تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۰۲ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

اظهارات سوال برانگیز مسئول سازمان حمایت: مردم مرغ نخورند؛تولید مرغ اشتباه استراتژیک است!

یک مقام مسئول سازمان حمایت در اظهارات سوال برانگیزی که احتمالا در راستای توجیه سوء مدیریت دولت در تنظیم بازار مرغ مطرح شده، گفته که اولا تولید مرغ یک اشتباه استراتژیک است، چون دان مرغ نداریم و ثانیاً، چرا باید همه مردم این همه مرغ بخورند؟!
اظهارات سوال برانگیز مسئول سازمان حمایت: مردم مرغ نخورند؛تولید مرغ اشتباه استراتژیک است!
رویداد۲۴ مهرداد ایزدی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: مشکل اصلی افزایش قیمت مرغ این بود که به موقع مواد اولیه تامین نشد و علت آن نیز نبود ساختار مشخص برای تامین مواد اولیه و دوگانگی در این زمینه و همچنین مشکلات تامین ارز بود که در نهایت باعث ضرر واحد تولیدی و مشکلاتی برای مردم شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد لازم است در بخش بازرگانی کشور تمرکز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اگر یک دستگاه متولی بحث واردات و بازار شود آن دستگاه مسئول خواهد بود، قانون خواهد داشت و پاسخگو خواهد بود، گفت: بنابراین دولت به عنوان دستگاه اجرایی این نیاز را می‌بیند که دستگاهی با این تمرکز ایجاد شود که لزوما همان دستگاه قبلی نیست و با توجه به شرایط جدید اقتصادی، این وزارتخانه باید هوشمند و با ساختار جدید باشد.

بیشتر بخوانید: مسئولان خطاب به مردم: بجای مرغ ماهی بخورید! +فیلم
ایزدی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا سامانه‌هایی مثل سامانه جامع تجارت که تاکنون در این زمینه ایجاد شدند به نتیجه رسیدند یا نه؟ تصریح کرد: مشکل فقط در یک بخش نیست و نمی‌توانیم بگوییم فقط با ایجاد سامانه مشکل برطرف می‌شود. برای حل کردن مشکلات باید ابعاد مختلف را در نظر بگیریم. برای مثال این سوال مطرح می‌شود که آیا زمینه تولید مرغ در کشور وجود دارد، در حالی که دان از طریق واردات تأمین می‌شود؟ این یک اشتباه استراتژیک بود که یک زمانی واحد تولید مرغ ایجاد شده، اما از طرف دیگر مجبوریم دان را وارد کنیم.
 
 این اظهارات مقام مسئول سازمان حمایت که تولید مرغ در کشور را به دلیل وارداتی بودن دان مرغ، یک اشتباه استراتژیک می‌داند، باید فرار رو به جلو مسئولان قلمداد کرد تا به نوعی بی عرضه بودن دولت در تنظیم بازار مرغ و توزیع نهاده‌های دامی را توجیه کنند.

لازم به ذکر است که بانک مرکزی تمامی نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور را به قیمت ۴۲۰۰ تومان تامین ارز کرده و واردات انجام شده، پس اگر قیمت مرغ دچار افزایش شده، ربطی به کمبود واردات دان ندارد بلکه ندانم کاری مسئولان حوزه تجارت و تنظیم بازار را نشان می‌دهد که اولا نظارت بر بازار و واردکنندگان را بلد نیستند و ثانیا در مدیریت و تدبیر مساله مشکل دارند، در یک جمله دچار سوء مدیریت هستند.

به نظر می‌رسد، به این آقای مسئول سازمان حمایت که هنوز مساله تحریم را به درستی درک نکرده و مساله‌ای به نام امنیت غذایی هم برایش مفهوم نیست، باید توجه داده شود که اشتباه استراتژیک تولید مرغ نیست بلکه واردات دان است و باید از دولتی که این آقا جز مسئولانش هست، سوال شود که چرا طی این هشت سال اقدامی در راستای خودکفایی کشور در حوزه تولید نهاده‌های دامی نکردند تا امروز در تولید مرغ به مشکل نخوریم.

وی در ادامه برای حل صورت مساله "بی عرضه بودن دولت در تنظیم بازار" افزود: از طرف دیگر طوری فرهنگ سازی شده که مردم همه مرغ مصرف می‌کنند، در حالی که می‌توانند از ماهی استفاده کنند که ارزش غذایی آن خیلی بیشتر از مرغ است؛ بنابراین یک تغییر سیاست و تغییر استراتژیک نیاز است.

این مقام مسئول با اشاره به اشتباه بودن انحصار در واردات نهاده‌های دامی، تصریح کرد: این موضوع در اختیاد سازمان حمایت نیست، اما اگر ساختار مشخص و منسجمی مانند وزارت بازرگانی وجود داشته باشد می‌تواند وظیفه تامین و بخشی از اختیار سایر دستگاه را در اختیار بگیرد و با تمرکز در بخش واردات اجازه ایجاد رانت را ندهد.

وی همچنین با اشاره به لزوم تغییر برخی قوانین تصریح کرد: برای مثال در سال‌های اخیر بار‌ها اعلام کردیم که میزان جریمه متخلفان صنفی رقم خیلی کمی است.
منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مرغ ، مرغداری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
0
0
اونوقت تو مرگ خورده ،خودت چی زهرمار میکنی،وای از بی صاحبی
میکائیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
0
0
آقا معلوم هست کی به کیه؟
نظرات شما
پیشخوان