تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹

معاملات دلار فردایی چیست؟

فروشندگان دلار فردایی، دلاری در اختیار ندارند. این معاملات تنها به صورت صوری و برای تهییج بازار و بالا بردن قیمت ارز انجام می‌شود و فروشندگان به وعده خود برای تحویل دلار امتناع می‌کنند.
معاملات دلار فردایی
رویداد۲۴ دلار فردایی یعنی دلاری است که امروز معامله می‌شود برای تحویل فردا. این شیوه هم مختص بازار غیر رسمی است و تابع نوسانات و رویداد‌های مختلف. یعنی لزوما نمی‌توان گفت دلار فردایی ارزان‌تر است یا گران‌تر، ممکن است بر اساس پیش بینی‌های فعالان بازار غیر رسمی قیمت آن بالا و پایین شود.
 
معاملات دلار فردایی توسط دلالان این روز‌ها در بازار افزایش بسیار چشمگیری داشته است، اما سودجویان در این بازار برای دست یابی به سود بیشتر خلف وعده کرده و ارزی را تحویل خریداران نمی‌دهند، این روز‌ها فعالیت دلالان برای سود جویی نه تنها بیشتر از گذشته شده بلکه معاملات دلار فردایی نیز بهانه ایی برای برهم زدن بازار ارز شده است.

از آنجایی که فروشندگان دلار فردایی دلاری در اختیار ندارند، این معاملات تنها به صورت صوری و برای تهییج بازار و بالا بردن قیمت ارز انجام می‌شود و فروشندگان به وعده خود برای تحویل دلار عمل نمی‌کنند در حال حاضر دلال‌هایی که خیابان منوچهری، فردوسی، سبزه میدان و ... تهران تجمع می‌کنند و دلالی ارز انجام می‌شود، علاوه بر معاملات نقدی و روزانه معاملات فردایی را هم انجام می‌دهند.

دلالان فردایی با وجود آنکه ارزی برای تحویل در اختیار ندارند سعی می‌کنند با قیمت بالاتری دلار فردایی را معامله کنند تا بتوانند قیمت ارز را در بازار بالا ببرند. این سودجویان درست زمانی که قیمت‌ها به موقعیت ثبات خود نزدیک می‌شوند به عنوان خریدار عمل می‌کنند و با انجام معاملاتی که در هیچ سیستم و سامانه‌ای ثبت نمی‌شود در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: امکان سقوط نرخ دلار وجود دارد؟
این در حالی است که طبق ماده ۱۳ قانون مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها انجام هرگونه معاملات فردایی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است و به استناد ماده ۱۵ همین قانون متخلفین از این مقررات به استناد قانون پول و بانکی کشور، قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی، قانون اخلال در نظام اقتصادی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.
منبع: برنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان