تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
حسن هانی‌زاده در گفتگو با رویداد‌۲۴ مطرح کرد؛

بایدن انتقام سختی از محمدبن سلمان می‌گیرد/ عربستان به ایران نزدیک می‌شود

هانی زاده کارشماس مسائل بین‌الملل معتقد است که با حضور بایدن در کاخ سفید، تغییرات مهم و اساسی در نظام سیاسی عربستان رخ خواهد داد و در ماه‌های آینده باید منتظر چرخش ریاض به سمت ایران و ترکیه و دور شدن آن از اسرائیل باشیم.

حسن هانی زاده

رویداد۲۴ عربستان از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا رضایت دارد یا نه؟ این پرسشی است که پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح می‌شود. تاخیر یک روزه ریاض در تبریک پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا و تحولات چندماه اخیر در منطقه و کشورهای عربی بیانگر آن است که عربستان با چشمان نگرانی به تحولات سیاسی در واشنگتن چشم دوخته است. تحلیلگران بر این باورند که چهارسال ریاست جمهوری ترامپ، دوران طلایی برای عربستان در منطقه خاورمیانه به شمار می رفت. از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که ریاض در دوران ترامپ به شدت از سوی کاخ سفید برای اجرای سیاست های ترامپ در منطقه تحت فشار بود. اما بایدن به تقویت قدرت منطقه ای عربستان ادامه خواهد داد یا این کشور را به مدار محافظه کاری بازخواهد گرداند؟

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با رویداد۲۴ گفت: پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مفهموم دگرگونی اساسی در ساختار قدرت عربستان و برخی از قدرت‌های مرتجع منطقه خواهد بود. عربستان در طول ریاست جمهوری دونالد ترامپ تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در سبد او قرار داد و ترامپ نیز به شدت از سیاست‌های غیرمنطقی عربستان حمایت کرد.

هانی زاده ادامه داد: قتل فجیع جمال قاشچقی روزنامه‌نگار برجسته سعودی، کشتار بی رحمانه مردم یمن، موضوع حقوق بشر و دخالت عربستان در مسائل منطقه، باج ۵۰۰ میلیارد دلاری به ترامپ و ... قطعا مورد توجه جو بایدن و تیم او قرار خواهد گرفت. بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود مدام از عربستان و سیاست‌های ریاض انتقاد می‌کرد و از همین رو معتقدم که بایدن درصدد انتقام خواهی برخواهد آمد.


بیشتربخوانید: ماجرای ادعای تقلب در انتخابات آمریکا ؛اطرافیان ترامپ هم کوتاه آمدند، اما صداوسیما نه!


این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه به محض ورود بایدن به کاخ سفید تغییرات اساسی در عربستان رخ خواهد داد، تصریح کرد: بایدن از سال‌ها قبل رابطه خوبی با محمد بن نایف ولیعد پیشین عربستان دارد و نگاه بسیار مثبتی به او دارد. از همین رو معتقدم ممکن است که بایدن در طول ریاست خود دستور برکناری محمدبن سلمان ولیعهد عربستان و جایگزینی محمد بن نایف را بدهد. عربستان در طول دوره ریاست بایدن کاملا دستخوش تغییرات سیاسی خواهد شد و بایدن انتقام سختی از عربستان خصوصا بن سلمان خواهد گرفت.

عربستان قدرت و نفوذ خود در آمریکا را از دست می‌دهد

حسن هانی زاده ادامه داد: در چهارسال آینده قطعا عربستان نفوذ و قدرت خود در آمریکا را از دست خواهد داد و دوره بایدن دوران سختی برای آل سعود خواهد بود. رئیس جمهور آمریکا نیز به محض ورود به کاخ سفید چند پرونده در خصوص عربستان را بررسی خواهد کرد مانند قتل خاشقچی، جنگ یمن و حقوق بشر! از همین رو عربستان از تغییر قدرت در آمریکا به شدت نگران است و در آینده اتفاقات دراماتیکی در عربستان رخ خواهد داد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه درچهار سال آینده عربستان به ایران و محور مقاومت نزدیکتر‌ خواهد شد، گفت: عربستان در روزهای گذشته و بعد از زلزله ترکیه علارغم مشکلاتی که با این کشور داشت درخواست کرد که کمک‌های مورد نیاز را به این کشور ارسال کند و این نشان از یک چرخش در سیاست عربستان است که ممکن است در ماه‌های آینده نزدیکی خود به ایران و ترکیه را بیشتر و فاصله خود با رژیم صهیونیستی را بیشتر کند.

وی ادامه داد: جو بایدن معتقد است که محمد بن سلمان یکی از مهره‌های شخصی دونالد ترامپ است و باید سریعا از قدرت کنار برود. نظر بایدن این است که محمد بن نایف شخصیت بهتری برای اداره عربستان است و اگر این اتفاق رخ دهد، روابط عربستان در منطقه نیز تغییر خواهد کرد. روابط میان آمریکا و عربستان عمدتا روابط میان اشخاص است نه میان ساختارها. از همین رو اگر محمد بن نایف هم روی کار بیاید مهره بایدن در عربستان خواهد بود و اگر این اتفاق رخ ندهد اختلافات میان عربستان و آمریکا بالا خواهد گرفت.

عربستان تحت فشار دونالد ترامپ بود

وی با بیان اینکه عربستان به مدت چهارسال تحت فشار دونالد ترامپ بود، خاطرنشان کرد: در مسئله فلسطین باید بگویم که عربستان منتظر نظر جو بایدن درخصوص فلسطین است و معتقد است که مذاکره با دموکرات‌ها در خصوص فلسطین راحت‌تر خواهد بود تا جمهوری‌خواهان. زیرا ترامپ به شدت از مواضع و منافع اسرائیل حمایت کرد ولی بایدن معتقد است که موضوع فلسطین باید از طریق تشکیل دولت مستقل فلسطین حل شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
Nima
|
Canada
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
درسی که باید از آمریکا بگیریم اتکا به دموکراسی و رای مردم است، خوب یا بد را مردم تعیین می کنند، ترامپ هم اعتراضش را در قالب حقوقی دنبال می کند چون با تمام بی قاعدگی هایش استقلال قوه قضاییه را قبول دارد، رسانه ها هم آزاد هستند.
برای رسیدن به توسعه پایدار ما نیاز به انتخابات آزاد بدون دخالت شورای نگهبان، قضات و دستگاه قضایی مستقل و رسانه های آزاد داریم، نه حاکمیت اقلیت. مردم باید انتخاب نهایی را بکنند.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان