تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹

بورس به روند صعودی خود ادامه می‌دهد؟

بورس بعد از مدت‌ها نوسان و افت پرشتابی که تجربه کرد، هفته گذشته را با ۲.۵ درصد رشد پشت سر گذاشت و توانست بار دیگر مورد اقبال افرادی قرار گیرد که به دنبال بازاری مطمئن برای سرمایه گذاری بودند، اما موضوعی که اکنون ذهن اکثر فعالان بازار را به خود مشغول کرده است تداوم یا پایان روند صعودی بازار است که یک کارشناس بازار سرمایه توضیحاتی را در این باره ارائه کرده است.
بورس
رویداد۲۴ معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت روندی متفاوت را نسبت به چند هفته اخیر در پیش گرفت و امید را به این بازار بازگرداند.

نوسان‌های شدیدی را که بازار از یک ماه گذشته تجربه کرد ترس را به جان سهامدارانی انداخت که به تازگی وارد این بازار شده بودند و به دنبال تصمیم‌های هیجانی و عجولانه برای عرضه و نقد کردن سهام خود، صف‌های طولانی فروش را ایجاد و زمینه افت و روند نزولی بی‌سابقه‌ای را در بازار فراهم کردند.

برخلاف پیش‌بینی اکثر کارشناسان حاضر در بازار که گمان می‌کردند بازار تا آبان ماه در مسیر نزولی قرار دارد و ادامه‌دهنده اصلاح اخیر خود خواهد بود، شاخص بورس مسیر خود را از روند چند وقت اخیر جدا کرد و روز‌های پر رونقی را برای سهامداران به ارمغان آورد.

خبر تحریم ۱۸ بانک ایرانی از سوی آمریکا، روند کنونی بازار را که معاملات هفته گذشته را با رشد ۲.۵ درصدی به پایان رساند در هاله‌ای از ابهام قرار داد و سهامداران با تصور مقطعی بودن روند صعودی بازار و تاثیر خبر تحریم، در انتظار بازگشایی معاملات هفته جاری بازار سهام هستند.
بیشتر بخوانید: آمریکا کدام بانک‌های ایرانی را تحریم کرد؟

علت بازگشت روند صعودی به بازار؟

«امیرعلی امیرباقری»، کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و افزود: هفته گذشته شاهد بهبود نسبی معاملات بورس و افزایش سطح تقاضا در بازار بودیم.

وی ادامه داد: چنین رشدی در بازار همچنان ناشی از تورم انتظاری، تورم موجود و چشم‌انداز کوتاه‌مدت برای تورم بوده است.

امیرباقری خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی در بازار شاهد وجود سردرگمی هستیم که این امر ناشی از عدم تعیین تکلیف سیاسی برای انتخابات آمریکا و مناسبات بین المللی است. انتظار می‌رود تا مشخص شدن تکلیف انتخابات آمریکا شاهد وجود برخی از نوسان‌ها در معاملات بازار سرمایه باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرفی همچنان به دلیل وجود برخی از مشکلات و سختی‌ها در بازگشت ارز صادرکنندگان به بدنه اقتصاد کشور، بازار ارز با تلاطمی همراه است و انتظار داریم این تلاطم در کوتاه‌مدت ادامه‌دار باشد تا با اتخاذ تصمیمات و شبکه‌های مناسب جایگزین، بازار به ثبات برسد.

وی به تحریم ۱۸ بانک ایرانی از سوی آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که آمریکا ۱۸ بانک ایرانی را تحریم کرد و در فهرست تحریم‌های خود قرار داد که به طور عمده این بانک‌ها کانالی برای خرید دارو و کالا‌های ضروری بود.

امیرباقری افزود: برای چندمین بار است که آمریکا با فعالیت‌های خود شعار‌های تو خالی بشر دوستانه را به نمایش گذاشت و نشان داد که در حرف و عمل هیچگونه اعتقادی به حقوق بشر ندارد، زیرا این تحریم‌ها، تحریم‌هایی هستند که به طور مستقیم بر دوش مردم ایران است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مشاهده شده است که شعار‌های توخالی حمایت از مردم ایران چندان خریداری در عرصه سیاست ندارد و در نهایت در عرصه سیاست منافع حرف اول را می‌زند.

وی با بیان اینکه باید چند نکته را مورد توجه قرار داد، گفت: در ابتدا این تحریم‌ها جزو تحریم‌های خارق‌العاده‌ای نیستند و انتظار نداریم اتفاقات شگرفی را در بدنه اقتصاد ایران رقم بزند، بعد از تحریم فروش نفت ناچار به استفاده از روش‌های جایگزین برای نقل و انتقال پول بودیم و به مرور زمان در این امر تخصص لازم را پیدا کردیم.

امیرباقری اظهار داشت: باید همچنان به سمت استفاده از صرافی‌ها و اقدام‌هایی که در گذشته و در زمانی که تحریم‌های سختی بر بدنه کشور حاکم بود و از آن‌ها استفاده می‌کردیم، بازگردیم، زیرا دارو و کالا‌های اساسی باید به کشور ورود کند و راه‌های جایگزین برای نقل و انتقال‌های مالی پیدا شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو کلیت بازار مثبت باشد و در میان‌مدت از میان دیگر بازار‌های سرمایه‌گذاری اقبال به سمت بازار سرمایه باشد.

وی با اشاره به اینکه بازگشت روند صعودی به بازار ناشی از شرایط حاکم در بازار ارز و تورم موجود است، گفت: با توجه به ارزش جایگزینی و رسیدن قیمت‌های سهام به نرخ‌های جذاب، سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را از سایر بازار‌های کم عمق خارج خواهند کرد و به سمت بازار پرعمق و پرمعامله‌ای به نام بازار سهام سوق می‌دهند که برخلاف دیگر بازار‌ها با محدودیت‌های قانونی همراه نیستند.

امیرباقری با تاکید بر اینکه در میان‌مدت و بلندمدت ممکن است شرایط حاکم در بازار با تغییر همراه شود، اظهار داشت: هر تغییری در شرایط بین الملل می‌تواند بر بدنه بازار تاثیرگذار باشد؛ بنابراین بهتر است تحلیل‌های بیشتری از مسایل سیاسی و اقتصاد کلان را برای آینده بازار در نظر بگیریم و باید صبر کرد و نتیجه آن‌ها را در بدنه اقتصاد مشاهده کرد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان