تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۷ دی ۱۳۹۹
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

همه مردم در اولویت واکسن کرونا نیستند!

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به کم بودن بودجه برای تهیه واکسن کرونا گفت: همه مردم در اولویت تزریق واکسن نیستند شاید خیلی از افراد نیاز نباشد واکسن بزنند.

زمان تزریق واکسن ایرانی کرونا

رویداد۲۴ چند هفته است که خرید واکسن کوویدـ۱۹ از کواکس و کشورهای تولیدکننده آن سرخط خبرهای رسانه‌هاست و حتی به طوفانی توییتری در شب یلدا منجر شد. در این میان، خبرهای ضد و نقیضی از درباره خرید واکسن خارجی کرونا منتشر شد. اما پس از واکنش‌های عمومی، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، پنج‌شنبه ۴ دی درباره تخصیص بودجه برای خرید واکسن گفت: «۲۰۰ میلیون یورو در این مرحله برای ۱۶.۸ میلیون دوز تخصیص داده‌ایم و هرچه لازم باشد تامین می‌کنیم.»

اما این بودجه فقط کفاف واکسیناسیون ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را می‌دهد. وزارت بهداشت پیش از این قول داده تا ۲۱ میلیون نفر را دربرابر کرونا واکسینه کند؛ با یک حساب سرانگشتی حدود سه برابر بودجه فعلی برای تامین واکسن خارجی کرونا، نیاز است.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، در واکنش به کم بودن این رقم بودجه واکسن کرونا فت: همه مردم در اولویت تزریق واکسن نیستند شاید خیلی از افراد نیاز نباشد واکسن بزنند. وزارت بهداشت و درمان باید بررسی کند چه گروه‌های سنی و چه افرادی در اولویت تزریق واکسن هستند. بگذارید اول این مقداری را که گفتند وارد کنند بعد برای بقیه‌اش چانه بزنیم. 

شهریاری گفت: وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا خودشان نیازهای مرتبط با کرونا را تشخیص می‌دهند، تهیه واکسن از اختیارات دولت است و قطعا به موقع اقدام می‌کند و اگر لازم باشد، واکسنی ایمن را برای جمعیتی که باید واکسن بزنند تهیه می‌کند.


بیشتر بخوانید: نابرابری در توزیع واکسن کرونا/ پایان همه‌گیری ویروس کرونا در خاورمیانه اعلام می‌شود؟


دلالی واکسن کرونا صحت دارد؟

دو روز پیش، محمداسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت در انتقاداتی تند از حساسیت‌های رسانه‌ای به واردات واکسن آمریکایی کرونا، برخی دلالی‌ها و همچنین تجارت واکسن را عامل آن توصیف کرد. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد واکسن فایزر و اظهاراتی که مبنی بر اثربخش نبودن آن زده می‌شود، گفت: کلا هنوز کسی نمی‌تواند به طور قطعی تایید کند که این واکسن‌ها تاثیر دارند. در شبکه‌های اجتماعی درباره تاثیر این واکسن‌ها مطالب زیادی منتشر می‌شود، اما در مورد صحت آن‌ها هنوز اطلاع درستی در دست نیست. 

وی گفت: به همین دلیل است که باید وزارت بهداشت همه تلاشش را به کار بگیرد تا ایمن‌ترین واکسن را تهیه کند و نگرانی‌هایی را که در جامعه به وجود آمده است برطرف کند. این مسئولیت برعهده وزارت بهداشت و درمان است که قطعا انجام خواهد شد.

شهریاری در پاسخ به سوال همشهری‌آنلاین درباره اظهارات مشاور عالی وزیر بهداشت مبنی بر دلالی واکسن کرونا در سطح مدیریت کشور گفت: در این مورد اطلاعی ندارم و نمی‌توانم نظری بدهم. 

انتقاد از رسانه‌ها در ماجرای خرید واکسن

نماینده زاهدان در مجلس در مورد خبر وارد کردن واکسن کرونا از چین که کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر، از آن خبر داد، گفت: از اینکه قرار است از کدام کشور واکسن وارد کنند، اطلاعی ندارم. آقای وزیر بهداشت گفتند مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین واکسن را وارد می‌کنند، اما این‌که از کدام کشور قصد دارند واکسن وارد کنند، هنوز اطلاعی نداریم. 

وی در انتقاد از مباحث مطرح‌شده در فضای مجازی و رسانه‌ها درباره واکسن کرونا و ایجاد نگرانی در مردم گفت: در شبکه‌های اجتماعی کمپین‌هایی تشکیل می‌شود و بی‌جهت مردم را نگران می‌کنند. 

شهریاری ادامه داد: بعضی‌ها دایه دلسوزتر از مادر هستند در حالی که مسئولان جمهوری اسلامی بیش از دیگران نگران سلامت مردم هستند و هر کاری که در توانشان باشد انجام می‌دهند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در پاسخ به این سوال که واکسن ایرانی کرونا در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا مجلس در جریان روند تولید آن است، توضیح داد: محققان ما برای تولید واکسن داخلی مشغول کار هستند و امیدواریم تا خرداد آماده شود و به تولید انبوه برسد. ما باید به تولید داخل کمک کنیم چون امروز کروناست و فردا ممکن است با بیماری نوپدید دیگری مواجه شویم و به واکسن‌های دیگری نیاز پیدا کنیم و باید در زمینه تولید واکسن از وابستگی خارج شویم به همین دلیل اولویت اول ما باید تولید واکسن داخلی باشد. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان