تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

تازه‌ترین تحولات بحران قره‌باغ؛ انتقاد «گوترش» از تداوم درگیری

دومین آتش بس در منطقه ناگورنو – قره‌باغ چند ساعتی بیشتر دوام نیاورد و ادامه درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان با واکنش دبیرکل سازمان ملل روبرو شد.
بحران قره‌باغ
رویداد۲۴  پس از آنکه طرفین درگیر منازعه قره‌باغ بر سر آتش بس بشردوستانه از ساعت ۰۰: ۰۰ به وقت محلی ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) توافق کردند، شوشان استپانیان سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که اوضاع در مناطق درگیری آرام است و آتش بس بشردوستانه لازم الاجرا شده است.

رعایت این آتش بس چند ساعتی بیش نپائید و طرفین همانند توافق آتش بس مسکو، یکدیگر را به نقض آن متهم کردند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای نیرو‌های ارمنستان را متهم کرد که «با وجود توافق جدید در باره اعلام آتش بس، بامداد یکشنبه با استفاده از توپخانه و خمپاره اندازه در محور‌های مختلف منطقه مورد مناقشه قره‌باغ به تنش دامن زدند.»

استپانیان نیز در صفحه توییتر خود نوشت که جمهوری آذربایجان یک بار دیگر با نقض آتش‌بس بشردوستانه از ساعت ۴ دقیقه بامداد تا ۰۲: ۴۵، آتش توپخانه به سمت شمال را آغاز کرد و از ساعت ۰۲: ۲۰ تا ۰۲: ۴۵ موشک‌هایی به سمت جنوب شلیک کرد.

با ازسرگیری درگیری‌ها، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از سرنگون کردن یک فروند جنگنده سوخو- ۲۵ ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ خبر داد.

بنا به این گزارش، نیروی هوایی جمهوری آذربایجان یکشنبه ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی جنگنده سوخو- ۲۵ ارمنستان را که سعی داشت به مواضع ارتش جمهوری آذربایجان حمله کند، در محور شهرستان جبرائیل سرنگون کرد.

سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان نیز در توییتی با اعلام انهدام ۴ دستگاه تانک جمهوری آذربایجان گفت که قرار بود به توافقی برسیم تا سربازان زخمی با وساطت صلیب سرخ جهانی مبادله شوند، اما باکو با آن مخالفت کرده است. ساعاتی پس از این توییت، طرف آذربایجانی از آمادگی خود برای تحویل اجساد سربازان ارمنی خبر داد.

طرفین درگیری ضمن اعلام اخباری در مورد ضربه به توان نظامی دشمن، دیگری را به آسیب رساندن به مناطق مسکونی متهم کردند. حوالی ظهر مقام‌های منطقه قره‌باغ اعلام کردند که تعداد سربازان جان‌باخته این منطقه از آغاز درگیری‌ها تاکنون به ۶۲۰ تن رسیده است.

از سوی دیگر مقام‌های بهداشتی ارمنستان هشدار دادند که عملیات نظامی در منطقه ناگورنو – قره‌باغ و مناطق پیرامون آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون طاعون، وبا و هپاتیت را افزایش دهد. وزارت بهداشت ارمنستان در تارنمای خود نوشت: تعلیق در ارائه خدمات بهداشتی، آسیب به شبکه انتقال آب و عدم امکان انتقال و دفن اجساد درگیری‌ها می‌تواند شرایط بروز و شیوع چنین بیماری‌هایی را فراهم سازد.

بیشتر بخوانید: ایران و بحران قره باغ؛ دغدغه‌های اصلی تهران کدام است؟
الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان دیروز در صفحه توییتر خود با انتشار فیلمی خبر از آزادسازی پل مرزی خدا آفرین داد. ارتش ارمنستان هم فیلمی از حضور مزدوران خارجی که یونیفورم مرزبانی جمهوری آذربایجان را بر تن داشتند، منتشر کرد.

ادامه درگیری‌ها موجب شد تا آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از بی توجهی ایروان و باکو به درخواست‌های جهانی برای توقف خصومت‌ها ابراز تأسف کند. از سوی دیگر خبرگزاری‌ها گزارش کردند که مصطفی سنتوپ رئیس مجلس ترکیه برای دیداری سه روزه از جمهوری آذربایجان وارد این کشور می‌شود.

آرمن سرکیسیان رئیس‌جمهوری ارمنستان در مصاحبه‌ای که دیروز در روزنامه روس کامرسانت منتشر شد، هشدار داد که در صورتیکه باکو به دنبال حل مسئله قره‌باغ از طریق مذاکره نباشد، ایروان استقلال این منطقه را به رسمیت خواهد شناخت.

در ادامه رایزنی‌های سیاسی نیز تارنمای وزارت امور خارجه ارمنستان خبر داد که وزیران امور خارجه ارمنستان و فرانسه با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
ارمنستان باید کله شقی رو تموم کنه و اگه نمیخواد نصف اقتصاد و تسلیحان و نیروهای نظامیش نابود نشوند باید به مرزهای بین المللی عقب نشینی بکنه چون مطمئننا آذربایجان در این جنگ تا حدودی برتره و اگرهم نتونه همه مناطق رو آزاد کنه بازم میتونه بخشی قابل توجه رو آزاد کنه
نظرات شما
پیشخوان