تاریخ انتشار: ۰۳:۱۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

دستور عجیب سلیمانی به شرکت‌های بیمه/ پشت پرده نمایشگاه آنلاین صنعت بیمه با ارقام نجومی +اسناد

رئیس کل بیمه مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه‌ای کشور را مکلف کرده برای حضور در نمایشگاه آنلاین صنعت بیمه با شرکتی به نام شرکت سبز افرنگ فیلم قرارداد ببندند و با وجود اینکه نمایشگاه آنلاین است، هرکدام از شرکت‌ها، ارقام میلیاردی نیز پرداخت کنند.

نمایشگاه میلیاردی بیمه مرکزی

رویداد۲۴ در میانه بحران کرونا بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ در کنار خساراتی که دیدند، تجربه‌های خوبی هم به دست آوردند؛ از جمله اینکه برای کاهش هزینه‌های جاری می‌توانند بسیاری از برنامه‌های خود را به صورت دورکاری پیش ببرند و بخشی از بودجه‌ای که از این طریق حفظ می‌کنند را صرف اولویت‌های دیگر کنند. مثلا شرکت توییتر تصمیم گرفته برای کاهش هزینه‌هایش تا زمانی که بتواند فعالیت‌هایش را از راه دور انجام دهد. ایران اما کشور تصمیمات برعکس است؛ اینجا هزینه‌ها در دوران دورکاری چند برابر است؛ نمونه آن تصمیم جدید بیمه مرکزی است که شرکت‌های بیمه‌ای را مکلف کرده در نمایشگاه آنلاینی شرکت کنند که هزینه‌های آن چندین برابر یک نمایشگاه حضوری است.

اسنادی که اخیرا به دست رویداد۲۴ رسیده نشان می‌دهد بیمه مرکزی قرار است از ۱۳ آذر ۹۹ به مدت یک هفته نمایشگاه آنلاین صنعت بیمه را برگزار کند که هزینه‌های آن چند ده میلیارد تومان خواهد شد. تهیه بودجه برگزاری چنین نمایشگاهی نیز بر دوش شرکت‌های بیمه افتاده و به همین دلیل انتقادها نسبت به چنین تصمیمی از زمان ابلاغ آن آغاز شده است.

تصمیم بیمه مرکزی در حالی به شرکت‌های بیمه ارسال شده که چندی پیش غلامرضا سلیمانی امیری ماکو در نامه‌ای به تمام شرکت‌های زیرمجموعه هشدار داده که به علت وضعیت سخت مالی و بحران کرونا از صرف هزینه‌های اضافی خودداری کنند، با این حال خود او در تصمیمی که نقض غرض است، بار مالی سنگینی روی دوش شرکت‌های بیمه انداخته است؛ آنهم در حالی که اولا توجیه منطقی و دستاورد اجرایی این هزینه‌های نجومی مشخص نیست و دوما اینکه تمام شرکت‌های بیمه سهامدارانی دارند که باید به آنها پاسخگو باشند.


بیشتر بخوانید: وضعیت آشفته صنعت بیمه در سایه سوءمدیریت بیمه مرکزی/ وقتی همه خوابیم!


نمایشگاه بیمه مرکزی

نمایشگاه بیمه مرکزی

اگر کسی بگوید برای طرح نمایشگاه آنلاین صنعت بیمه حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده، احتمالا شاید فکر کنید سوژه طنز بوده یا خبری فیک است که در صفحات گمنام مجازی دست به دست می‌شود اما بگذارید جزییات نمایشگاه را بررسی کنیم تا بهتر مشخص شود ماجرا چیست.

مسئولان بیمه مرکزی در طرحی که احتمالا کمر صنعت بیمه را می‌شکند، از جیب شرکت‌های زیرمجموعه خاصه‌ خرجی‌هایی باورنکردنی انجام داده‌اند که باور نکردنی است؛ در این طرح چند قسمت دیده شده که سرفصل‌های آن عبارتست از ۱) راه‌اندازی سایت ۲) فراهم کردن زیر ساخت ۳) طراحی و اجرای استودیو ۴) هزینه ستاد برگزاری ۵) هزینه تولید ۶) هزینه تحریریه ۷) شو و کنسرت پاپ و استنداپ بیمه‌ای ۸) نمایشگاه مجازی و ۹) اجاره سوله.

هر سرفصل توضیحاتی دارد که از خود عنوان آن عجیب‌تر است؛ مثلا قرار است ۱ میلیارد تومان برای طراحی سایت آنلاین و مقدمات آن هزینه شود! فقط هزینه پشتیبانی سایت در ۵ روز رقمی معادل ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. احتمالا برگزار کنندگان دیده‌اند قرار نیست پولی از جیب بدهند و هر طور که خواسته‌اند هزینه‌ها را محاسبه کرده‌اند.

چند عنوان هزینه دیگر به این شرح است: پهنای باند و کابل کشی ۷۰۰ میلیون، بیش از ۲ میلیارد برای طراحی استودیو، بیش از ۱ میلیارد هزینه پذیرایی قرار است کنار گذاشته شود و حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای کارگردانی تلویزیونی و کتاب نمایشگاه و نیروی انسانی صرف می‌شود.

اما عجایب این لیست نجومی تمامی ندارد؛ از جمله اینکه فقط ۴۴ سردبیر برای یک ماه قرار است با این پروژه همکاری کنند؛ یعنی به صورت میانگین هر روز یک و نیم سردبیر در کار حضور دارد.

به گزارش رویداد۲۴ رقم ۱ میلیارد ۸۰۰ میلیون تومان هم برای استودیو مجازی در نظر گرفته شده که قرار است بینندگان آنلاین برنامه را از طریق آن مشاهده کنند و متوجه شوند صنعت بیمه چقدر پیشرفت کرده است.

حالا اگر فکر کرده‌اید عجایب ماجرا همین است، عجله نکنید. بگذارید یک بخش دیگر را با هم مرور کنیم؛ شرکت‌های بیمه برای نشان دادن توان خود در هفته صنعت بیمه باید رقمی معادل ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون برای برگزاری «کنسرت» و «شو» پرداخت کند. در این قسمت بودجه‌بندی این رقم، برای برگزاری استنداپ کمدی بیمه‌ای و برگزاری کنسرت پاپ توسط چند خواننده و حضور چند ورزشکار پرداخت می‌شود!

یعنی از آنجایی که مثلا فوتبالیست‌ها درآمد خوبی ندارند، بیمه مرکزی تصمیم گرفته از آنها دعوت کند تا مثلا هر نفر برای بیست دقیقه حضور ۱۰۰ میلیون تومان بگیرد و برود! بقیه پول هم نصیب خوانندگان پاپ و بازیگران استندآپ می‌رود. جزییات این بخش هم طنز جالبی دارد؛ مثلا تاکید شده ۲۰۰ میلیون تومان برای خوانندگان پاپ. به این ترتیب مشخص شده که بیمه مرکزی با موسقی سنتی هم میانه‌ای ندارد.

احتساب تمام این موارد با قیمت سوله به حدود ۱۵ میلیارد تومان رسیده است که ۲۸ شرکت بیمه کشور بخشی از آن را باید تقبل کنند. شکل پرداخت هزینه‌ها نیز به این صورت است که شرکت‌های مختلف از میان طرح‌های الماس و طلایی و نقره‌ای و برنزی یکی را انتخاب می‌کنند.

نمایشگاه صنعت بیمه

نمایشگاه صنعت بیمه

به گزارش رویداد۲۴ در نامه‌ای که مصطفی زندی مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی به مدیران عامل شرکت‌های بیمه زده، مجموعه‌ای با نام شرکت سبز افرنگ فیلم معرفی شده و در آن تاکید کرده که به «دستور» ریاست کل (غلامرضا سلیمانی امیری) با این شرکت همکاری شود تا نمایشگاه آنلاین صنعت بیمه برگزار شود.

شرکت سبز افرنگ فیلم هم پس از این توصیه دستوری، به یکی یکی شرکت‌های بیمه نامه‌ای ارسال کرده و گفته برای برگزاری نمایشگاه «BIMEH LIVE ۲۰۲۰» از میان پکیج الماس ۲میلیارد تومانی یا طلایی ۱ میلیارد تومانی یا نقره‌ای ۶۰۰ میلیون تومانی یا پکیج برنزی ۲۰۰ میلیون تومانی یکی را انتخاب کنند و پول آن را پرداخت کنند. در این نامه اظهار امیدواری شده که شرکت سبز افرنگ فیلم فصلی نو رقم بزند و ضریب نفوذ بیمه را نیز افزایش بدهد.

الهام پیرهادی رییس هیات مدیره شرکت سبز افرنگ فیلم است اما ظاهرا همه کاره شرکت، فردی به نام مهدی محمدی است که تقریبا همه‌کاره آنجا و مدیرعامل مجموعه است. آنگونه که در اطلاعات شرکت آمده، چند نفر از اعضای خانواده محمدی نیز در مجموعه حضور دارند (مینا محمدی، مونا محمدی، مهدی محمدی) که فعالیتشان با شرکتی به نام پیام صبح نما همپوشانی دارد.

در رزومه آنها برگزاری تنها یکی دو کمپین تبلیغاتی در صنعت بیمه دیده می‌شود اما تقریبا در تمام صنایع ایران از وزارت صنعت و سازمان برنامه و بودجه و سازمان خصوصی سازی و شهرداری تهران تا شرکت مخابرات و هلال احمر و بانک ملی و بانک صادرات و وزارت ارشاد و ... نفوذ و حضور داشته‌اند و تمام این مجموعه‌ها و ده‌ها مجموعه بزرگ دیگر مشتری آنها هستند. نکته اینجاست که عمر این شرکت به ده سال هم نمی‌رسد و در همین زمان اندک توانسته در تمام نهادهای کلان و پولساز ایران حضور پیدا کند.

شرکت سبز افرنگ فیلم در دوران کرونا فعلا مشتری بهتر از بیمه مرکزی پیدا نکرده است. غلامرضا سلیمانی نیز دستور موکد داده که حتما با این شرکت همکاری شود. دلیل چنین دستوری معلوم نیست و شاید نهادهای بالادست با بررسی بیشتر به دلایل مشخص‌تری برسند.

فارغ از اینکه این شرکت متعلق به کیست و با چه فرآیندی مجری چنین قرارداد عجیبی شده، ابتدا باید از وزارت اقتصاد به عنوان مجموعه‌ بالادست بیمه مرکزی و بعد از نهادهای نظارتی همچون مجلس و سازمان بازرسی کل کشور پرسید در میانه بحران مالی کشور و هزینه‌های سنگینی که روی دوش همه مانده، چنین خاصه‌خرجی‌هایی با چه مجوزی انجام می‌شود؟

برآورد هزینه برگزاری یک نمایشگاه کار چندان پیچیده‌ای نیست اما ساده‌ترین محاسبات هم می‌تواند نشان دهد اگر چنین نمایشگاهی به صورت حضوری و غیرآنلاین هم برگزار می‌شد، حتما خرج آن چند برابر کمتر از ارقام محاسباتی کنونی می‌شد. اگر مسیری طی می‌شد که مثلا کل بودجه برگزاری نمایشگاه یک‌دهم بودجه نمایشگاه واقعی بود، می‌بایست به بیمه مرکزی تبریک هم می‌گفتیم چراکه تلاش کرده بود در شرایط سخت مالی کشور، هزینه‌ها را کاهش دهد اما اکنون به جای تبریک، فقط باید درخواست کرد نهادهای نظارتی پیش از آنکه چنین اتفاقی رخ دهد، زودتر دست به کار شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
همکارصنعت بیمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
1
یاللعجب... هی وای من
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
1
2
کشور کاملا بی در وپیکر می شود این ،که هرکس صبح زوتر بلند شد ،سر بقیه را کلاه بگذارد و وسرمایه ای به جیب بزند وسالها بعد سازمان بازرسی متوجه موضوع می شود وتاز اقدام به حسابکشی می نماید،مثلا سه سال دیگر این اقا را محکوم به رد مال میکنند،با این پول در این سه سال چقدر سودکرده؟
بابایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
2
باند مازنی ها در وزارت دارایی وبیمه مرکزی صنعت بیمه را نابود کرد یکی از اقدامات آنها تعین آقای کریمی بعنوان رئس سندیکا است بوسیله تغیر اساس نامه وفشار بر مدیران عامل بیمه
آقای کریمی از طریق سندیکا و فشار به مدیران عامل شرکت ها بیمه بودجه تبلیغات انتخاباتی احمدی نژادی ها را تامین کرد بطوری که در سندیکا می گوید من صد نماینده گوش به فرمان دارم
بابایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
شما را هم خریدن ؟ چراسریع از صفحه اول حذف کردید؟! به هر حال باز هم ممنونیم که در این شرایط اختناق در صنعت بیمه یکی از مشگلات صنعت بیمه را مطرح کردید
نظرات شما
پیشخوان