تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۴
دانماركي‌ها قول حمايت از عضويت ايران در WTO را دادند

همكاري ايران و دانمارك بوي نفت گرفت

وزير نفت گفت: مذاكره با شركت مرسك دانمارك در چندهفته گذشته آغاز شد و انتظار مي‌رود نتيجه اين گفت‌وگو‌ها براي توسعه چند ميدان نفتي به نتيجه برسد.
رویداد۲۴- تنها چند هفته پس از مصوبه اخير كنگره امريكا براي اعمال محدوديت تردد به ايران، هيات ۱۲۰نفره تجاري دانمارك كه در رأس آن وزير امور خارجه اين كشور حضور داشت، براي همكاري‌ دوجانبه وارد ايران شد. روز گذشته اتاق بازرگاني ايران ميزبان ١٢٠ نفر از تجار و صاحبان ٥٨ شركت مهم دانماركي در حوزه‌هاي انرژي، فناوري‌هاي پاك، حمل‌ونقل دريايي لجستيك، بهداشت و درمان، صنايع غذايي، كشاورزي و خدمات‌ساني بود و در رأس اين هيات كريستين ينسن، وزير امور خارجه دانمارك حضور داشت. دانمارك مذاكرات نفتي خود با ايران را از هفته‌هاي پيش آغاز كرده بود و در اين سفر بر به نتيجه رساندن مذاكرات گذشته تاكيد شده است.

ساخت پل و تونل در دستور كار است
بيژن زنگنه، وزير نفت در ديدار با كريستين ينسن، وزير امور خارجه دانمارك با بيان اينكه ايران و دانمارك تاكنون همكاري در حوزه نفت نداشته‌اند، توضيح داد: مذاكره با مديران بلندپايه شركت مرسك براي توسعه چند ميدان نفتي به تازگي آغاز شده و ابراز اميدواري كرد اين مذاكرات به نتيجه برسد. همچنين كريستين‌ينسن، وزير امور خارجه دانمارك نيز در اين ديدار اظهار كرد: ايران به دنبال توسعه انرژي‌هاي نو است و حجم بالاي ذخاير نفت وگاز در ايران و ظرفيت‌هاي توليد را يادآور شد.

اين مقام دانماركي افزود: شركت‌هاي اين كشور براي همكاري در بخش زيرساختي با ايران آمادگي دارند و مي‌توانند با مذاكره راه‌هاي اين توسعه را بيابند. شركت مرسك دانمارك، در توسعه و توليد نفت از لايه نفتي ميدان گازي پارس جنوبي با قطر همكاري دارد. قطر روزانه بيش از ٦٠٠ هزار بشكه نفت از لايه نفتي پارس جنوبي برداشت مي‌كند، درحالي كه ايران قرار است با خريد و استقرار كشتي مخصوص، تا دو سال آينده توليد نفت از اين ميدان را آغاز كند.

به گفته ينسن ساخت پل‌هاي كوچك و بزرگ و تونل، يكي از نكات مهمي است كه مي‌تواند در همكاري‌ آينده دو كشور موثر باشد. در اين جلسه سوند نخستينگ، رييس دپارتمان توسعه صادرات در وزارت امور خارجه دانمارك خطاب به رسانه‌ها در مورد مصوبه اخير امريكا و تاثير آن بر تجارت با ايران و رفت و آمدهاي هيات‌هاي تجاري با اين كشور گفت: ما به دنبال منافع خود و سرمايه‌گذاري در بازار خوب ايران هستيم و اين مصوبه هيچ تاثيري بر كارهاي ما نخواهد داشت.

رييس اتاق بازرگاني تهران نيز در ديدار با هيات دانماركي گفت: كمتر به دنبال خريد كالا هستيم و بيشتر به دنبال سرمايه‌گذاري و كارهاي زيربنايي به ويژه در حوزه‌ پزشكي، داروسازي و لبنيات با طرف‌هاي دانماركي هستيم.

حجم تجارت ايران و دانمارك ١٦٠ ميليون دلار
مسعود خوانساري در ديدار با هيات ١٢٠‌نفره تجاري دانمارك در تهران كه در راس آن كريستين ينسن، وزير امور خارجه اين كشور حضور داشت، به سابقه همكاري ديرينه ايران و دانمارك اشاره كرد و گفت: نخستين پروژه‌هاي جاده‌سازي در ايران با حضور متخصصان دانماركي آغاز شد. وي گفت: ٥٠ سال پيش نخستين كارخانه شير و تاسيس كارخانه پنير با حضور متخصصان دانماركي در ايران صورت گرفته است، تا حدي كه اكنون ما به عنوان صادر‌كننده پنير در كشورهاي همجوار هستيم. خوانساري به اين نكته اشاره كرد كه ايران و دانمارك طي سال‌هاي اخير با وجود تحريم‌ها در حوزه سيمان، ‌داروسازي، صنايع پتروشيمي و توليد هورمون رشد همكاري‌ خوبي داشته‌اند. 

رييس اتاق بازرگاني تهران به انعقاد تفاهمنامه‌اي بين يكي از شركت‌هاي دارويي دانمارك و وزارت بهداشت طي يك ماه گذشته اشاره كرد و گفت: در زمينه‌ شيميايي، دارو و تجهيزات پزشكي امكان همكاري‌ خوب بين دو كشور وجود دارد. رييس اتاق بازرگاني تهران از حجم پايين مبادلات تجاري بين دو كشور اظهار تاسف كرد و گفت: متاسفانه طي سال‌هاي ٢٠٠٧ تا ٢٠١٤ حجم روابط بين دو كشور بين ١٦٠ تا ١٧٠ ميليون دلار در سال بوده است كه اين مساله بيشتر به خاطر مشكلات تحريم و مشكلات بانكي بوده است و اميدواريم با حضور هيات تجاري دانمارك در ايران سرفصل جديدي براي آغاز افزايش هر دو كشور گشايش بشود. وي خطاب به هيات تجاري دانمارك گفت: جمهوري اسلامي ايران باوجود ٨٠ ميليون جمعيت و تعداد بالاي جوانان تحصيل كرده بازار بسيار خوبي براي سرمايه‌گذاري‌ خارجي خواهد بود و از طرف ديگر دانمارك با زيربناي انرژي و درآمد بالايي كه دارد، مي‌تواند طرف تجاري خوبي براي ايران باشد.

آمادگي اتاق براي ارايه مشاوره
خوانساري در بخش ديگري از سخنان خود اين را هم گفت كه طي سال‌هاي تحريم به دليل محدوديت‌ها تجارت ايران بيشتر به سمت كشورهاي شرقي سوق داده شده كه بعد از تحريم مي‌تواند روابط تجاري خود با كشورهاي غربي را هم احيا كند. وي گفت: اكنون بهترين شرايط براي ايجاد كنفدراسيون ايران و دانمارك به وجود آمده چرا كه ما كمتر به دنبال خريد كالا هستيم، بلكه بيشتر به فكر كارهاي زيربنايي و طولاني‌مدت از طريق سرمايه‌گذاري هستيم. رييس اتاق بازرگاني تهران در پايان تصريح كرد: اتاق بازرگاني آمادگي دارد تا راهنمايي و مشاوره‌هاي لازم براي سرمايه‌گذاري در ايران را به طرف‌هاي دانماركي ارايه كند.

منبع: روزنامه ایران
نظرات شما
پیشخوان