تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۵ دی ۱۳۹۹

خوراکی‌هایی که دشمن دندان‌ها هستند

به گزارش تیس هلث، حقیقت این است که قرار گرفتن مکرر در معرض غذاهای اسیدی باعث فرسایش مینای دندان می شود و باعث می شود دندان ها با گذشت زمان مستعد پوسیدگی شوند

خوراکی‌هایی که دشمن دندان‌ها هستند

رویداد۲۴ در حالی که به نظر می رسد آب نبات های رنگارنگ و سفت بی ضرر هستند، اما مصرف مقدار زیادی از آن و قرار گرفتن مداوم در معرض قند می تواند برای دندان های شما مضر باشد، همچنین آب نبات های سفت دندان های شما را در معرض خطر قرار می دهند زیرا علاوه بر اینکه سرشار از قند هستند می توانند باعث ایجاد مشکل اورژانسی برای دندان مانند شکستگی یا خرد شدن دندان ها شوند. جایگزین بهتر؟ آدامس بدون قند بجوید.


یخ برای خنک کردن نوشیدنی ها است، نه جویدن
 
تعجب خواهید کرد از اینکه بسیاری از افراد فکر می کنند یخ برای دندان هایشان مفید است. به هر حال این ماده از آب ساخته شده است و حاوی هیچ گونه قند یا مواد افزودنی دیگری نیست، اما جویدن مواد سخت باعث می شود دندان های شما آسیب پذیر شوند و به مینای دندان آسیب برساند. توصیه می شود این عادت را ترک کنید و از آب به شکل مایع لذت ببرید.
 
به گزارش تیس هلث، حقیقت این است که قرار گرفتن مکرر در معرض غذاهای اسیدی باعث فرسایش مینای دندان می شود و باعث می شود دندان ها با گذشت زمان مستعد پوسیدگی شوند، بنابراین حتی اگر آب یک لیمو ترش تازه می تواند یک لیوان آب ساده را به یک نوشیدنی دلچسب تبدیل کند، اما باید بدانید همیشه بهترین انتخاب برای دهان شما نیست، همچنین میوه ها و آب میوه های سیتریک می توانند زخم های دهان را تحریک کنند حتما بعد از مصرف مرکبات آب بنوشید.


همه قهوه ها برای شما مفید نیستند
 
قهوه و چای به شکل طبیعی خود می توانند گزینه های سالم نوشیدنی باشند. متاسفانه افراد زیادی نمی توانند در برابر افزودن شکر به این دو گزینه مقاومت کنند. قهوه و چای کافئین دار نیز می تواند دهان شما را خشک کند، همچنین نوشیدن مکرر قهوه و چای ممکن است دندان های شما را لکه دار کند. در نظر داشته باشید اگر این نوشیدنی ها را مصرف می کنید حتما بعد از آنها مقدار زیادی آب بنوشید و سعی کنید مواد افزودنی را به حداقل برسانید.


بیشتر بخوانید: آبکشی زیاد دندان‌ها بعد مسواک ممنوع!



غذاهای چسبناک بدترین کابوس دهان و دندان هستند
 
وقتی نوبت به انتخاب میان وعده های سالم می رسد بسیاری از افراد میوه های خشک را در بالای فهرست خود قرار می دهند، اما بسیاری از میوه های خشک چسبناک هستند این نوع از خوراکی ها هم می توانند به دندان های شما آسیب برسانند زیرا بیشتر از سایر مواد غذایی روی دندان می مانند. اگر متوجه شدید که میوه های خشک یا غلات را زیاد استفاده می کنید حتما بعد از خوردن آنها با دقت مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.


مراقب مواردی که “کرانچ” می شوند، باشید

چه کسی از خوراکی های ترد و کرانچی استقبال نمی کند یا چیپس های ترد را دوست ندارد؟ متاسفانه چیپس سیب زمینی پر از نشاسته است که در دندان های شما گیر می کند. اگر ترجیح می دهید میان وعده هایی مانند اینها را میل کنید بعد استفاده از آنها با نخ دندان کشیدن سعی کنید تمام ذرات غذا را که می توانند منجر به تجمع پلاک شوند از بین ببرید.


آب را جایگزین نوشیدنی های شیرین کنید

هنگامی که شما به مدت طولانی غذاها یا نوشیدنی های شیرین میل می کنید باکتری های پلاک از آن قند برای تولید اسیدهایی استفاده می کنند که به مینای دندان سطح سخت دندان شما حمله می کنند. بیشتر نوشابه های گازدار از جمله نوشابه رژیمی اسیدی هستند، بنابراین برای دندان ها مضر هستند. نوشیدنی های حاوی کافئین مانند کولا نیز می توانند دهان شما را خشک کنند. اگر نوشیدنی های غیر الکلی مصرف می کنید سعی کنید در کنار آن یک فنجان آب بنوشید.


مصرف الکل را محدود کنید

الکل باعث کم آبی و خشکی دهان می شود. افرادی که بیش از حد الکل می نوشند ممکن است با گذشت زمان جریان بزاق آنها کاهش یابد که می تواند منجر به پوسیدگی دندان و سایر عفونت های دهانی مانند بیماری های لثه شود، همچنین مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد.


مراقب نوشیدنی های ورزشی باشید
 
در ظاهر این نوع از نوشیدنی ها سالم هستند، اما قند یکی از مواد اصلی در بسیاری از نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا است. نوشیدنی های ورزشی می تواند برای ورزشکاران جوانی که به فعالیت های بدنی طولانی مدت و شدید مشغول هستند مفید باشد، اما برای سایرین استفاده از آن گزینه غیرضروری محسوب می شود. قبل از نوشیدن جرعه بعدی برچسب محصول را بخوانید تا مطمئن شوید نوشیدنی مورد علاقه شما قند کمی دارد یا خیر و حتما بعد از آن آب بنوشید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سلامت دندان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان