تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹

فرمانده ناوگان پنجم آمریکا فعالیت‌های دریایی ایران را «محترمانه» ارزیابی کرد

ساموئل پاپارو، مقام ارشد نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه روز یکشنبه گفت که آمریکا پس از ماه‌ها حملات منطقه‌ای و توقیف‌های نفتکش‌ها، به یک «بازدارندگی شکننده» با ایران رسیده است حتی اگر تنش بین واشنگتن و تهران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی همچنان باقی باشد.
رویداد۲۴ فرمانده ناوگان پنجم آمریکا فعالیت‌های دریایی ایران را «محترمانه» ارزیابی کردساموئل پاپارو، مقام ارشد نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه روز یکشنبه گفت که آمریکا پس از ماه‌ها حملات منطقه‌ای و توقیف‌های نفتکش‌ها، به یک «بازدارندگی شکننده» با ایران رسیده است حتی اگر تنش بین واشنگتن و تهران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی همچنان باقی باشد.

فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا مستقر در بحرین در سخنانی در اجلاس سالیانه منامه از وا‌ژه «احترام متقابل» در مواجهه با نیروی دریایی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران استفاده کرد.

وی تاکید کرد: «ما به بازدارندگی شکننده‌ای دست یافته‌ایم. این بازدارندگی با رویداد‌های جهانی و وقایع منطقه تشدید می‌شود.»

ساموئل پاپارو با تصریح بر «محتاطانه، با تدبیر و محترمانه» بودن فعالیت‌های دریایی ایران، ارزیابی کرد که ایران با پرهیز از تحرکات محاسبه نشده و تنش زا در دریا خطر نکرده است.

اظهارات ساموئل پاپارو که اخیرا به سمت فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا رسیده است در حالی مطرح می‌شود که با موضع فرمانده قبلی متفاوت است.

جیمز مالوی در ماه اوت گذشته در یکی از آخرین اظهار نظر‌های خود، رفتار‌های ایران در دریا را «بی‌پروا و تحریک‌آمیز» توصیف کرده بود. وی با این حال گفته بود که آمریکا تمام رزمایش‌های ایران را رصد می‌کند و آماده است.

در زمان تصدی مالوی چندین حادثه دریایی از جمله توقیف نفتکش به دست ایران یا انفجار مین در برخی نفتکش‌های کشور‌های عربی رخ داد که گرچه بر اساس برخی شواهد اعلام شده انگشت اتهام به سوی تهران نشانه رفت، اما ایران دست داشتن در این حملات را بار‌ها انکار کرد.

بنظر می‌رسد در ماه‌های اخیر این تنش‌ها کاهش یافته و هیچ مسله بزرگی در آب‌های منطقه ایجاد نشده است. نیروی دریایی آمریکا معمولا در آب‌های کم عمق خلیج فارس و تنگه هرمز اقدام به گشت‌زنی می‌کند.

منبع: یورونیوز
برچسب ها: خاورمیانه ، هسته ای
نظرات شما
پیشخوان