تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

قاضی پور: طرح اصلاح قانون انتخابات شائبه محدودسازی افراد برای حضور را دارد

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که تعریف درستی از رجل سیاسی در کشور نداشته باشیم، اصلاح قانون انتخابات با پختگی همراه نخواهد بود.
طرح اصلاح قانون انتخابات
رویداد۲۴ نادر قاضی‌پور، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات که در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است، اظهار کرد: بررسی قوانین انتخابات نیازمند زمان کافی است، بنابراین باید سه سال قبل از انتخابات بررسی چنین طرح‌هایی در دستور کار مجلس باشد تا بتوان به پختگی آن معتقد بود.

وی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده پرداختن به طرح‌های انتخاباتی آن هم در ماه‌های منتهی به انتخابات محصول خوبی نخواهد داشت، تصریح کرد: پس از تصویب هر قانونی برای انتخابات باید ابتدا رجل سیاسی به درستی تعریف شود.

قاضی‌پور با انتقاد از محدود کردن سن کاندیدا‌های ریاست جمهوری اظهار داشت: در تاریخ اسلام نخبگانی ۱۲ ساله و ۱۴ ساله داریم که زمام برخی امور را به دست گرفته‌اند و از سوی دیگر مجتهدان بنامی در سنین صغر و زیر ۱۵ سال به اجتهاد رسیده‌اند، همچنین مجتهدانای در سنین بالا داریم که فتوا‌های روز می‌دهند و جهانی را رهبری می‌کنند، با این تفاسیر چه معیاری برای کم و زیاد کردن سن کاندیدا‌ها برای انتخاب اصلح وجود دارد؟

وی با تأکید براینکه ملاک‌های تعیین شده برای کاندیداتوری در این طرح مورد نقد است، خاطرنشان کرد: افرادی به دلیل استطاعت مالی خارج از کشور رفته و مدرک تحصیلی گرفته‌اند، اما عده‌ای در کشور مانده و کار کردند و نتوانستند مدرک تحصیلی خود را بالا ببرند، حال، چون مدرک دکترا و ارشد ندارند نباید ثبت‌نام کنند؟

بیشتر بخوانید: کمیسیون شوراها: طرح اصلاح قانون انتخابات آبان‌ماه نهایی می‌شود
نماینده مردم ارومیه در ادوار مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه باید چهارچوب رجال سیاسی تصویب شود تا موضوعات دیگر پیرامون آن اصلاح شود، گفت: اصلاح قانون انتخابات نیازمند زمان کافی است که قطعاً به ریاست جمهوری سیزدهم نمی‌رسد.

قاضی‌پور با اشاره به اینکه طرح طوری نگارش شده که شائبه محدودسازی افراد برای حضور در انتخابات پیرامون آن مطرح است، اظهار داشت: از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود با دوراندیشی به موضوع انتخابات نگاه کند و اینگونه نباشد که چنین طرح مهمی مانند برجام در زمان کوتاهی تصویب شود.

وی گفت: نبود احزاب در کشور کار‌های انتخاب در کشور را به مسئله‌ای سخت تبدیل کرده که اگر در قوانین آن دقت نشود، کشور دچار مشکلات خواهد شد.
منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
Nima
|
Canada
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
1
جناب قاضی در هیچ جای دنیا مدرک فوق لیسانس برای نمایندگی مجلس نیاز نیست،
در کانادا اساسا چنین شرطی وجود ندارد.
اما مساله اساسی نه سن است نه تحصیلات، شورای نگهبان است که رقبای سیاسی جدی را حذف می کند.
انتخابات وابسته به آزادی عمل احزاب است، در جمهوری اسلامی اول مجاهدین خلق، چپ ها، سیوسیالیست ها، ملی گراها، نهضت آزادی حذف شدند الان نوبت اصلاح طلبان و برخی از اصول گرایان رسیده که متفاوت می اندیشند.
مساله اصلی ایجاد رقابت آزاد و قدرت انتخاب مردم است. در دنیای مدرن شورای نگهبان وجود ندارد احزاب آزاد کاندیدا معرفی می کنند، انتخابات در امریکا، کانادا و اروپا ملاک خوبی برای اداره کشور است نه اینکه فلان فقیه در کودکی مجتهد بوده.
سیاست و اقتصاد علم هستند، دانش مدرن هستند روش های تاریخی مثل بازگشتن به گاری سواری بجای ماشین است، بله گاری حرکت می کند اما کارآمد و قدرت ماشین‌ را ندارد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان