تاریخ انتشار: ۰۲:۴۱ - ۰۳ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

پدر در حال نگریستن جسد شقه شقه شده فرزندش

کشور کنگو پیش از مستعمره بلژیک بود و این کشور کشتار زیادی در کنگو انجام داد و قساوت‌های باورنکردنی آنها توسط میسیونر‌های بریتانیایی کشف شد و خشم بسیاری را در جهان بوجود آورد.

تصاویر تاریخی

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: تصویر ثبت شده از مرد اهل کنگو در حال نگریستن به دست و پای بریده شده فرزندش. او به علت تامین نکردن کائوچوی روزانه، توسط بلژیکی‌های استعمارگر شقه شقه شده است.

در قرن نوزدهم میلادی کشور‌های اروپایی که فرایند صنعتی شدن را طی کرده بودند، به دنبال مواد خام برای گسترش روزافزون صنعت خود بودند و راه آسانی که برای تامین این مواد خام وجود داشت استعمار کشور‌های توسعه نیافته بود.

قاره آفریقا که از دوران مدرن در استعمار کشور‌های غربی بود مکان مناسبی برای تامین نیاز‌های اولیه محسوب می‌شد. آفریقایی‌ها از زمان کشف قاره آمریکا و با رواج برده‌داری نیروی کار خود را از دست داده بودند و هر روز فقیر‌تر و بیچاره‌تر می‌شدند.

یکی از آن‌ها کشور کنگو بود که بسیاری از نیرو‌های کارش به عنوان برده به آمریکا برده شدند و در اواخر قرن نوزدهم لئوپولد دوم، پادشاه بلژیک به آنجا حمله کرد تا منابع غنی کائوچو آن را در دست بگیرد.

تقاضای لاستیک در دهه پایانی قرن نوزدهم بسیار افزایش یافته بود و با همین دلیل شرکت‌های خصوصی از سراسر اروپا که تحت حمایت دولت بلژیک بودند در کنگو افزایش یافتند و به استخراج کائوچو که ماده اصلی تهیه لاستیک بود مشغول شدند.


بیشتر بخوانید:لگد زدن سرباز صرب به زن مرده بوسنایی


به گزارش رویداد۲۴ دولت بلژیک به کارفرمایان اجازه داده بود بدون هیچ محدودیتی هر چه می‌خواهند بکنند و شرکت‌ها نیز به وحشیانه‌ترین شیوه ممکن کارگران محلی را مجبود می‌کردند تا برایشان هر چه بیشتر کائوچو جمع آوری کنند.

کارگرانی کل کمتر از حد تعیین شده کائوچو جمع آوری می‌کردند دست و پایشان قطع می‌شد و در مرحله بعدی کشته می‌شدند. برای تحت فشار گذاشتن بیشتر کارگران خانواده‌هایشان را به گروگان می‌گرفتند و گاه فرزندانشان را در مقابل خودشان سر می‌بریدند.

علاوه بر این‌ها به علت نبود بهداشت و آمادگی کمتر بدن بومیان نسبت به اشغالگران، بیماری‌های مسری بسیاری مانند آبله و آنفلوانزا در میان بومیان فراگیر شد و باعث از بین رفتن حدود ۱۵ میلیون بومی شد. نیم میلیون نفر نیز بر اثر بیماری خواب کشته شدند.

قساوت‌های باورنکردنی بلژیکی‌ها در کشتار و نسل‌کشی بومیان کنگو توسط میسیونر‌های بریتانیایی کشف شد و خشم بسیاری را در جهان بوجود آورد. دولت بلژیک در اثر فشار‌های بین المللی به کشتار بومیان پایان داد و کنگو را قسمتی از خاک خود اعلام کرد. اما پادشاهی و خاندان سلطنتی بلژیک هیچگاه بابت نسل کشی و قطع دست و پای میلیون‌ها انسان و شکنجه کودکان و تجاوز به زنان و بسیاری از اعمال وحشیانه دیگر عذر خواهی نکرد.

لئوپولد دوم پادشاه بلژیک در توجیه اقداماتش گفته بود:  «من کار کنگو را بر عهده گرفتم تا برای بلژیک تمدن و خوبی بیاورد» اشغال کنگو برای بلژیکی‌ها ثروت بسیاری به بار آورد. ثروتی که با خون و قطعه قطعه کردن انسان‌های بی گناه به دست آمده بود.

لئوپولد دوم با وجود تمام این سبعیت‌ها توسط مقامات بلژیکی تکریم می‌شد. مجسمه‌های وی در جریان اعتراضات به نژاد پرستی در جریان قتل جورج فلوید تخریب شد و از سطح کشور جمع آوری شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
0
3
خدایا چقدر غریبی روی زمین..
نظرات شما
پیشخوان