تاریخ انتشار: ۰۶:۰۶ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹

نویسنده یک‌میلیون دلاری قصه‌های مجید

جایزه نقدی آسترید لیندگرن به مبلغ ۵میلیون کرون سوئد، تقریبا برابر با ۸۰۰هزار دلار امریکا و ۵۸۰هزار یورو، بزرگ‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و بعد از نوبل هم دومین جایزه بزرگ ادبیات جهان است.

هوشنگ مرادی کرمانی

رویداد۲۴   «هوشنگ مرادی‌کرمانی» یک‌بار دیگر نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن شد. این اتفاق یعنی نامزدی «مرادی‌کرمانی» برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن که بعد از جایزه نوبل، از نظر مالی دومین جایزه ارزشمند ادبیات جهان به شمار می‌آید، با معرفی و انتخاب موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان صورت گرفته- که یکی از نهاد‌های دارای حق معرفی نویسنده، تصویرگر و نهاد‌های اثرگذار در حوزه ادبیات کودکان برای این جایزه است.

صدای نوجوانان بی‌صدا

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات در معرفی هوشنگ مرادی‌کرمانی به‌عنوان نامزد این نهاد برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن او را «نامزدی شایسته» و «نویسنده‌ای با تأثیراتی فراگیر و ماندگار» نامیده که «آثارش صدای کودکان و نوجوانانی است که صدایشان در جامعه شنیده نمی‌شود، کودکانی که بر تار قالی نقش می‌چینند، کودکانی که پشت میز مدرسه‌های روستایی از کمترین امکانات آموزشی بی‌بهره مانده‌اند».
بیشتر بخوانید: به مناسبت ۱۶ شهریور، تولد هوشنگ مرادی کرمانی + فیلم

درباره گران‌ترین جایزه ادبیات کودک

جایزه آسترید لیندگرن که به مبلغ ۵میلیون کرون سوئد، معادل تقریبا ۸۰۰هزار دلار آمریکا و ۵۸۰هزار یورو، بزرگ‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان به شمار می‌آید؛ به نام آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان کودک جهان اهدا می‌شود که در سال ۲۰۰۲ در سن ۹۲سالگی در گذشت. این نویسنده با داستان‌های جاودانه‌اش چنان نقشی در ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان در جهان داشت که بعد از درگذشتش در سال ۲۰۰۲ دولت سوئد جایزه‌ای بین‌المللی به نام او بنیان نهاد.

درباره هوشنگ مرادی‌کرمانی

هوشنگ مرادی‌کرمانی نویسنده ۷۷ ساله کتاب‌هایی مانند «قصه‌های مجید»، «بچه‌های قالیبافخانه»، «نخل»، «چکمه»، «خمره»، «مشت بر پوست»، «تنور»، «نه‌تر و نه خشک»، «پلوخورش»، «مثل ماه شب چهارده»، «آب‌انبار»، «من غزال ترسیده‌ای هستم»، «قاشق چایخوری»، «ته خیار» و «نازبالش» است که داستان زندگی‌اش را در کتاب زندگینامه‌ای محبوب و جذاب «شما که غریبه نیستید» با دوستداران و خوانندگان وفادارش به اشتراک گذاشته است.

مرادی‌کرمانی که جوایز و افتخارات مهمی، چون نامزدی جایزه جهانی اندرسن در سال‌های ۱۹۸۶ و ۲۰۱۴، دریافت جایزه کتاب سال ۱۹۹۴ کودکان و نوجوانان اتریش، جایزه مهرگان ادب، نویسنده برگزیده کشور کاستاریکا، جایزه خوزه مارتینی در سال ۱۹۹۵ و برگزیده پنجمین دوره چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۴ را در کارنامه دارد، از جمله شناخته‌شده‌ترین نویسندگان در ایران به شمار می‌رود و بسیاری از آثارش مورد اقتباس سینمایی و تلویزیونی قرار گرفته اند. در حقیقت در میان نویسندگان ایرانی بیشترین اقتباس از آثار هوشنگ مرادی‌کرمانی به انجام رسیده- و این نویسنده یک‌بار هم سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه را در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن ۱۳۷۲ دریافت کرده است.

«کاکلی»، «تیک تاک»، «کیسهه برنج»، «مهمان مامان»، «قصه‌های مجید»، «چکمه» و «مربای شیرین» شماری از اقتباس‌های سینمایی است که از آثار مرادی‌کرمانی به انجام رسیده است.

عنوان‌های پرشماری از کتاب‌های هوشنگ مرادی‌کرمانی به زبان‌های دیگر جهان ترجمه و با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده‌اند. این ویژگی، هوشنگ مرادی‌کرمانی را شناخته‌شده‌ترین نویسنده ایرانی در جهان کرده و یکی از معیار‌های نامزدی او در دریافت جایزه آسترید لیندگرن بوده است.

گفتنی است که شورای کتاب کودک نیز در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، هوشنگ مرادی‌کرمانی را به سبب قلم روان و توانایی‌های منحصر‌به‌فرد نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن کرده بود.

برندگان سابق کتاب سال

در ۱۰ سال اخیر شان تان نویسنده و تصویرگر استرالیایی، گاس کویر نویسنده هلندی، ایزول تصویرگر، کارتونیست، گرافیست، خواننده و آهنگساز آرژانتینی، باربرو لیندگرن، نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس سوئدی، سازمان پرسا– سازمانی برای ترویج کتابخوانی از آفریقای جنوبی، مگ راسوف نویسنده آمریکایی، ژاکلین وودسون نویسنده آمریکایی و بارت موئیارت نویسنده بلژیکی برندگان جایزه آسترید لیندگرن بوده‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان