تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹

واکنش آصفری، عضو اصولگرای کمیسیون امنیت ملی مجلس، به پیشنهاد چین برای مذاکرات فرابرجامی

اصفری نماینده مجلس اظهار داشت: روسیه و چین در مقاطع مختلف زمانی از جمله در زمان مصوبات شورای امنیت نشان دادند که سعی بر حمایت از ایران دارند، ولی به هر جهت امروز بسیاری از کشور‌ها خواستار مذاکره دو جانبه با کشور‌های مختلف هستند.

 پیشنهاد چین برای مذاکرات فرابرجامی

رویداد۲۴  یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز ما در عصر مذاکره و گفتگو قرار داریم و تنها از این طریق می‌توان مشکلات را برطرف کرد؛ مشروط بر اینکه مذاکرات متقابل و توامان با احترام طرفین باشد و طرفین خودشان را موظف به اجرا و رعایت تعهدات بدانند. مذاکراتی که به برجام ختم شد، نهایتا با عدم تعهد غربی‌ها، صرفا یک فرصتی را برای سواستفاده قدرت‌های جهانی فراهم کرد که در چنین شرایطی مذاکره و گفتگو معنا و کاربرد خودش را از دست می‌دهد.

محمدحسن آصفری در واکنش به اظهارات اخیر وزارت خارجه چین مبنی بر ضرورت بازگشت بدون قید و شرط آمریکا به برجام و اجرای تعهدات عقب مانده این کشور در قبال ایران، گفت: امروز همه کشور‌های دنیا اعتقاد دارند که آمریکا باید نسبت به تمام تعهدات بین‌المللی خودش پایبند و وفادار باشد. امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که بدون تعهد و احترام به معاهدات بین‌المللی نمی‌توان امنیت و صلح را در جهان پایدار نگاه داشت.
بیشتر بخوانید: پمپئو: توافق با ایران را به دیگران واگذار می‌کنیم
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ایران در طول عمر برجام نشان داد که به تعهدات بین‌المللی پایبند است و همیشه در چارچوب این تعهدات قدم برداشت است. اما در مقابل غرب به ویژه آمریکا به هیجکدام از تعهدات خودشان پایبند نبودند؛ بنابراین بدیهی است که امروز این مساله مطرح شود که آمریکا ملزم به بازگشت به برجام است. البته خروجی این بازگشت زمانی معنادار خواهد بود که آمریکا تحریم‌های یک جانبه خودش علیه ایران را بردارد.

این نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش شرط بازگشت آمریکا به برجام، لغو تمامی تحریم‌های یک طرفه علیه ایران است، تصریح کرد: بحث لغو تحریم‌ها باید قبل از بازگشت به برجام صورت بگیرد و بعد از آن آمریکا باید تمام تعهدات خودش در برجام را عملیاتی کند. وگرنه بازگشت به برجام بدون توجه به این مقدمات معنایی نخواهد داشت و بازگشت آنان به برجام در چنین شرایطی برای ایران ارزشی ندارد.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی همچنین درباره پیشنهاد چین برای انجام مذاکرات فرابرجامی، گفت: این پیشنهاد زمانی قابل طرح و بررسی خواهد بود که اولا برجام به درستی اجرا و رعایت شود. ایران چه در زمان تصویب برجام و چه در زمان خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات برجامی از سوی طرف‌های غربی، متحمل خسارات زیادی شد. ایران در زمان تصویب برجام از حق مسلم خودش در مساله انرژی صلح آمیز هسته‌ای گذشت و بعدتر با خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات برجامی از سوی غربی‌ها متحمل خساراتی شد. آمریکایی‌ها نه فقط از برجام خارج شدند، بلکه ایران را مورد تحریم‌های دیگری به صورت یک جانبه قرار دادند که خود همین مساله هم نقض برجام بود.

وی افزود: بنابراین لازمه مذاکرات فرابرجامی، آن است که غرب و مشخصا آمریکا به تعهدات مغفول مانده برجامی خودشان عمل کنند. مضاف بر اینکه اگر قرار باشد کسی از مذاکره صحبت کند، این ایران است که اجازه ادعا و بیان نظر دارد. سابقه تاریخی بلند بالای ایران نشان داده که همیشه حامی صلح، دوستی، مذاکره و گفت‌وگوی متقابل و توامان با احترام بوده است. بر همین اساس کسی نمی‌تواند ادعا کند که در بحث گفتگو و مذاکره از ایران جلوتر بوده و پیشتاز است.

آصفری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا چین و روسیه می‌توانند مسیر ایران را برای بازگشت آمریکا به برجام و احیای برجام و همین طور مذاکرات فرابرجامی هموار کنند، تصریح کرد: روسیه و چین در مقاطع مختلف زمانی از جمله در زمان مصوبات شورای امنیت نشان دادند که سعی بر حمایت از ایران دارند، ولی به هر جهت امروز بسیاری از کشور‌ها خواستار مذاکره دو جانبه با کشور‌های مختلف هستند. امروز همه دنیا از جنگ خسته شدند و جنگ را راه حل مشکلات نمی‌دانند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در پایان خاطرنشان کرد: امروز ما در عصر مذاکره و گفتگو قرار داریم و تنها از این طریق می‌توان مشکلات را برطرف کرد؛ مشروط بر اینکه مذاکرات متقابل و توامان با احترام طرفین باشد و طرفین خودشان را موظف به اجرا و رعایت تعهدات بدانند. مذاکراتی که به برجام ختم شد، نهایتا با عدم تعهد غربی‌ها، صرفا یک فرصتی را برای سواستفاده قدرت‌های جهانی فراهم کرد که در چنین شرایطی مذاکره و گفتگو معنا و کاربرد خودش را از دست می‌دهد.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام ، چین
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان