تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۹

جنگ سنگین لابی‌های آذربایجان و ارمنستان در واشنگتن

لابی آذربایجان همچنان به لابی طرفدار اسرائیل متکی است. از طرفی نباید از نقش آذربایجان در روند صلح اعراب و اسرائیل هم غافل شد. اکنون که خشونت‌ها بین ارامنه و آذری‌ها بار دیگر آغاز شده، تلاش‌های لابی آذربایجانی و ارمنی بیش از پیش اهمیت یافته است.

 لابی‌های آذربایجان و ارمنستان در واشنگتن

  رویداد۲۴ متئو پتی در وبسایت Responsible Statecraft وابسته به اندیشکده کوئینسی نوشت: در حالی که جنگ بین ارمنستان و آذربایجان در قفقاز جنوبی در جریان است، لابی‌های آذری و ارمنی میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند تا مطمئن شوند حمایت آمریکا را پشت سر خود دارند.

 اکثر آمریکایی‌ها اطلاعات کمی در مورد درگیری بین دو جمهوری استقلال یافته پس از اتحاد جماهیر شوروی دارند، اما یک لابی آذربایجانی ثروتمند در برابر یک دیاسپورای ارمنی کاملاً سازمان یافته در آمریکا هستند که سعی دارند واشنگتن را به سمت کشور خودشان بکشانند.
بیشتر بخوانید: تداوم درگیری‌های نظامی در نزدیکی مرز ایران
نبرد این دو گروه منجر به تناقض در سیاست‌های آمریکا شده به طوری که کنگره به حمایت از ارمنستان تمایل دارد در حالی که دولت همچنان صد‌ها میلیون دلار کمک نظامی به آذربایجان ارائه می‌دهد.

آذربایجان و ارمنستان از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی بر سر منطقه عمدتا ارمنی نشین قره باغ با یکدیگر درگیر بودند، در این بین هر دو طرف مرتکب جنایات جنگی نیز شده‌اند. طبق گزارش‌های سازمان ملل در تمام سال‌های جنگ حدود ۲۵۷ هزار ارمنی و ۱ میلیون آذری مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

سرانجام نیرو‌های ارمنی کنترل قره باغ را بدست آوردند. این درگیری‌ها از سال ۱۹۹۴ و بعد از چندین دهه مذاکرات دیپلماتیک به صورت موقت با آتش بس طرفین پایان یافت. ماه گذشته، در حالیکه الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، قول داد قره باغ را یا از طریق صلح یا از طریق جنگ پس بگیرد، درگیری‌های گسترده رسما آغاز گردید.

طی سال‌های گذشته هر دو طرف از آمریکایی‌ها درخواست کمک کرده‌اند، در ضمن گفتنی است که آمریکا به عنوان یکی از اعضای گروه مینسک همراه با فرانسه و روسیه بر روند صلح قره باغ نظارت دارد.

آرام همپاریان، مدیر اجرایی کمیته ملی ارمنستان در آمریکا به رسپانسیبل استیت کرافت گفت: در این درگیری یک کشور یعنی ارمنستان دموکراتیک‌تر از کشور دیگر است.

الین سلیمان اف، سفیر آذربایجان در واشنگتن، اما مخالف این نظر است. او روز پنجشنبه در یک سخنرانی در موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا گفت: ارمنستان آخرین یادگار اتحاد جماهیر شوروی است و اصلا یک کشور مستقل نیست، اما آذربایجان به عنوان یک کشور با اسرائیل یا آمریکا تفاوتی ندارد.

آذربایجان مدتهاست که تلاش می‌کند خود را به عنوان یک کشور مسلمان نفت خیز، اما طرفدار اسرائیل و غرب نشان دهد. دولت آذربایجان سال گذشته نزدیک به ۱.۳ میلیون دلار برای لابی کردن در آمریکا هزینه کرد.

در سوی دیگر ترکیه، متحد نزدیک آذربایجان و رقیب ارمنستان نیز در بین تندرو‌های آمریکایی که روسیه را دشمن ناتو می‌بینند، دارای دوستان زیادی است. براساس گزارش‌ها دولت ترکیه سال گذشته ۳.۶ میلیون دلار برای لابی هزینه کرد. این در حالی است که ارمنستان در همین بازه زمانی هزینه‌ای برای لابی‌گری نداشته است.

درعوض، همپاریان گفت، جامعه ارمنی-آمریکایی در حال استفاده از سرمایه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود در آمریکا است، سرمایه‌ای که این گروه طی دهه‌ها جمع کرده‌اند. جامعه ارمنی-آمریکایی صد سال است که در اینجا حضور دارد. خانواده من صد سال است که اینجا هستند.

چهره‌های مشهور ارمنی-آمریکایی مانند شر، خانواده کارداشیان و گروه راک «سیستم آف داون» جزو اشخاص پر نفوذ در هنر آمریکا و جهان هستند. لابی ارمنی-آمریکایی سال‌ها است از مین روبی در قره باغ و نظارت بر مرز‌های آذربایجان و قره باغ پشتیبانی می‌کند.

بند ۹۰۷ قانون ۱۹۹۲، کمک‌های نظامی آمریکا به آذربایجان را محدود می‌کند، هرچند که رئیس جمهور هر ساله از این محدودیت‌ها چشم پوشی می‌کند. آذربایجان همچنان بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در سال به عنوان کمک امنیتی آمریکا دریافت می‌کند، در حالی که ارمنستان تقریباً در سال‌های اخیر هیچ دریافتی نداشته است.

موقعیت جغرافیایی جمهوری آذربایجان بین روسیه و ایران در جریان جنگ آمریکا علیه افغانستان به کار واشنگتن آمد و باکو کمک شایانی به نیرو‌های آمریکایی کرد. آذربایجان همچنین به نیرو‌های اسرائیلی اجازه دسترسی به پایگاه‌های خود را داده است.

در مقابل اسرائیل نفت آذربایجان را خریداری می‌کند و به آذربایجان اسلحه می‌فروشد. نیرو‌های آذربایجانی پهپاد‌های انتحاری ساخته شده توسط اسرائیل را علیه نیرو‌های ارمنی به کار گرفته‌اند که این موضوع باعث ناراحتی ارمنستان شده است.

لابی آذربایجان از این رابطه برای استفاده از انرژی لابی طرفدار اسرائیل استفاده می‌کند. سلیمانوف روز پنجشنبه توسط یک اتاق فکر راستگرای طرفدار اسرائیل دعوت به سخنرانی شد تا در مورد روابط اسرائیل و آذربایجان صحبت کند.

سفیر آذربایجان تأکید کرد که کشورش بزرگترین جامعه یهودی در جهان اسلام را دارد. او همچنین بار‌ها و بار‌ها تبلیغات و تاکتیک‌های نظامی ارمنستان را با آنچه که علیه اسرائیل استفاده می‌شود، مقایسه کرد.

سلیمانوف در نهایت سخنان خودش را با فعالیت ترول‌های اینترنتی برای تبلیغات ارامنه تحت نام‌های یهودی و ایجاد یک تصور غلط از یهودیان که به نوعی از آذربایجان ناراحت هستند، خاتمه داد. در مجموع به نظر می‌رسد سخنرانی وی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

مدافعان ارمنستان مانند همپاریان به همتایان طرفدار اسرائیل خود هشدار می‌دهند که ترکیه نیز زمانی به عنوان یک کشور مسلمان متحد اسرائیل دیده می‌شد، اما اکنون مقابل آن ایستاده است.

وی گفت: اگر آن‌ها می‌خواهند ببینند که رابطه‌شان با الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان به کجا می‌رسد، فقط کافی است به روابط امروز خود با اردوغان نگاهی بیاندازند.

اما در حال حاضر، لابی آذربایجان همچنان به لابی طرفدار اسرائیل متکی است. از طرفی نباید از نقش آذربایجان در روند صلح اعراب و اسرائیل هم غافل شد. اکنون که خشونت‌ها بین ارامنه و آذری‌ها بار دیگر آغاز شده، تلاش‌های لابی آذربایجانی و ارمنی بیش از پیش اهمیت یافته است.

در کل اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا اقدامات آذربایجان را محکوم کرده و خواستار پایان کمک‌های نظامی به این کشور شده‌اند، با این حال وزارت خارجه هنوز موضع گیری صریحی در این رابطه نکرده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ ۲ اکتبر به خبرنگاران گفت: ما از هر دو طرف خواسته‌ایم تا با آغاز روند گفتگو‌ها برای آتش بس تلاش کنند. ما مطمئناً این خواسته را به آذربایجانی‌ها و رهبران ارمنستان و همچنین به ترک‌ها نیز اطلاع داده‌ایم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آذربایجان ، ارمنستان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان