تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۹

چرا بسیاری از مردم دنیا تصور می‌کنند نماد فیل برای آنها خوش‌شانسی می ‌آورد؟

بر طبق افسانه های شرق دور، سه فیل غول پیکر، زمین را بر پشت قدرتمند خود نگه داشته‌اند ، و پاهای آنها به عنوان ستون و پایه و سنگر قابل اعتماد زندگی زمینی است.

کفش ملی

رویداد۲۴ به گزارش اداره برند و ارتباطات گروه صنعتی ملی،‌ تاثیر تصویر و نام فیل در ذهن مردم ایران یکی از دلایل محبوبیت نشان ۶۰ ساله کفش ملی است، شاید بتوان مدعی شد که در فرهنگ معاصر ایران فیل و کفش ملی هم‌افزایی متقابلی در محبوبیت هم داشته‌اند به این معنا که ذهنیت مثبت از فیل باعث محبوبیت کفش ملی شد و در مقابل محبوبیت بسیار کفش ملی، فیل را به نماد دوست‌داشتنی‌تری برای مردم ایران تبدیل کرد.

اما آن ناخودآگاه عجیبی که باعث قرن‌ها محبوبیت فیل در ذهن بشر شده است از کجا نشات میگیرد؟
در اغلب اساطیر، فیل‌ها فقط تصاویر و معانی مثبت را نشان می دهند.

آنچه به فیل ها نسبت داده می شود در سرزمین‌های مختلف متفاوت است که در این نوشتار به برخی از این تعابیر خواهیم پرداخت:

عشق و  وفاداری : این خصوصیات توسط اروپاییان قرون وسطایی به فیل ها نسبت داده شد. این عقیده بر این اساس استوار است که فیل نر در دوران بارداری جفت خود، به طور کامل به او وفادار است.

رفع شر و پیروزی بر مرگ در نیکوکاران مسیحی به تصویر یک فیل نسبت داده می شود: او زمین را زیر پا می‌گذارد و مارها که نمادی از قدرت شیطان‌ی در بین مسیحیان هستند را می‌کشد، مجسمه های هفت فیل، که تبدیل به سمبل خانگی محبوب شده‌اند و برای حفظ رفاه خانواده در هر هفت حوزه زندگی زمینی طراحی شده است از این اسطوره نشات میگیرند.

فیل نماد سیاره عطارد:   فیل را می توان به عنوان یک موجود با ویژگی‌های سیاره عطارد طبقه بندی کرد. از این گذشته ، عقل و خرد، گفتار مقدس و همچنین موفقیت و سلامتی که با این خصوصیات و تواناییها حاصل می شود ، با فیل و عطارد در ارتباط هستند.

پاکی روح و تقدس:  بودایی‌ها از فیل‌ها تمجید می کنند، برای آنها فیل‌ها سمبل دانش معنوی، فضیلت و پاکی هستند، به ویژه فیل سفید نماد خورشید است و روح خورشید تجلی انرژی الهی است.

طبق افسانه‌های شرقی، پیش از تولد بودا ، مادرش مایا در خواب یک فیل سفید کوچک را دید که از کوه طلایی فرود آمد و وارد اتاق او شد و اخترشناسان نپالی ، رویای ملکه را به نشانه تولد قریب الوقوع یک منجی دیدند و بودا آمد.

مهربانی و دوستی:  در کشورهایی که فیل ها پیدا می شوند ، اعتقاداتی وجود دارد که اگر یک فیل با شخصی که در جنگل گمشده است ملاقات کند ، قطعاً او را به سمت مردم سوق می دهد.

همچنین، هوش و تدبیر و احتیاط ، طبیعت خوب و صلح طلبی را به فیل منتسب می کنند!
در هندوستان:  خصوصیات فیل در بدو تولد ویژگی بارز همه حاکمان زمینی است که حامل و نگهبان دانش بالاتر هستند.
در هند فیل پاکی اخلاق و در نهایت پیروزی و جلال ، شکوفایی و طول عمر را به ارمغان می آورد.

فیل‌ درجنگ‌:  آنها تأثیر روانشناختی قدرتمندی بر ارتش‌های دشمن داشتند ، خصوصاً در اولین لحظات ظهور آنها باعث وحشت دشمن می‌شدند.
ایرانیان نیز در جنگ گوگمل در سال ۳۳۱ ق م از فیل‌های جنگی استفاده کردند. این نبرد میان اسکندر مقدونی و داریوش سوم پادشاه ایران درگرفت. ایرانیان ۱۵ فیل جنگی تعلیم دیده هندی را در قلب میانی صف جنگی خود جای داده بودند که آنچنان تأثیری بر روی سپاه مقدونی گذارده بودند که شب قبل از نبرد، اسکندر مراسم قربانی به جا آورد.

یکی از معروفترین استفاده‌ها از نماد فیل تصویری از این حیوان است که زینت بخش ماشین لوکس بوگاتی (بوگاتی تیپ ۴۱) ، معروف به بوگاتی رویال بود.

و گرچه Bugatti Royale در سال ۱۹۲۶ رونمایی و تنها در ۶ نسخه تولید شد، اما هنوز هم یکی از لوکس‌ترین اتومبیل‌هایی  که تاکنون در جهان تولید شده است .

چرا مردم دنیا تصور می کنند نماد فیل برای آنها خوش‌شانسی می ‌آورد؟

نمونه‌های متعددی از استفاده از نماد فیل در جهان وجود دارد که از جمله آنها شرکت چای هندی “با یک فیل” ، چای “سه فیل” ، چای ویلیامسون ، کارخانه چای مسکو ، قهوه ویتنامی “فیل” و بسیاری دیگر….را می توان نام برد.

مارک تجاری ژاپنی “سه فیل” ، که در روسیه با چترهای با کیفیتش شناخته شده است، در سال ۱۸۸۸ در اوساکا تأسیس شد.

در مجموع نماد فیل مورد استفاده در شرکت‌هایی است که می خواهند مشتری به قابلیت و کیفیت محصولات آنها اعتماد کند  و بگویند قصد داریم به طور جدی و برای مدت طولانی در بازار باشیم.

فیل سمبلی از صبر، خرد و قدرت غیرمتجاوز است و برای یک بنگاه ،‌ حس توانایی تسخیر تدریجی بازار را القا می کند.

اما نه تنها خلاقیت، فیل‌ها را به جلو سوق می دهد، بلکه همه فیل‌ها اهل عمل هستند و می دانند چگونه می توانند آرزوهای متعالی خود را با استعدادعملی ترکیب کنند. آنها قادر به انجام کارهای بزرگ هستند، همه چیز را در مقیاس کلان برنامه ریزی و سازماندهی می‌کنند ، آنها قرن‌ها این کار را با قاطعیت انجام داده اند.

فیل‌ها لوکس بودن و سطح بالای زندگی را دوست دارند، در هندوستان و شرق دورگرانترین زیورآلات برای تزیین فیل استفاده می‌شده است، فیلها محترم و قادر به زندگی “به سبک عالی” هستند.

در طبیعت، فیل می تواند آرام باشد، او خوش‌اخلاق و خیرخواه است ، با یک ذهن اهل فلسفه،‌ آرامی و تدبیر در نتیجه گیری و رفتار…. مهره فیل شطرنج مصداقی ازاین تفکر درباره فیل است .

فیل‌های نر بسیار بارور هستند، همسر و فرزندان خود را به شدت مراقبت می کنند و در لحظات استثنایی، آنها می توانند رقابت کنند و قادر به از میدان به‌درکردن رقیب هستند.
فیل‌های ماده، آرام و خوددار، وفادار و باثبات هستند، آنها بزرگند و زیبایی کلاسیک ندارند، اما کاریزماتیک و دارای انرژی قدرتمندی هستند که کاملاً جایگزین زیبایی‌های  کلیشه‌ای و کلاسیک می شود.

اغلب آنها فرزند کمی دارند، آنها ترجیح می دهند ابتدا یک فرزند را بزرگ کنند ، سپس فرزند دوم داشته باشند .

فیل ها سازمان‌دهندگان خوب و رهبران اهل عمل هستند که قادرند به جای چند نفر کار کنند ، در عاطفه و اهداف زندگی بسیار با ثبات هستند،‌ بنابراین، نام آنها اغلب با موفقیت و شانس همراه است.

در بسیاری از کشورها از فیل به عنوان یک نماد برای افزایش انرژی مثبت در زندگی استفاده می شود.

شما می توانید مشهودترین استفاده از نماد فیل ایرانی را در فروشگاه‌های کفش ملی سراسر کشور بیابید یا آن را فروشگاه آنلاین کفش ملی ببینید.

حضور نماد فیل در اساطیر و فرهنگ و حتی مذاهب مختلف بسیار گسترده‌تر از موارد ذکر شده است،  برای تبیین نماد اصیل کفش ملی به مرور به بخش‌های دیگر استفاده از سمبل فیل  نیز خواهیم پرداخت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کفش ملی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان