تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۱۶ مهر ۱۳۹۹

توصیه مهم وزیر اقتصاد به بورس بازان

وزیر اقتصاد تاکید کرد: همیشه گفته‌ام که هرکس وارد بازار سرمایه می‌شود همواره باید عقل محاسبه‌گری او بی‌وقفه کار کند.

سرمایه گذاری در بورس
رویداد۲۴ فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که وزارت اقتصاد برای حمایت از سرمایه‌گذاران در بورس چه اقداماتی انجام می‌دهد، اظهار کرد: حمایت دولت از بازار سرمایه ، بنیادین است. مثلاً افزایش عمر بورس. در طول این سال‌ها حلقه مفقوده بازار سرمایه این بوده که بازگردانی توسط بنگاه‌ها به طور جدی مورد توجه نبوده است.

وی افزود: طبق مصوبه شورای عالی بورس قرار شد یا بنگاه‌ها خود بازارگردانی کنند یا بازارگردانان حرفه‌ای داشته باشند که به ثبات در بازار کمک می‌کند. فروش اوراق تبعی هم این کار را می‌کند که ارزش سهام با نرخ مشخص، تعیین می‌شود.

وزیر اقتصاد گفت: به دنبال تامین و تعمیق بازار از طریق ارز اولیه‌ها و شناورها هستیم. یعنی بنگاه‌هایی که دارای شاخص مناسب هستند را بیاوریم و در آینده نزدیک ورود مجموعه‌ای مثل ستاره خلیج فارس هم مطرح شده است.

دژپسند تأکید کرد: تصمیم داریم باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات را بتوانیم در قالب صندوق دارای سوم ارائه کنیم که این کارها کمک می‌کند که سهام‌دار در بازار سرمایه با انتخاب‌های متعدد مواجه باشد.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه را فقط نباید به شاخص دید. بازار بورس ابعاد مختلف دارد و این شاخص برآیند خیلی چیزهاست اما تحلیلگران مالی ممکن است تحلیل کنند که در دوره A این سهام را نداشته باشند و سهام دیگری داشته باشند. این اتفاقا ناشی از حیات بازار سرمایه است که تحلیلگرانش همواره در حال آنالیز و تصمیم‌گیری هستند.


بیشتر بخوانید: کدام سهام‌ها امروز بیشترین جهش را تجربه کردند؟


وزیر اقتصاد تصریح کرد: همیشه گفته‌ام که هرکس وارد بازار سرمایه می‌شود همواره باید عقل محاسبه‌گری او بی‌وقفه کار کند.

دژپسند همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مالیات صدهزار میلیاردی اظهار کرد: دغدغه‌ای را صادرکنندگان ما داشتند که معافیت صادرات‌شان از مالیات بر ارزش افزوده‌شان باید به سرعت انجام گیرد. به این معنا که صادرکننده ما اگر ارز را برگرداند، در فاصله کوتاهی که بانک مرکزی به ما اعلام می‌کند و نهایتاً ظرف دو هفته سازمان مالیاتی، تسویه و آن مالیات را مسترد می‌کند.

وی افزود: سوال این است که آیا صادرکننده باید ۱۰۰ درصد ارز را برگرداند تا بتواند از این مزایا بهره‌مند شود که در پاسخ باید گفت نه؛ مصوب شد که اگر ۳۰ درصد از ارز را هم برگرداند به همان اندازه از مالیات او کسر شود تا هم صادرکنندگان با برگرداندن ارز که نیاز فعلی ماست، شرایط استفاده از آن را فراهم کنند و هم خودشان از معافیت مالیاتی مربوطه بهره‌مند شوند.

وزیر اقتصاد گفت: برای جهش تولید هم برنامه جامعی وجود دارد که برای تامین مالی و مقررات زاید و تسهیل سرمایه‌گذاری به طور جدی آن را در وزارتخانه دنبال می‌کنیم.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان