بردن ابهامات بر سر جانشینی در شرایط استعفا، مرگ یا استیضاح و عدم اعتماد تصویب شد. مشکل این متمم بخش ۴ آن است که مشخص می‌کند ترامپ باید به طور جسمی دچار ضعف با بیماری شده باشد به طوری که نتواند ارتباط برقرار کند هرچند که زنده باشد. به این ترتیب تا زمانی که رییس جمهور بهبود پیدا کند مسئولیت بر عهده معاون رییس جمهور است. اگر پنس نتواند کنترل را بدست بگیرد، طبق قانون اساسی اختیارات به رییس مجلس نمایندگان یعنی نانسی پلوسی تفویض خواهد شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان