تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹

آمار قابل تامل ثبت احوال از میزان ازدواج و طلاق/ ۳ دلیل اصلی طلاق در کشور

 بر اساس آمار سازمان ثبت احوال، تعداد ازدواج های ثبت شده در سال ۱۳۹۸ برابر ۵۳۳ هزار و ۸۸۷ واقعه است که در مقایسه با سال قبل ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. 

 دلایل اصلی طلاق در کشور

رویداد۲۴ تعداد ازدواج ها که از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ به دلیل رشد جمعیت جوانان واقع در سن ازدواج روند افزایشی داشته است، از سال ۱۳۹۰ روند کاهشی یافته است.

سازمان برنامه و بودجه در گزارش پیوست لایحه بودجه ۱۴۰۰ آورد:‌ یکی از دلایل مهم کاهش تعداد ازدواج، کاهش جمعیت اصلی در معرض ازدواج یعنی دختران ۲۹- ۱۵ ساله و پسران ۳۴۳۰ ساله که بیش از ۸۵ درصد ازدواج ها را صورت می‌دهند، هست. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، در کنار تغییرات فرهنگی و اجتماعی، شرایط نامناسب اقتصادی کشور نیز در کاهش میزان ازدواج‌ها مؤثر بوده است.

میانگین سن ازدواج به روش غیر مستقیم هاینال که با استفاده از درصد افراد هرگز ازدواج نکرده ۴۹-۱۵ ساله از نتایج سرشماری ۱۳۹۵ به دست می‌آید، برای مردان ۲۷.۴ سال و برای زنان ۲۳ سال و میانگین اختلاف سن زوجین ۴.۴ سال بوده است.

میانگین سن ازدواج از روش هاینال در سال ۱۳۹۰ برای مردان ۲۶.۷ سال و برای زنان ۲۳.۴ سال و میانگین اختلاف سن زوجین ۳.۳ سال بوده است. در سال ۱۳۹۵ با رفع مضیقه ازدواج از زنان واقع در دهه سنی بیست سالگی، میزان تجرد آنان کاهش یافته و در نتیجه سن ازدواج زنان در سال ۱۳۹۵ برای اولین بار در ۵۰ سال گذشته، ۰.۴ سال کاهش یافته است. در حالی که سن ازدواج مردان همچنان روند افزایشی خود را حفظ کرده است. نتیجه این امر افزایش میانگین اختلاف سنی زوجین بوده است.

سازمان ثبت احوال میانگین سن مردان در اولین ازدواج را در سال ۱۳۹۶ با استفاده از روش مستقیم و سن زوجین هنگام ثبت ازدواج برابر ۲۷.۳ سال و برای زنان ۲۳.۲ سال و متوسط اختلاف سنی زوجین را ۴.۱ سال اعلام کرد.

در سال ۱۳۹۷ سازمان ثبت احوال میانگین سن مردان در اولین ازدواج را ۲۷.۵ سال و برای زنان ۲۳.۳ سال اعلام نمود. بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۱۳۹۸ میانگین سن ازدواج مردان ۲۷.۶ سال و برای زنان ۲۳.۵ سال اعلام شده است.


بیشتر بخوانید: چالش‌های تشکیل خانواده میان دهه ۶۰ و ۷۰/ چرا طلاق میان دهه هفتادی‌ها بیشتر شده؟


در مقایسه با اغلب کشورهای جهان، میانگین سن ازدواج مردان و زنان در ایران پایین است حتی در مقایسه با کشورهایی چون ترکیه، عربستان، کویت و مالزی. البته لازم به ذکر است که میانگین سن ازدواج در مناطق مختلف کشور بسیار متفاوت است. افزایش ناچیز سن ازدواج در سال های اخیر معلول دو عامل است:

۱- افزایش میانگین سنی جمعیت واقع در سن ازدواج، که بر روی میانگین سن ازدواجی که از روش مستقیم محاسبه می گردد، تاثیر گذار است.

۲- برقراری دوباره تحریم ها، کاهش رشد اقتصادی، تورم بالا و چشم انداز اقتصادی نگران کننده برای جوانان.


تعداد طلاق های ثبت شده سالانه طی ۱۳۹۸-۱۳۹۶

تعداد طلاق های ثبت شده سالانه طی ۱۳۹۸-۱۳۹۶ در حدود ۱۷۵ هزار مورد تثبیت شده است. در نیمی از طلاق‌های رخ داده عمر ازدواج کمتر از ۵ سال است. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد خیانت، مشکلات اقتصادی و اعتیاد از مهمترین دلایل طلاق در کشور است و احتمال طلاق در کسانی که در سنین پایین (زیر بیست یا بیست و پنج سالگی ازدواج می‌کنند)، بیشتر است.

در سال ۱۳۹۶ میزان طلاق ویژه سنی زنان (تعداد طلاق به جمعیت دارای همسر در گروه سنی و جنسی مشخص در کشور) در گروه سنی ۱۹-۱۵ ساله با میزان ۲۹.۸۴ در هزار و برای مردان ۲۴-۲۰ ساله با میزان ۲۳.۵۰ در هزار در بالاترین مقدار بوده است ولی با افزایش سن این میزان کاهش می‌یابد و برای مردان در گروه سنی ۲۹-۲۵ ساله به ۱۷.۱۷ و برای زنان ۲۵ - ۲۹ ساله به ۱۲ . ۵۷ در هزار می‌رسد.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ازدواج جوانان ، طلاق
نظرات شما
پیشخوان