تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹

چند دقیقه بعد از غذا باید مسواک زد؟

دکتر مصطفی محاوری متخصص دندانپزشکی کودکان، فلوشیپ ارتودونسی، فلوشیب دندانپزشکی بیمارستانی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با حضور در برنامه مادر کودک تندرستی از شبکه سلامت در مورد مراقبت های دهان و دندان توصیه هایی ارایه کرد.

بلافاصله بعد از غذا مسواک نزنید

رویداد۲۴ در ادامه مهم ترین بخش این گفت و گو را می خوانید.

♦اولین قدم در حفظ و نگهداری دندان های سالم، تغذیه است؛ استفاده از مواد لبنی استفاده از موادی که می تواند ساختار کلسیم از دندان ها را تامین کند.

♦همه مواد قندی در نوشابه، مواد شیرین شیرینی ها و موادی که می‌تواند در دهان تبدیل به اسید شود و همچنین مواد ترش مانند لواشک می تواند باعث پوسیدگی در دهان کودکان شود.

♦از پیدایش و رویش اولین دندان باید مسواک زدن آغاز شود، برای کودکان زیر 1 سال از مسواک های انگشتی بدون خمیر دندان استفاده شود این کار باعث ماساژ برای لثه ها نیز می شود.

♦برای کودکان 1 تا 2 سال باید از مسواک های دسته دار بدون خمیر دندان یا با با استفاده از آب نمک و برای 3 سال به بالا مسواک های معمولی با خمیر دندان توصیه می شود.


بیشتر بخوانید: آبکشی زیاد دندان‌ها بعد مسواک ممنوع!


♦بهداشت دندان برای کودکان آموزشی است که والدین باید مسائل بهداشت را از 2 سالگی به او آموزش دهند.

♦مسواک زدن نباید بلافاصله بعد از وعده های غذایی باشد؛ معمولا 20 دقیقه پس از خوردن مواد شیرینی دهان شروع به تولید اسید می کند و اگر در این زمان شروع به مسواک زدن کنید اسید تشدید و باعث پوسیدگی و تخریب بیشتر دندان ها می شود.

♦مسواک باید در روز 2 بار به مدت 3 الی 4 دقیقه انجام شود، شب ها قبل از خواب و صبح ها قبل از صبحانه بهترین زمان برای مسواک زدن است.

♦بعد از هر وعده غذایی و بعد از خوردن مواد های قندی حتما دهان باید با آب عادی شسته شود.

شب هنگام اگر مسواک زدن با نخ دندان همراه باشد بهترین شست و شوی و بهداشت دهان و دندان است.

♦توصیه می شود بعد از 1 سالگی فلوراید تراپی آغاز و هر 4 ماه یک بار انجام شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان