تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

کاهش ۳۰ درصدی در انتظار قیمت خودرو/ نگاهی بر وضعیت بازار خودرو تا پایان سال

افت قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه دارد و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با عرضه خودروهای برندگان قرعه‌کشی، باز هم خودرو ارزان خواهد شد و باتوجه به بازار ارز تا پایان سال احتمال افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو بعید است.
کاهش قیمت خودرو
رویداد۲۴ بازار خودرو بیش از یک‌ماه است از تورم بزرگی که دچارش شده بوده و ساعتی قیمت آن بالا می‌رفت، عبور کرده و وارد روند نزولی قیمت‌ها شده، اما این افت قیمت رونقی به‌همراه نداشت. رکود عمیق حاکم بر بازار خودرو روند معاملات را بسیار کند کرده و کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. تقریبا طی ۱۵ روز گذشته خودرو‌های داخلی و وارداتی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته و از سوی دیگر مشتریان در انتظار ثبات قیمت‌ها دست از خرید و فروش کشیده و چشم به روز‌های آتی دارند.

رصد بازار خودرو در هفته سپری شده نشان می‌دهد، بازار خودرو نوسان بسیاری را تجربه کرد و هر چند در روز‌های اول هفته بازار تا حدودی صعودی شد، اما این روند در آخر هفته تثبیت شد و بازار بدون تغییر در نیمه دوم هفته بسته شد، براساس رصد بازار خودرو پراید ۱۳۱ هفته گذشته در بازار ۱۰۷ میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به هفته ماقبل ۱.۹ درصد رشد قیمت را ثبت کرد. قیمت پراید ۱۱۱ نیز با افتی ۲.۲ درصدی در بازار به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده بود و با شروع هفته جاری باز هم ده‌میلیون تومان دیگر ارزان شد و قیمت آن به ۱۲۰میلیون تومان رسید.

در حال حاضر در بازار، خودرو کوییک دنده‌ای ۱۳۳ میلیون تومان، کوییک آر ۱۴۱ میلیون تومان، هایما اس هفت ۶۷۵ میلیون تومان، سمند سورن ۲۲۵ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۱۶۴ میلیون تومان، پژو ۴۰۵معادل ۱۶۳ میلیون تومان، پژو پارس ۱۸۵ میلیون تومان، پژو پارس ال ایکس ۲۱۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۷۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۲۳۸ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۲۳۲ میلیون تومان معامله می‌شود.

همچنین هر دستگاه خودرو رانا ۱۷۵ میلیون تومان، تندر پلاس اتوماتیک ۴۷۸ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۱۵ میلیون تومان، تیبا هاچ بک ۱۲۰ میلیون تومان، پژو۲۰۷ دنده‌ای ۲۶۹ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک ۳۷۶ میلیون تومان به متقاضیان عرضه می‌شود.

پژو ۲۰۶ صندوقدار، محصول خانواده ۲۰۶ که بیش از همه تاکنون توانسته نظر خانواده‌ها را به خود جلب کند، در بازار در محدوده قیمتی ۲۴۷میلیون تومان قیمت خورد.

خریداران، در انتظار کاهش قیمت خودرو

همین روند سینوسی قیمت‌ها در بازار خودرو و موج ارزان‌شدن‌ها باعث شده خریداران خودرو منتظر تثبیت قیمت باشند و دست از معامله بکشند. همین هم باعث شده فروشندگان نگران از ارزان‌ترشدن قیمت‌ها خریداران را ترغیب به معامله کنند. سیلی از آگهی‌های فروش خودرو به فضای مجازی سرازیر شده و تعداد این آگهی‌ها هر روز بیشتر از قبل است. اما خبری از نرخ‌های نجومی قبلی نیست و فروشندگان سعی می‌کنند با ذکر عبارت «فروش ویژه» آگهی‌ها را برای مشتریان جذاب کنند. فروشندگان در بازار زیاد هستند، اما در مقابل تعداد متقاضیان خرید کمتر است؛ به‌ویژه درمورد خودرو‌های کارکرده مشتری زیادی وجود ندارد.

معامله‌گران این بازار در انتظار این هستند که روند کاهش قیمت‌ها در نقطه‌ای متوقف شده و آن موقع با اطمینان خاطر بیشتری دست به خرید بزنند، اما به نظر می‌رسد این روند کاهشی همچنان ادامه خواهد داشت و در این مرحله بیشترین کسانی که احتمالا ضرر می‌بینند، کسانی هستند که در قرعه‌کشی‌های انجام شده، خودرو به قیمت کارخانه‌ای برنده شدند.

با توجه به روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر کاهش نرخ‌های کارخانه‌ای، کارشناسان پیش بینی می‌کنند، احتمال کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه وجود دارد و این مسأله رکودی مشابه شرایط سال ۹۴ و ۹۵ در پی خواهد داشت. البته این اتفاق درباره برخی محصولات که قیمت کارخانه‌ای بی‌منطقی دارند، سریع‌تر رخ خواهد داد.
 

بازار خودرو متاثر از خودروهای قرعه‌کشی

 
کمی بعد از انجام قرعه‌کشی‌های پرطرفدار برای پیش فروش محصولات ایران خودرو و سایپا، موضوع موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت فصلی خودروسازان خبرساز شد و همین خبر برای مشتریانی که به نرخ روز خودرو تحویل می‌گیرند، گلایه‌هایی ایجاد کرد. مهم‌ترین اعتراض آن‌ها ناشی از سود مشارکت بسیار ناچیز یا صفر خریداران توام با این افزایش قیمت‌های فصلی بود. خودروساز پس از قبول سود مشارکت صفر، شروع به افزایش قیمت آن هم به صورت ۳ ماه یکبار کرد و برندگان قرعه‌کشی‌ها هم در ازای تأمین افزایش قیمت کارخانه‌ای دچار تنش شدند.

در کنار این اتفاق، اما شورای رقابت بحث آزادسازی قیمت برخی از خودرو‌ها را مطرح کرده است. رئیس شورای رقابت از خروج احتمالی حداقل ۱۰خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲و برخی دیگر از خودرو‌ها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خبر داد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این اتفاق ممکن است باعث گشایش اندکی در بازار خودرو شود، اما بازار خودرو بیش از هر چیز تحت تاثیر بازار موازی خود یعنی بازار ارز است و تا زمانی که بازار ارز دچار نوسان و روند کاهشی است، افت قیمت‌ها در بازار خودرو نیز ادامه خواهد داشت.

کاهش قیمت خودرو در بازار در حالی ادامه دارد که طی هفته جاری طرح ساماندهی عرضه خودرو در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شد. بر این اساس، محدودیت خرید ۳ سال یکبار برای خریداران در نظر گرفته شده، در عین حال، خرید و فروش خودرو‌های پرتیراژ باید از طریق بورس صورت گیرد و فقط خودرو‌هایی که تیراژ تولید محدود دارند، یا شرکت‌هایی که تولیدشان بسیار محدود است، از این قاعده مستثنی می‌شوند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند احتمال اینکه در ماه‌های باقیمانده از سال جاری قیمت در بازار خودرو افزایش داشته باشد، کم است و به‌نظر می‌رسد روند کاهش قیمت‌ها با شیب کمتری ادامه خواهد داشت. همچنین به‌نظر می‌رسد با ادامه روند کاهشی قیمت‌ها، کسانی که مصرف‌کننده نبوده و سرمایه‌گذار در این بازار بوده‌اند حذف شده و اکثر کسانی که ماه گذشته خودرو را با نیت سرمایه‌گذاری خریده بودند حالا به دلیل کاهش قیمت‌ها فروشنده شده‌اند. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو هم اعلام کرده، با عرضه خودرو به بازار، قیمت خودرو در هفته پایانی آذر ماه دوباره ۳۰ درصد ارزان می‌شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
1
1
قیمتها توو بازار بیشتر از اینا هست که زدید. این چرت و پرتها چیه مینویسید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان