تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

آیا شوهر می‌تواند همسرش را از تحصیل محروم کند؟

مساله حقوق زن در ایران به‌ویژه بعد از ازدواج همواره از مسائل پرچالش و سوال‌برانگیز بوده است. مساله حق تحصیل زنان نیز از جمله این مسائل است.

مشاوره حقوقی آنلاین/آیا شوهر می‌تواند همسرش را از تحصیل محروم کند؟

رویداد۲۴ حق بهره مندی زنان از آموزش و پژوهش بهره مندی از آموزش حقی همگانی و عمومی است و نمی‌توان این حق را محدود و منصرف به جنسی خاص دانست. اما گاهی نوع و شکل خاصی از آموزش می‌تواند در کاهش و جلوگیری از بروز و وقوع بسیاری از جرایم موثر باشد. ازجمله جرایمی که می‌توان شاهد تاثیر آموزش بر کاهش وقوع آنان باشیم، می‌توان به جرایم ناشی از خشونت خانگی علیه زنان یا کودک آزاری و ... اشاره داشت. به عبارت دیگر آموزش همگانی به افراد با هدف ارتقای سطح دانش عمومی حقوقی، می‌تواند در راستای پیشگیری و کاهش خشونت نسبت به زنان موثر باشد.

از طرف دیگر همانطور که در مقدمه گفته شد حق بهره مندی از آموزش منحصر به جنسیتی خاص نیست. نتیجه این امر این است که شوهر، پدر یا برادر نمی‌توانند همسر یا فرزند یا خواهر خود را از اشتغال به تحصیل وادارند و یا مانع تحقق این حق مسلم، اولیه و قانونی زنان و دختران شوند.


بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی آنلاین/زنان الزامی به خرج کردن اموال خود در زندگی مشترک دارند؟


به عبارت دیگر اشتغال به تحصیل زوجه، اشتغال به حرفه و صنعت محسوب نمی‌شود تا شوهر بتواند منع زوجه از تحصیل را بخواهد؛ و یا حقی منحصر به مردان نیست که پدر یا برادر این اختیار را داشته باشند که فرزند یا خواهر خود را از رسیدن بدان محروم سازند. بلکه در بسیاری موارد این حق آمیخته با تکلیف برای والدین بوده و آنان ملزم به فراهم کردن ساز و کار اجرای آن هستند تا مبادا فرزند آنان از این حق محروم بماند.

یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

منبع: میزان
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
1
زنان اکثرا سواد ندارن فقط بخاطر پزدادن و ... می باشه چون من خودم بارها اونها را ازمایش کردم وازسوادشون اندازه یه ریال بهره نبرده ان !
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان